• ica

Se hit alla män! Skulle ni kunna göra en "juridisk abort"?

Punkster skrev 2013-11-08 21:08:07 följande:
    Jag röstade på Ja, om jag inte vill ha barn med mamman. Under vissa omständigheter så skulle jag kunna tänka mig att göra en juridisk abort. Jag anser att eftersom det krävs två människor för att skapa ett foster/barn så har också båda dessa människor rätt till åsikter som måste respekteras. Jag skulle aldrig drömma om att tvinga en kvinna att vare sig göra abort eller föda ett barn mot sin vilja. Det är en självklar rättighet. Män bör också ha en rättighet att välja huruvida de vill bli föräldrar eller inte.

Sen ska såklart mannen inte hur som helst kunna avsäga sig faderskapet. Det ska ju inte vara det första, självklara alternativet. Men det är ändå ett alternativ som bör finnas.  

Men varför spruta in sperma i en kvinna som man inte vill ha barn med? Eller varför inte ta eget ansvar med eget preventivmedel?
  • ica
    Punkster skrev 2013-11-11 18:02:06 följande:
    Det finns ju omständigheter som man inte kan förutse, t.ex. att kondomen spricker eller att p-pillren inte fungerar. Eller andra anledningar, t.ex. sociala skäl eller liknande. Som jag skrev så ska en juridisk abort självklart inte vara det första alternativet, men det är ändå ett alternativ som bör finnas. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att mannen får "ansöka" om juridisk abort vid någon lämplig instans, kanske socialen eller via sjukvården. Sedan får beslutet tas i samråd med läkare, kurator, socialsekreterare eller liknande. Alltså att mannen själv inte kan avsäga sig faderskapet med en klackspark. Det tror jag inte är någon bra idé.
    Men då är mannens rättigheter viktigare än barnets! Vore det inte bättre att män skyddade sig bättre? Kvinnor har ju alltid tidigare fått ta hela ansvaret vid oönskad graviditet så varför ska män kunna smita undan nu med?
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-11 22:24:51 följande:
    Det kan givetvis verka dumt, men orsaken är väl ungefär densamma om att en del kvinnor låter sig bli "sprutad" av en man hon inte vill ha barn med.

Vore så inte fallet, skulle antalet abort minska väldigt mycket, och enbart gälla våldtäktsoffer. 
    Ja, men det är hennes kropp det handlar om. Hon väljer ju om hon vill behålla sperman eller inte. Och varför skulle abort gälla enbart våldtäktsoffer?
  • ica
    JoBa skrev 2013-11-17 10:14:55 följande:
    Man får lov att ta ansvar för vad man gör. Har man befruktat ett ägg och ett barn fötts till världen, får man ta ansvar för detta. Inte bara säga "äh va fan" och skita i det lilla oskyldiga livet.
    Ja, det lilla pyret kom ju inte till världen av sig själv.
  • ica
    Punkster skrev 2013-11-17 10:19:21 följande:
    Vore det inte bättre om BÅDA skyddade sig bättre? Nu kanske jag generaliserar, men jag upplever att ansvaret för skydd alltför ofta enbart läggs på mannen. Det finns utmärkta preventivmedel även för kvinnor. Och som sagt kan det oförutsedda hända ändå. Kondomen kan spricka osv. Inget är 100% säkert. Då är det väl bättre att gardera sig (t.ex. med både kondom och p-piller/pessar/spiral osv) för att vara på den säkra sidan? Annars så är vi ju tillbaka på ruta ett - vill man inte ha barn så ska man inte ha sex. Och preventivmedel finns ju just av den anledningen, eller hur?
    Visst ska båda skydda sig. Men att ansvaret läggs på männen är nog inte vad alla kvinnor i min omgivning anser. Tvärtom är det många kvinnor som mår skit av alla hormoner men äter dem för de måste skydda sig och att mannen anser kondom besvärligt! Men använd nåt annat då? Varför strider inte män för bättre preventivmedel? Det är väl männens sak att se till att ni har fler alternativ? Varför är det bara kvinnor som ska mixtra med sin hälsa?
  • ica
    Simon 681 skrev 2013-11-17 10:26:30 följande:
    Personligen skulle jag inte göra det i ett vanligt scenario, utan det skulle krävas något extremt, som att jag blivit drogad och våldtagen eller liknande.

Även då skulle jag nog vilja ha en relation med barnet, fast det är svårt att sitta och spekulera.

