• Marr33e

Musik som heltids arbete/jobb

Min dröm är att få arbeta inom musikbranchen jag är envis och ger inte upp, vill så gärna arbeta med musik på heltid och ha det som yrke. Bakgrunds sångare, sångare/artist, DJ, spela i band ja, listan kan bli längre jag vill kunna tjäna på det jag gör inte göra det bara för nöjets skull. Jag vet inte vart jag ska börja, just nu är jag arbetslös och gör liksom ingenting på dagarna förutom att söka arbete och gå till arbetsförmedligen. Musik hade vart något extra, att få kickstarta det. Min allra största dröm inom musikens värld är att få bli dirigent, kompositör-tonsättare och få ha en alldeles egen orkester. Jag kan inget direkt instrument förutom pianospel, så någon orkester lär det inte bli i första hand. Men som sagt vill studera noter av alla dess slag, studera instrument med mera. Skapa egen musik, det är jag ett steg närmare på. Arbetar med musikprogrammet FLStudio och det fungerar utmärkt, jag har även Cubase. Men musik är någonting som jag brinner för, något jag vill göra framför allt att få ha det som ett yrke det hade gjort det hela så jäkla bra. Kanske drömmer för stort, men skulle gärna vilja utvecklas mer i de ämnet. Hur skulle ni ha börjat om ni ville arbeta inom musik.? Kan även tänka mig som musiklärare eller annat liknande till en början. Jag har inte häller någon direkt utbildnign inom musik häller. 

• Svar på tråden Musik som heltids arbete/jobb
  • LonelyWolf
    Marr33e skrev 2013-11-14 11:40:35 följande:
    Arbetar med ett musikprogram FL Studio och spelar in själv. :))
    Jag har adlrig gått någon utbildnign för detta program. lärde mig själv. 
    Okey, men vad gör du för musik just nu, musikstil? Elektronisk eller spelar du även in instrument?
  • Marr33e
    LonelyWolf skrev 2013-11-14 14:13:27 följande:
    Okey, men vad gör du för musik just nu, musikstil? Elektronisk eller spelar du även in instrument?
    Spelat många instrument förut men är inte helt fullbordad i dem. Genom åren som har gått. Jag har ingen speciell stil det är väldigt varierande, men om jag skulle bli någon artist skulle jag nog satsa på pop eller reggae. r&b eller liknande. När jag gör musik utforskar jag mest just nu, än att göra någon stil av det. ;) Sysslar med musikprogram, cubase och FL studio
  • LonelyWolf
    Marr33e skrev 2013-11-14 15:23:56 följande:
    Spelat många instrument förut men är inte helt fullbordad i dem. Genom åren som har gått. Jag har ingen speciell stil det är väldigt varierande, men om jag skulle bli någon artist skulle jag nog satsa på pop eller reggae. r&b eller liknande. När jag gör musik utforskar jag mest just nu, än att göra någon stil av det. ;) Sysslar med musikprogram, cubase och FL studio

Skön musikstil Glad Ungefär samma smak som jag.

Har du lust att länka till någon låt du har gjort? 

• Stacey

Jag skulle försöka gå med i något band i första hand, eller försöka få dj-jobb. Det låter inte som du är med i något hobbyband ens? Det kan ju annars vara en början. Som tidigare skrivit är ju också kurser på musikhögskolan eller folkhögskolor ett alternativ. Musiklärare skulle jag inte personligen satsa på, jag har kompisar som pluggar till det och det är en lång utbildning med mycket pedagogik och annat som inte alls har med musik att göra. För lite musik och för mycket annat, skulle jag tycka alltså :D

• PGA

Musik är en hobby. Inget annat. I andra syften är det rent ut sagt dysfunktionellt.

• Punkster

I alla delar av musikbranchen så handlar framgång till 100% om kontakter. Dina kunskaper och erfarenheter är alltid mindre relevanta än att känna "rätt personer" och vara "på rätt plats vid rätt tillfälle". Med andra ord, vill du ha ett DJ-jobb så se till att skaffa dig vänner som t.ex. är klubbägare eller bandbokare. Vill du jobba som musiklärare som börja umgås med folk som jobbar inom skolan. Osv. Du behöver alltså inte söka in till någon folkhögskola. Lär istället känna rätt personer och lär dig att marknadsföra dig själv.

• Marr33e
    PGA skrev 2013-11-14 17:56:18 följande:
    Musik är en hobby. Inget annat. I andra syften är det rent ut sagt dysfunktionellt.

