Inlägg från: Haskel |Visa alla inlägg
  • Haskel

Se hit alla män! Skulle ni kunna göra en "juridisk abort"?

Intressant omröstning, med hänsyn till den andra tråden.

Jag är själv för "juridisk abort", men hade lite svårt att svara, då inget alternativ kändes riktigt rätt. Jag svarade nu, "Ja, om jag inte känner för att bli pappa nu". Men det svaret känns inte riktigt rätt. Med min fru skulle jag välkomna ett barn, som hon vill ha, även om jag känner mig färdig med barn. Jag personligen skulle nog ha ganska svårt för att avsäga mig kontakt och ansvar för ett eventuellt barn överhuvudtaget. Dock vet jag att det förekommer kvinnor, som anser att barn är deras, och förhindrar kontakt och umgänge mellan barn och pappa. Svårt i de lägena, men framförallt ser jag denna fråga som mest intressant för ungdomar mellan 15-20 år.

För mig som man skulle det vara nästan omöjligt att avsäga mig kontakt och vårdnad om ett barn, önskat som oönskat. En juridisk abort skulle troligen ge mig många funderingar och kanske ångest, dock fanns valet. Även om det till viss del kunde ses som "pest eller kolera".  

• Haskel
    ica skrev 2013-11-11 13:08:49 följande:

Men varför spruta in sperma i en kvinna som man inte vill ha barn med? Eller varför inte ta eget ansvar med eget preventivmedel?
    Det kan givetvis verka dumt, men orsaken är väl ungefär densamma om att en del kvinnor låter sig bli "sprutad" av en man hon inte vill ha barn med.

Vore så inte fallet, skulle antalet abort minska väldigt mycket, och enbart gälla våldtäktsoffer. 
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-17 10:06:21 följande:
    Ja, men det är hennes kropp det handlar om. Hon väljer ju om hon vill behålla sperman eller inte. Och varför skulle abort gälla enbart våldtäktsoffer?
    Vad menar du, att hon väljer om hon ska svälja eller spotta ut???

Om ingen kvinna, som inte ville ha barn, lät sig befruktas, fanns inte så många andra kvar än våldtäktsoffer, som kunde bli ofrivilligt gravida och därmed aktuella för abort. 
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-17 10:50:44 följande:
    Som kvinna kan man välja att göra abort ja. Men som man väljer man vilken kvinna man sprutar i? Och gör sitt val då. Sen har män inget val.
    Abort är inget naturligt fenomen, som kvinnor "själva" väljer och gör. Abort är ett medicinsk påfund, som justeras av politik och lagar. Fri abort är en möjlighet som kvinnor har fått.

Grundfrågan med juridisk abort är, om man ska försöka skapa en typ av "abortmöjlighet" även för män, utan att göra anspråk på kvinnans självbestämmande över sin kropp. 
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-17 11:09:32 följande:
    Men vem ska då betala för barnet. Och varför ska barnets rätt till båda sina föräldrar försvinna? Och hur sent ska den juridiska aborten kunna göras? När ungen inte var snäll, söt och frisk? Jag ser inte det realistiska i en juridisk abort. Barnet glöms bort för mannens frihet. Men vänta det är väl så det alltid varit.
    Vem som ska betala för barnet, har du aldrig själv funderat på vem som betalar aborten?
    Tråkigt om och när ett barns rätt till båda sina föräldrar försvinner. Dock får ensamstående kvinnor adoptera och insemineras, vid några vårdnadstvister får den ena föräldern umgängesförbud. Barnens rätt till båda sina föräldrar sätts alltså inte i fokus nu heller.
    "Barnet glöms bort för mannens frihet"??? När en kvinna gör abort, DÖDAS barnet/fostret, vilket enligt mig betyder att barnet/fostret glöms bort för kvinnans frihet. 
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-17 11:27:04 följande:
    Ett abortpiller kostar inte mycket. Och kvinnan betalar för besöket. En graviditet kostar betydligt mer. Får ensamstående kvinnor insemineras i Sverige? Far de inte till Danmark? Vid vårdnadstvister är det väl så att det inte fungerat. Och umgängesförbud ges ju av nån orsak? Typ att den föräldern är gravt olämplig. Och då är det väl bra att barnet skyddas? Eller? Då är väl barnets väl och ve viktigast?
    Kvinnor gör abort även i stadiga förhållanden. Och då är väl mannen med på noterna eller ibland faktiskt drivande. Och abort görs ju även för att möjlighet att ta hand om barnet saknas eller för att det finns medicinska skäl att inte fullfölja graviditeten. Det är väl bättre att barnet inte föds än att det föds och ingen vill ha det?
    Nej, ett abortpiller kostar säkert inte så mycket, men långt ifrån alla aborter görs med ett piller.
    Adoption tillåtet för ensamstående kvinnor, jag antar du håller med. Barnet får inte rätt till två föräldrar.
    Jag har hört om kvinnor som inseminerats i Sverige, vet ej om källan varit tillförlitlig. Dock åker kvinnor till Danmark och gör det, utan att riskera rättsliga påföljder när de kommer hem. Vilket tyder på att det inte är olagligt.