En enkel lösning är att underhåll helt enkelt betalas efter grad av vårdnad, dvs om man har enskild vårdnad får man också enskilt stå för kostnaderna. Vid delad vårdnad skall föräldrarna sätta över 2600 eller vad det nu är (2 x underhåll) uppdelat efter grad av vårdnad på ett konto där uttag skall kunna styrkas ha gått till barnet.
    Men om den ena föräldern inte vill ha vårdnad eller förlorar den så ska den andre både ta allt ansvar och även betala allt?!? Borde det inte vara tvärtom att om man inte tar sin del av jobbet så får man betala mer?
  • ica
    Simon 681 skrev 2013-11-17 10:39:48 följande:

Nej. man har redan fixat/ kommit överrens om/ sett till att den andra inte har "sin del av jobbet" om man har fixat enskild vårdnad. Inget hindrar naturligtvis föräldrar att komma överrens om ekonomin på annat sätt.   
    Men det ekonomiska kan man inte slippa undan i dagsläget. Så varför förordar du att det ska bli så?
  • ica
    Simon 681 skrev 2013-11-17 10:46:10 följande:

Varför är det orimligt att barnets vårdnadshavare betalar kostnaderna för det? jag tycker det verkar rätt självklart. Som väldigt många skrev i manliga aborttråden: Det finns skydd, skaffa inte barn om du inte vill stå för konsekvenserna.
    Men det är ju alltid två biologiska föräldrar! Varför ska bara en ta ansvaret? För visst krävs det en viss aktiv handling även av en man för att bli förälder? Då görs väl valet?
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-17 10:49:27 följande:
    Vad menar du, att hon väljer om hon ska svälja eller spotta ut???

Om ingen kvinna, som inte ville ha barn, lät sig befruktas, fanns inte så många andra kvar än våldtäktsoffer, som kunde bli ofrivilligt gravida och därmed aktuella för abort. 
    Som kvinna kan man välja att göra abort ja. Men som man väljer man vilken kvinna man sprutar i? Och gör sitt val då. Sen har män inget val.
  • ica
    Simon 681 skrev 2013-11-17 10:57:40 följande:

Om det är delat ansvar skall man definitivt dela på ekonomin, men du talade väl om när det inte är delat ansvar? Använd inte ordet "ansvar" om du vill ha en bankomat utan rättigheter.
    Jag anser att man har ansvar om man gett liv till en unge. Om man sviker barnet genom att inte vilja dela vårdnad eller förlorar vårdnad för att man är olämplig. Gör väl inte att den andre dessutom ska ta hela det ekonomiska ansvaret. Fokuset måste väl ändå ligga på barnets behov och bästa! Vill man inte försörja ett barn så sätter man inga till världen! Eller? Låter som du har dåliga erfarenheter. Är det så?
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-17 11:05:30 följande:
    Abort är inget naturligt fenomen, som kvinnor "själva" väljer och gör. Abort är ett medicinsk påfund, som justeras av politik och lagar. Fri abort är en möjlighet som kvinnor har fått.

Grundfrågan med juridisk abort är, om man ska försöka skapa en typ av "abortmöjlighet" även för män, utan att göra anspråk på kvinnans självbestämmande över sin kropp. 
    Men vem ska då betala för barnet. Och varför ska barnets rätt till båda sina föräldrar försvinna? Och hur sent ska den juridiska aborten kunna göras? När ungen inte var snäll, söt och frisk? Jag ser inte det realistiska i en juridisk abort. Barnet glöms bort för mannens frihet. Men vänta det är väl så det alltid varit.
  • ica
    Simon 681 skrev 2013-11-17 11:11:14 följande:

Nejdå. Är lyckligt gift och har gemensam vårdnad om mitt barn.
    Då vet du väl vad det innebär att ha ett barn. Vilket jobb och kostnad det är. Och att det krävs minst två?
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-17 11:21:19 följande:
    Vem som ska betala för barnet, har du aldrig själv funderat på vem som betalar aborten?
    Tråkigt om och när ett barns rätt till båda sina föräldrar försvinner. Dock får ensamstående kvinnor adoptera och insemineras, vid några vårdnadstvister får den ena föräldern umgängesförbud. Barnens rätt till båda sina föräldrar sätts alltså inte i fokus nu heller.
    "Barnet glöms bort för mannens frihet"??? När en kvinna gör abort, DÖDAS barnet/fostret, vilket enligt mig betyder att barnet/fostret glöms bort för kvinnans frihet. 
    Ett abortpiller kostar inte mycket. Och kvinnan betalar för besöket. En graviditet kostar betydligt mer. Får ensamstående kvinnor insemineras i Sverige? Far de inte till Danmark? Vid vårdnadstvister är det väl så att det inte fungerat. Och umgängesförbud ges ju av nån orsak? Typ att den föräldern är gravt olämplig. Och då är det väl bra att barnet skyddas? Eller? Då är väl barnets väl och ve viktigast?
    Kvinnor gör abort även i stadiga förhållanden. Och då är väl mannen med på noterna eller ibland faktiskt drivande. Och abort görs ju även för att möjlighet att ta hand om barnet saknas eller för att det finns medicinska skäl att inte fullfölja graviditeten. Det är väl bättre att barnet inte föds än att det föds och ingen vill ha det?
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-17 11:46:56 följande:
    Nej, ett abortpiller kostar säkert inte så mycket, men långt ifrån alla aborter görs med ett piller.
    Adoption tillåtet för ensamstående kvinnor, jag antar du håller med. Barnet får inte rätt till två föräldrar.
    Jag har hört om kvinnor som inseminerats i Sverige, vet ej om källan varit tillförlitlig. Dock åker kvinnor till Danmark och gör det, utan att riskera rättsliga påföljder när de kommer hem. Vilket tyder på att det inte är olagligt.