Flört precis
  • Marr33e
    GladStacey skrev 2013-11-14 17:52:22 följande:
    Jag skulle försöka gå med i något band i första hand, eller försöka få dj-jobb. Det låter inte som du är med i något hobbyband ens? Det kan ju annars vara en början. Som tidigare skrivit är ju också kurser på musikhögskolan eller folkhögskolor ett alternativ. Musiklärare skulle jag inte personligen satsa på, jag har kompisar som pluggar till det och det är en lång utbildning med mycket pedagogik och annat som inte alls har med musik att göra. För lite musik och för mycket annat, skulle jag tycka alltså :D
    Nej, är inte med i något band som sagt skapar musik själv. Skulle jag gå med i ett band skulle det i såfall vara ett reggaeband, reggaeband är inte så stora längre dock. Tidigare gått på musikskola, dock i yngre ålder. Folkhögskola inom musik är nog svårt och man måste nog ha höga poäng. Nja, skulle satsa på något annat än musiklärare i såfall. All utbildnign är lång. 
  • LonelyWolf
    Marr33e skrev 2013-11-14 21:26:23 följande:
    Nej, är inte med i något band som sagt skapar musik själv. Skulle jag gå med i ett band skulle det i såfall vara ett reggaeband, reggaeband är inte så stora längre dock. Tidigare gått på musikskola, dock i yngre ålder. Folkhögskola inom musik är nog svårt och man måste nog ha höga poäng. Nja, skulle satsa på något annat än musiklärare i såfall. All utbildnign är lång. 
    Jag älskar reggae. Faktiskt så tror jag att det kommer bli större framöver. Speciellt med tanke på alla avknoppningar som har reggae som grund. Syster Sol, Million Stylez...
  • Marr33e
    LonelyWolf skrev 2013-11-14 22:44:52 följande:
    Jag älskar reggae. Faktiskt så tror jag att det kommer bli större framöver. Speciellt med tanke på alla avknoppningar som har reggae som grund. Syster Sol, Million Stylez...
    Reggae är så mycket mer än  bara musik och rasta. Jag hoppas innerligt på att de blir större nu än förut. Reggae har ju flera musikstilar i en, om ni andra har tänkt på det.? Reggae är underbart, men har inte funnit något band för reggae. Ska jag skapa musik blir det reggae helt och hållet, känns mer som min stil. :)) 
  • MikNis
    Marr33e skrev 2013-11-15 23:20:37 följande:
    Reggae är så mycket mer än  bara musik och rasta. Jag hoppas innerligt på att de blir större nu än förut. Reggae har ju flera musikstilar i en, om ni andra har tänkt på det.? Reggae är underbart, men har inte funnit något band för reggae. Ska jag skapa musik blir det reggae helt och hållet, känns mer som min stil. :)) 
    och cannabis..... 
  • Sirling

Jag har arbetat som musiklärare och sångerska och skulle råda dig att söka musikutbildningar. De är en bra grund att stå på och ger mycket kontakter. Att försörja sig inom musikbranschen handlar om begåvning, hårt jobb, pålitlighet, driftighet och bra kontakter.

• Marr33e
    Sirling skrev 2013-12-04 11:08:02 följande:
    Jag har arbetat som musiklärare och sångerska och skulle råda dig att söka musikutbildningar. De är en bra grund att stå på och ger mycket kontakter. Att försörja sig inom musikbranschen handlar om begåvning, hårt jobb, pålitlighet, driftighet och bra kontakter.
    Musiklärare har jag nosat på, men tror inte jag skulle våga stå inför en sådan stor grupp. Kanske framöver isåfall.
  • Sirling

I så fall kan du söka dig till någon musikproduktions- eller kompositionsutbildning. Jag fick extremt mycket jobb genom mina lärare på mina utbildningar.

• Anja Björk

Hej märker att det här är en gammaltråd men tänkte jag kunde svara ändå ifall någon ser detta. ???? Jag drömmer också om att jobba med musik, och har faktist i nuläget ett extrajobb inom ämnet. Jag såg att ni tidigare tog upp Ingesund och jag gick där på Singer-songwriter visa programmet. Väldigt bra grund för mig som inte hade någon direkt erfarenhet inom låtskriveri och liknande. Du får lektioner i bruksinstrumnet (gitarr eller piano) pluss (det här är nog inte hundra procent säkert men mest troligt) att du får privat lektioner av en elev som går musiklärarprogrammet på högskolan. Själv fick jag för första gången i mitt liv sånglektioner, väldigt användbart. Så tror jag inte det är så svårt att komma in på folkhögskolan. Såg att du som började denna tråd var intresserad av just komposition. Det finns en utbildning på Musikhögskolan som heter M60 där du kan välja just komposition som inriktning. Där är det nog lite svårare att komma in, men verkar som en väldigt bra utbildning. Har en kompis som går där nu.

Juste tänkte också berätta att jag jobbar extra som körledare på en joyvoice kör. Om du är säker på stämmor, har mycket körvana och utstrålning så är det ett jättekul extra jobb. Det är väll inget du blir svinrik på men en bra start känner jag för att kunna leva på musik. Kan i princip startas upp i vilken ort som helst. Kanske är svårare i dem större städerna dock, men ge det ett försök om ni är intresserade.

Om ni har andra tips på yrken inom musik får ni gärna dela det. Försöker sträva efter det nu. Skulle också kunna tänka mig att jobba som musiklärare men tycker att det är lite drygt att det är så lång utbildning och säkert inte så hög lön. Jag är ju inte jätteskillad på något instrument så jag tänkte i sånna fall satsa att jobba på vanliga skolor.

Svar på tråden Musik som heltids arbete/jobb