• Anonym (fyfaan)

behöver snabba svar angående sen abort=(

hej!
    skulle verkligen behöva akut hjälp=(
    Av många anledningarvar ja tvungen att göra abort i vecka 9, medicinsk abort.
    TRodde att allt gick bra då jag blödde massor och alla gravidsymptomer försvann, MEN nu flera veckor senare är ja fortfarande gravid!!!!!!   vecka 19+1 (räknade ut dag för dag då ja visste hur långt gången ja va före aborten). jag  vet inte vad som kommer hända nu? kommer ja få göra abort ändå även fast de gått över den "tillåtna"tiden?? behöver snabba svar från några som varit i samma situation alltså inte gissningar! självlart får vem som helst svara men skriv då gärna att du inte e säker!! FYFAAAN i vilket helvete :,(

• Svar på tråden behöver snabba svar angående sen abort=(
  • kamomillmilla

Gjorde du inget ultraljud efteråt? När jag gjorde min så fick jag ett till för att se så att allt kommit ut.

William 2011-02-08
  • Anonym (...)

Du behöver tillstånd från socialstyrelsen för att göra en abort efter v 19

• Anonym (!.!)

Ring kvinnokliniken imorgon och prata med dom. Dom ska kunna ge alla svar du behöver. Lycka till

• Anonym (svårt)

För att få göra abort nu så behöver du med största sannolikhet gå igenom samma process som alla andra som vill göra abort efter v18. Ej säker, men tycker det verkar rimligt.

Från 1177's sida:
    För att få göra en sen abort måste man söka tillstånd hos Socialstyrelsen. Ansökan måste kompletteras med ett utlåtande, både från en läkare och en kurator. Enligt lagen måste man träffa en kurator före en abort efter vecka 18. Hos Socialstyrelsen bedöms ansökan av det så att kallade Rättsliga rådet som består av läkare, jurister och lekmän.

• Anonym (hmmm)

Hur vet du att du är gravid? Jag menar ett grav test visar ju att du har förhöjt graviditets hormon men inte nödvändigt vis är gravid. Kan ju vara rester el druvbörd el moula el vad det heter.... Har du gjort ultraljud? Om inte ring imorgon o begär det! Det är det säkraste!

• Anonym (svårt)

Är du helt säker på att du FORTFARANDE är gravid, och inte att du blivit gravid PÅ NYTT.
    Du säger att alla symptom försvann, och det vore märkligt om du inte känt dig gravid under tiden fram till v 19. Hur kommer det sig att du tog ett test nu?

• Anonym (ojdå)

Men usch då. Av vilken anledning tror du dej vara gravid ännu? Har du tagit ett nytt test eller har du gjort en ny undersökning? Jag frågar eftersom hormonerna ju kan vara kvar ganska länge i kroppen, så kanske är det så för dej nu.

• Whitetrash86

Frågar detsamma. Vet du att du är gravid för att du gjort Ul?

Eller tror du det eftersom du "bara" plussa med test. För hormoner KAN ligga kvar i 2-3 månader efter en avslutat graviditet. Du kan även ha blivit gravid på nytt. 

Svar på tråden behöver snabba svar angående sen abort=(