• Zalabau

Se hit alla män! Skulle ni kunna göra en "juridisk abort"?

I denna tråd finns ett förslag om juridisk abort för män.

www.familjeliv.se/Forum-4-362/m71544166.html

Det innebär att män som oplanerat väntar barn med en kvinna ska ha rätt att utan skäl göra en "juridisk abort", alltså avsäga sig faderskapet utan ångerrätt. Det innebär att mannen inte kan få gemensam vårdnad, inte har umgängesrätt, inte behöver betala underhåll.

Den juridiska aborten ska vara möjlig lika länge som kvinnan har att göra abort, dvs till 18:e graviditetsveckan.

Omröstningen är för män, då det enbart är män som kan göra detta.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Se hit alla män! Skulle ni kunna göra en "juridisk abort"?
  • DenNamnbitne

Nej, jag skulle nog ha svårt med det. Jag har problem med att man släcker ut ett påbörjat människoliv. Jag dömer ingen annan som gör det, fast visst känns det lite som att man dödar en människa. 

• Punkster

Jag röstade på Ja, om jag inte vill ha barn med mamman. Under vissa omständigheter så skulle jag kunna tänka mig att göra en juridisk abort. Jag anser att eftersom det krävs två människor för att skapa ett foster/barn så har också båda dessa människor rätt till åsikter som måste respekteras. Jag skulle aldrig drömma om att tvinga en kvinna att vare sig göra abort eller föda ett barn mot sin vilja. Det är en självklar rättighet. Män bör också ha en rättighet att välja huruvida de vill bli föräldrar eller inte.

Sen ska såklart mannen inte hur som helst kunna avsäga sig faderskapet. Det ska ju inte vara det första, självklara alternativet. Men det är ändå ett alternativ som bör finnas.  

• Haskel

Intressant omröstning, med hänsyn till den andra tråden.

Jag är själv för "juridisk abort", men hade lite svårt att svara, då inget alternativ kändes riktigt rätt. Jag svarade nu, "Ja, om jag inte känner för att bli pappa nu". Men det svaret känns inte riktigt rätt. Med min fru skulle jag välkomna ett barn, som hon vill ha, även om jag känner mig färdig med barn. Jag personligen skulle nog ha ganska svårt för att avsäga mig kontakt och ansvar för ett eventuellt barn överhuvudtaget. Dock vet jag att det förekommer kvinnor, som anser att barn är deras, och förhindrar kontakt och umgänge mellan barn och pappa. Svårt i de lägena, men framförallt ser jag denna fråga som mest intressant för ungdomar mellan 15-20 år.

För mig som man skulle det vara nästan omöjligt att avsäga mig kontakt och vårdnad om ett barn, önskat som oönskat. En juridisk abort skulle troligen ge mig många funderingar och kanske ångest, dock fanns valet. Även om det till viss del kunde ses som "pest eller kolera".  

• Queenie70

Jag tror (röstar ej då jag är kvinna) att

Många män är villiga i teorin att göra en juridisk abort, men att det i praktiken inte skulle funka känslomässigt för de flesta. Den stora "grejen" med att bli pappa mot sin vilja handlar ju knappast om underhållet el att barnet 50 år framåt i tiden kommer att ärva en. Allt annat omkring barnet kan du ju faktiskt redan idag avsäga dig, så som umgänge eller kontakr överhuvudtaget. Du behöver aldrig ens kasta en blick på ett barn du själv varit med och avla fram som man. Många skulle nog hellre pröjsa 2000 i månaden resten av livet för att kunna gå tillbaks i tiden och förhindra den oönskade graviditeten. Det som blir problemet för de flesta är ju ATT barnet faktisk föds och existerar, även om

Man juridiskt aborterar det. Det faktiska barnet kommer att finnas, tillskillnad från när en kvinna gör en fysisk abort. Och när det barnet i verkligheten existerae så tror jag det nästan blir omöjligt för den normalfungerande mannen att tänka bort det och att gå vidare som om inget hänt. Barnet finns där ute, frågor kommer att väckas, funderingar att finnas och den oönskade känslan av att man är ansvarig och allt man borde göra kommer sannolikt att infinna sig förr eller senare, om inte annat den dagen man sedan bestämmer sig för att aktivt skaffa barn.

• Pentagram

Jag är man och helt emot idén om juridisk abort (även en eventuell jämställd idé som tillåter både män och kvinnor den möjligheten snarare än det till synes rådande ojämlika förslaget som innebär att det är en exklusivt manlig rättighet). OM det vore en legal möjlighet tror jag ändå inte jag skulle utnyttja den även om det är svårt att sia om.

