• Marr33e

Musik som heltids arbete/jobb

Min dröm är att få arbeta inom musikbranchen jag är envis och ger inte upp, vill så gärna arbeta med musik på heltid och ha det som yrke. Bakgrunds sångare, sångare/artist, DJ, spela i band ja, listan kan bli längre jag vill kunna tjäna på det jag gör inte göra det bara för nöjets skull. Jag vet inte vart jag ska börja, just nu är jag arbetslös och gör liksom ingenting på dagarna förutom att söka arbete och gå till arbetsförmedligen. Musik hade vart något extra, att få kickstarta det. Min allra största dröm inom musikens värld är att få bli dirigent, kompositör-tonsättare och få ha en alldeles egen orkester. Jag kan inget direkt instrument förutom pianospel, så någon orkester lär det inte bli i första hand. Men som sagt vill studera noter av alla dess slag, studera instrument med mera. Skapa egen musik, det är jag ett steg närmare på. Arbetar med musikprogrammet FLStudio och det fungerar utmärkt, jag har även Cubase. Men musik är någonting som jag brinner för, något jag vill göra framför allt att få ha det som ett yrke det hade gjort det hela så jäkla bra. Kanske drömmer för stort, men skulle gärna vilja utvecklas mer i de ämnet. Hur skulle ni ha börjat om ni ville arbeta inom musik.? Kan även tänka mig som musiklärare eller annat liknande till en början. Jag har inte häller någon direkt utbildnign inom musik häller. 

• Svar på tråden Musik som heltids arbete/jobb
  • BuoBä

En bra start kan vara att läsa någon musikrelaterad utbildning på en folkhögskola. Det finns massor med olika inriktningar. 

Då har du en grund "på papper", och dessutom lär du känna andra med samma intresse. 

• Jackson

Om du vill studera så finns ju chansen till det - men oftast är det hårda intagningsprov både i intrument (Enskilt och i grupp) plus prov i notlära. Oftast så är det människor som har studerat länge och har gått många olika kurser som kommer in på dessa åtråvärda platser. Jag har spelar gitarr, sjunger, trummor, bas och piano. Mina huvudinstrument är dock sång, gitarr och trummor. Det är en jäkla press att komma in, till 20 platser är det oftast 500-600 sökande, och av de 600 är ca 550 stycken av dessa skolade sen barnsben.  

Varför inte ha musiken som en hobby och lägga krut på att sjunga i kör eller som du redan gör spela in i tex. Cubase?

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • BuoBä
    Jackson skrev 2013-11-07 15:32:15 följande:
    Om du vill studera så finns ju chansen till det - men oftast är det hårda intagningsprov både i intrument (Enskilt och i grupp) plus prov i notlära. Oftast så är det människor som har studerat länge och har gått många olika kurser som kommer in på dessa åtråvärda platser. Jag har spelar gitarr, sjunger, trummor, bas och piano. Mina huvudinstrument är dock sång, gitarr och trummor. Det är en jäkla press att komma in, till 20 platser är det oftast 500-600 sökande, och av de 600 är ca 550 stycken av dessa skolade sen barnsben.   Varför inte ha musiken som en hobby och lägga krut på att sjunga i kör eller som du redan gör spela in i tex. Cubase?
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.

Man måste ju inte gå musiklinjen på Ingesund. Det finns musikrelaterade inriktningar på många folkhögskolor och jag har svårt att tro att det är lika hårt tryck på alla.
  • Marr33e
    Jackson skrev 2013-11-07 15:32:15 följande:
    Om du vill studera så finns ju chansen till det - men oftast är det hårda intagningsprov både i intrument (Enskilt och i grupp) plus prov i notlära. Oftast så är det människor som har studerat länge och har gått många olika kurser som kommer in på dessa åtråvärda platser. Jag har spelar gitarr, sjunger, trummor, bas och piano. Mina huvudinstrument är dock sång, gitarr och trummor. Det är en jäkla press att komma in, till 20 platser är det oftast 500-600 sökande, och av de 600 är ca 550 stycken av dessa skolade sen barnsben.  

Varför inte ha musiken som en hobby och lägga krut på att sjunga i kör eller som du redan gör spela in i tex. Cubase?
    Vill ta musiken till en högre nivå inte bara göra de dagliga som sång för mig själv eller skapa låtar vill få utvecklas mera genom studerande som sagt det är ju en dröm att få arbeta med detta ämne som ett heltidsjobb. Jag skulle satsa allt om jag fick chansen till att arbeta med någonting inom musik eftersom det är något jag brinner för. Ja kör och liknande har jag kikat närmare på och tidigare gått i kör som yngre. Jag gjorde likadant som dig spelade mycket instrument o sånt som yngre men inte längre. Jag vill komma vidare o ta ett steg närmare. 
  • Jackson
    BuoBä skrev 2013-11-07 17:23:28 följande:

Man måste ju inte gå musiklinjen på Ingesund. Det finns musikrelaterade inriktningar på många folkhögskolor och jag har svårt att tro att det är lika hårt tryck på alla.
    Det är högt tryck på alla sorters musiklinjer..

mitt tips är att söka in på en allmän linje med musikinriktning (folkhögskola) och sen försöka att ta dig vidare, men att du kommer in på en renodlad musiklinje direkt, nej det kommer du inte att göra.  
  • Marr33e
    Jackson skrev 2013-11-09 22:42:38 följande:
    Det är högt tryck på alla sorters musiklinjer..

mitt tips är att söka in på en allmän linje med musikinriktning (folkhögskola) och sen försöka att ta dig vidare, men att du kommer in på en renodlad musiklinje direkt, nej det kommer du inte att göra.  
    Har ägnat en tanke åt Folkhögskola ja. I så fall musiklinje inriktnign som du skrev. 
  • Marr33e
    gavagai skrev 2013-11-13 23:26:47 följande:
    En idé vore ju att läsa musikvetenskap på högskola, åtminstone prova på någon kurs som verkar intressant. Där kan du ju också träffa fler som sysslar med musik. Här några exempel från Uppsala universitet: www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/utbka... Musiklärare är ju som sagt också ett alternativ.
    TystFlört
  • LonelyWolf

Hej ts

Kul att höra du brinner för musik. Vad har du gjort för musik nu hemma, alltså komponerat? 

• Marr33e
    LonelyWolf skrev 2013-11-14 01:06:03 följande:
    Hej ts

Kul att höra du brinner för musik. Vad har du gjort för musik nu hemma, alltså komponerat? 
    Arbetar med ett musikprogram FL Studio och spelar in själv. :))
    Jag har adlrig gått någon utbildnign för detta program. lärde mig själv. 
Svar på tråden Musik som heltids arbete/jobb