Även om ena föräldern är olämplig, så blir ju följden att barnet förlorar sin ena förälder.

Jag är INTE abortmotståndare, och vet att det förkommer inom stadiga förhållanden, efter den enas eller bådas beslut. Dock är många argument, som du använt mot juridisk abort, lika tillämpbara på all abort. Använder man de argumenten, bör man också vara emot all abort. 
    Att svenska kvinnor inseminerar i Danmark var det nåt program på Tv för ett par år sen. Så det förekommer. Jag är inte mot abort men tycker att det ska användas i nödfall. Men du tycker alltså allvarligt att om ena föräldern missköter sig så ska andra föräldern tvingas ta hela det ekonomiska ansvaret också?
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-21 14:42:25 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Då måste jag ha uttryckt mig väldigt oklart, alternativt har du missförstått mig. Ett redan fött anser jag inte ska kunna aborteras, juridiskt. Även om du fråntas vårdnaden mot din vilja.

Då förstår jag. Men har inte varje människa rätt till sin egen kropp. Även vi kvinnor? Juridisk abort innebär att mannen indirekt tvingar kvinnan till en fysisk abort. Har inte mannen redan överlämnat det beslutet till kvinnan om han valt att inte skydda sig?
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-25 09:11:18 följande:
    Du har helt rätt i att en kvinna har rätt till sin kropp. Beslutet om abort eller inte, ska därför enbart vara hennes. Därmed förslaget om  "juridisk abort". Jag förstår inte riktigt dina farhågor, om att en juridisk abort, indirekt kommer att tvinga kvinnor till abort.
    Kanske tänker du på underhåll, men de flesta är dock inne på det att en ensamstående kvinna ska ha rätt till underhåll av staten om ingen fader finns.
    Kanske tänker du att kvinnan behöver mannens hjälp med barnet. Men att en man "tvingas" betala underhåll för ett oönskat barn, är inget som tvingar in honom i ett oönskat förhållande med kvinnan.

En graviditet är inget som uppstår ENBART genom att mannen slarvat med skydd. Ibland skyddar sig mannen, men kondomen går sönder. Ibland föreslår mannen kondom, men kvinnan anser det som onödigt då hon är skyddad. Ibland slarvar både kvinnan och mannen.
    En kvinna som valt att inte skydda sig, har ändå rätt till abort. 
    Men finns det en känd pappa är ju pappa och den som ska betala. Och om mannen inte vill ha barn så är det hans sak att skydda sig. Det finns fler alternativ än kondom. Och han kan ju sterilisera sig. Har mannen slarvat så är det bra att han får ta konsekvenserna. Tidigare var det bara kvinnan som fick ta dem. Och det viktigaste är att barnet blir väl omhändertaget. Skyddar sig inte mannen så spelar han rysk roulett. Så män väx upp och ta konsekvenserna. Prata med kvinnan innan.
  • ica
    Haskel skrev 2013-11-26 13:20:38 följande:
    En kvinna menstruerar en gång i månaden (generellt var 28:e dag). Efter befruktning har inte längre kvinnan mens, förrän graviditeten är över.

Ägglossning sker ca 2 veckor efter mens, först då kan hon bli befruktad. Vid först uteblivna mens är en kvinna alltså i vecka 2. En kvinna kan inte ha mens fram till vecka 18. 
    Alla kvinnor har inte regelbunden mens. Och även gravida kan ha kvar en blödning varje månad. Det kallas visserligen inte mens men uppfattas nog som en sån. Och alla har inte heller regelbunden ägglossning.
Svar på tråden Se hit alla män! Skulle ni kunna göra en "juridisk abort"?