Även om ena föräldern är olämplig, så blir ju följden att barnet förlorar sin ena förälder.

Jag är INTE abortmotståndare, och vet att det förkommer inom stadiga förhållanden, efter den enas eller bådas beslut. Dock är många argument, som du använt mot juridisk abort, lika tillämpbara på all abort. Använder man de argumenten, bör man också vara emot all abort. 
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-21 13:40:35 följande:
    Att svenska kvinnor inseminerar i Danmark var det nåt program på Tv för ett par år sen. Så det förekommer. Jag är inte mot abort men tycker att det ska användas i nödfall. Men du tycker alltså allvarligt att om ena föräldern missköter sig så ska andra föräldern tvingas ta hela det ekonomiska ansvaret också?
    Nej, det tycker jag inte. Då måste jag ha uttryckt mig väldigt oklart, alternativt har du missförstått mig. Ett redan fött anser jag inte ska kunna aborteras, juridiskt. Även om du fråntas vårdnaden mot din vilja.
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-25 04:12:22 följande:

Då förstår jag. Men har inte varje människa rätt till sin egen kropp. Även vi kvinnor? Juridisk abort innebär att mannen indirekt tvingar kvinnan till en fysisk abort. Har inte mannen redan överlämnat det beslutet till kvinnan om han valt att inte skydda sig?
    Du har helt rätt i att en kvinna har rätt till sin kropp. Beslutet om abort eller inte, ska därför enbart vara hennes. Därmed förslaget om  "juridisk abort". Jag förstår inte riktigt dina farhågor, om att en juridisk abort, indirekt kommer att tvinga kvinnor till abort.
    Kanske tänker du på underhåll, men de flesta är dock inne på det att en ensamstående kvinna ska ha rätt till underhåll av staten om ingen fader finns.
    Kanske tänker du att kvinnan behöver mannens hjälp med barnet. Men att en man "tvingas" betala underhåll för ett oönskat barn, är inget som tvingar in honom i ett oönskat förhållande med kvinnan.

En graviditet är inget som uppstår ENBART genom att mannen slarvat med skydd. Ibland skyddar sig mannen, men kondomen går sönder. Ibland föreslår mannen kondom, men kvinnan anser det som onödigt då hon är skyddad. Ibland slarvar både kvinnan och mannen.
    En kvinna som valt att inte skydda sig, har ändå rätt till abort. 
  • Haskel
    Fenna skrev 2013-11-25 19:05:59 följande:
    Jag tror att chansen är stor att manga män väljer abort pga av underhallet. Sen är det nog ofta kört, det finns ingen väg tillbaka även om man skulle komma pa att man kanske ända vill ha kontakt med sitt barn. Som till skillnad fran efter en fysisk abort fortfarande finns och antagligen kommer till ett stadium när det skulle vilja ha en pappa.
    Ingen man som vill ha barn och därmed vill bli pappa, lär välja alternativet juridisk abort. Kanske kommer någon enstaka göra det, liksom några enstaka kvinnor som egentligen vill ha barn ändå gör abort.

Som man ska man inte själv kunna få en juridisk abort ogjord. Men om både mannen och mamman är överens så bör inga hinder föreligga. En man kan ju exempelvis adoptera sin frus barn och bli pappa till dem, om barnens far exempelvis är död.

En man har ju även möjlighet att "skänka" pengar till vilket barn som helst, därmed kan han ju även börja betala "underhåll", om han så önskar. 
  • Haskel
    ica skrev 2013-11-26 09:36:04 följande:
    Men finns det en känd pappa är ju pappa och den som ska betala. Och om mannen inte vill ha barn så är det hans sak att skydda sig. Det finns fler alternativ än kondom. