• Anonym (Nyfiken)

Timlön inom hemtjänst?

Jag har sökt timjobb inom hemtjänsten här hemma i "byn"! Hon skulle bara ringa till jobbet o få referenser o sen ska vi träffas igen och skriva papper...vi hade ett väldigt trevligt "intervjusamtal" och jag glömde helt fråga om lön :) Det är inte det viktigaste...det viktiga är att kunna bli av med mina dagpass på ordinarie jobbet och slippa pendla varje dag. Men ändå är jag ju nyfiken... För en +40 kvinna utan utbildningning och enbart lite erfarenhet av pers assistentjobb (som kan klassas som "lika..samma")..vad kan en sån människa få av Kommunen i timman tro? Nån hör som jobbar timmar inom hemtjänst utan undersköterskeutbildning o kan ge mig nån ledtråd?

• Svar på tråden Timlön inom hemtjänst?
  • Fru envis
    Anonym (Ekolod) skrev 2013-11-07 16:33:52 följande:

Nu får jag inte ihop det. Du arbetar inom landstinget utan usk-kompetens? Trodde inte landstingen tog in outbildade längre - men du kanske arbetar som något annat?
    undersköterska är ingen skyddad titel, du kan alltså anställas som usk från dag 1 utan utbildning, även om det är ovanligt (finns massor med trådar om detta)
  • Anonym (Ekolod)
    Anonym (molle) skrev 2013-11-07 16:46:25 följande:
    Fast hemtjänsten lyckas ju knappt ens få in outbildade på sina timvik - det är fullständigt kris på personal. Och måste ju vara bättre att få in BRA outbildad personal på passen än ingen personal alls?? Där min dotter jobbar får de inte ens utbildade som sökande på de 2-3 fasta 75% tjänster som ligger ute på annons.... 

Fast landstingen bedriver oftast inte hemtjänst.
  • Anonym (Ekolod)
    Fru envis skrev 2013-11-07 17:33:03 följande:
    undersköterska är ingen skyddad titel, du kan alltså anställas som usk från dag 1 utan utbildning, även om det är ovanligt (finns massor med trådar om detta)

Ja, jag har sett det i flera trådar här på FL, men jag anställer ingen på en usk-tjänst som inte gått omvårdnadsprogrammet (eller motsvarande).
  • Fru envis