• ica
    Punkster skrev 2013-11-08 21:08:07 följande:
    Jag röstade på Ja, om jag inte vill ha barn med mamman. Under vissa omständigheter så skulle jag kunna tänka mig att göra en juridisk abort. Jag anser att eftersom det krävs två människor för att skapa ett foster/barn så har också båda dessa människor rätt till åsikter som måste respekteras. Jag skulle aldrig drömma om att tvinga en kvinna att vare sig göra abort eller föda ett barn mot sin vilja. Det är en självklar rättighet. Män bör också ha en rättighet att välja huruvida de vill bli föräldrar eller inte.

Sen ska såklart mannen inte hur som helst kunna avsäga sig faderskapet. Det ska ju inte vara det första, självklara alternativet. Men det är ändå ett alternativ som bör finnas.  

Men varför spruta in sperma i en kvinna som man inte vill ha barn med? Eller varför inte ta eget ansvar med eget preventivmedel?
  • gäst 13
    Queenie70 skrev 2013-11-08 23:28:30 följande:
    Jag tror (röstar ej då jag är kvinna) att
    Många män är villiga i teorin att göra en juridisk abort, men att det i praktiken inte skulle funka känslomässigt för de flesta. Den stora "grejen" med att bli pappa mot sin vilja handlar ju knappast om underhållet el att barnet 50 år framåt i tiden kommer att ärva en. Allt annat omkring barnet kan du ju faktiskt redan idag avsäga dig, så som umgänge eller kontakr överhuvudtaget. Du behöver aldrig ens kasta en blick på ett barn du själv varit med och avla fram som man. Många skulle nog hellre pröjsa 2000 i månaden resten av livet för att kunna gå tillbaks i tiden och förhindra den oönskade graviditeten. Det som blir problemet för de flesta är ju ATT barnet faktisk föds och existerar, även om
    Man juridiskt aborterar det. Det faktiska barnet kommer att finnas, tillskillnad från när en kvinna gör en fysisk abort. Och när det barnet i verkligheten existerae så tror jag det nästan blir omöjligt för den normalfungerande mannen att tänka bort det och att gå vidare som om inget hänt. Barnet finns där ute, frågor kommer att väckas, funderingar att finnas och den oönskade känslan av att man är ansvarig och allt man borde göra kommer sannolikt att infinna sig förr eller senare, om inte annat den dagen man sedan bestämmer sig för att aktivt skaffa barn.
    Jag håller med om detta. Och så tror jag att det hänger för lite män på familjeliv som kommer att hitta igen den här omröstningen, för att den verkligen ska få något genomslag.
  • Punkster
    ica skrev 2013-11-11 13:08:49 följande:

Men varför spruta in sperma i en kvinna som man inte vill ha barn med? Eller varför inte ta eget ansvar med eget preventivmedel?
    Det finns ju omständigheter som man inte kan förutse, t.ex. att kondomen spricker eller att p-pillren inte fungerar. Eller andra anledningar, t.ex. sociala skäl eller liknande. Som jag skrev så ska en juridisk abort självklart inte vara det första alternativet, men det är ändå ett alternativ som bör finnas. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att mannen får "ansöka" om juridisk abort vid någon lämplig instans, kanske socialen eller via sjukvården. Sedan får beslutet tas i samråd med läkare, kurator, socialsekreterare eller liknande. Alltså att mannen själv inte kan avsäga sig faderskapet med en klackspark. Det tror jag inte är någon bra idé.
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-11 13:08:49 följande:

Det kan givetvis verka dumt, men orsaken är väl ungefär densamma om att en del kvinnor låter sig bli "sprutad" av en man hon inte vill ha barn med.

Vore så inte fallet, skulle antalet abort minska väldigt mycket, och enbart gälla våldtäktsoffer. 
  • Farsa på stan

Nej! Min son var oplanerad och jag har aldrig gillat eller ens kommit överens med hans mamma. Första åren var det jobbigt, jag visste inte hur jag skulle se på mig själv som pappa och jag var bara glad att hon hellre såg att jag inte var särskilt närvarande i hans liv. Jag mognade dock och började bete mig någorlunda faderligt redan när han gick på dagis.
    Men aldrig någonsin önskade jag att jag inte skulle vara hans far eller att jag helt och hållet skulle "slippa" träffa honom. Normalt sett älskar man sitt barn, oavsett hur jobbiga omständigheterna är, och jag förstod självklart redan från första början att jag också hade ett stort ansvar för hans tillkomst och därmed även hans framtid.

Svar på tråden Se hit alla män! Skulle ni kunna göra en "juridisk abort"?