• Anonym (Nyfiken)

Timlön inom hemtjänst?

Jag har sökt timjobb inom hemtjänsten här hemma i "byn"! Hon skulle bara ringa till jobbet o få referenser o sen ska vi träffas igen och skriva papper...vi hade ett väldigt trevligt "intervjusamtal" och jag glömde helt fråga om lön :) Det är inte det viktigaste...det viktiga är att kunna bli av med mina dagpass på ordinarie jobbet och slippa pendla varje dag. Men ändå är jag ju nyfiken... För en +40 kvinna utan utbildningning och enbart lite erfarenhet av pers assistentjobb (som kan klassas som "lika..samma")..vad kan en sån människa få av Kommunen i timman tro? Nån hör som jobbar timmar inom hemtjänst utan undersköterskeutbildning o kan ge mig nån ledtråd?

• Svar på tråden Timlön inom hemtjänst?
  • Anonym (EC)

Jag är enhetschef inom vård och omsorg och i vår kommun ligger outbildade mellan 115-120/timmen och utbildade allt mellan 125-150 kr/timmen beroende på vad för utbildningar, kurser, år i tjänst, etc..

• Anonym (Nyfiken)

Om jag kan få 105-110 i timmen plus sem ersättning så är jag tacksam. Dock lite orolig eftersom hhon jag var hos inte ringt jobbet än...det kanske inte blir nåt. Jag som är så taggad! Hoppas hon hör av sig nästa vecka. Eller så tycker dom jag blor för krånglig som ju redan har ett jobb. Och jag kan ju inte säga upp ett fast jobb för timmar...ja det är bara att vänta o se. Och inte säga upp dagpassen riktigt än

• H2O Mineral
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-11-08 09:01:57 följande:
    Eftersom jag inte har nån utbildning så lär jag gå in som vårdbiträde...helt ok med mig :)
    Inte säkert det. Undersköterska är som sagt ingen skyddad titel utan man kan anställas som det helt utan utbildning. 
  • Sweet life
    H2O Mineral skrev 2013-11-10 17:19:56 följande:
    Inte säkert det. Undersköterska är som sagt ingen skyddad titel utan man kan anställas som det helt utan utbildning. 
    Att du ens orkar nämna det i varenda jävla tråd.. Men du har ju rätt, men högst troligt blir hon ju vårdbiträde. 
  • Anonym (pelle)
    H2O Mineral skrev 2013-11-10 17:19:56 följande:
    I vår kommun måste man ha gått omvårdnadsprogrammet för att anställas som USKA
  • Sweet life
    Anonym (pelle) skrev 2013-11-10 17:26:32 följande:
    I vår kommun måste man ha gått omvårdnadsprogrammet för att anställas som USKA
    Så är det i de flesta. Antingen omvårdnadsprogrammet eller x antal terminer på sjuksköterskeprogrammet eller läkarprogrammet. 

Men som sagt, det är upp till varje arbetsgivare att avgöra om den sökande har rätt kompetens för yrkesbenämningen undersköterska eller vårdbiträde. 
  • Anonym (pelle)
    Sweet life skrev 2013-11-10 17:24:50 följande:
    Att du ens orkar nämna det i varenda jävla tråd.. Men du har ju rätt, men högst troligt blir hon ju vårdbiträde. 
    Vet inte vad hon får ut av att påpeka det så fort hon får ett tillfälle, Men vet verkar vara viktigt för henne .
  • Anonym (elin)

där jag jobba i k-hamn, ingen utbildning har jag fick jag 112 kr/h

• H2O Mineral
    Sweet life skrev 2013-11-10 17:24:50 följande:
    Att jag nämner det är för att folk har så jävla svårt att fatta att undersköterska inte är en skyddad titel. 

Vad ts anställs som vet varken du eller jag. Och du ska inte anta att hon blir anställd som vårdbiträde.  
  • H2O Mineral
    Anonym (pelle) skrev 2013-11-10 17:29:57 följande:
    Vet inte vad hon får ut av att påpeka det så fort hon får ett tillfälle, Men vet verkar vara viktigt för henne .
    Det är inte viktigt för mig. Jag bryr mig inte ett dugg. Men rätt ska vara rätt. Undersköterska ÄR och FÖRBLIR (än så länge) ingen skyddad titel.

Detta innebär att Patricia som gått frisör på gymnasiet och aldrig satt sin fot inom äldrevården (dvs kommunen) har lika stor chans att bli anställd som undersköterska som Camilla som läst omvårdad på gymnasiet och har erfarenhet från praktiker. Båda kan anställas som undersköterska.  
Svar på tråden Timlön inom hemtjänst?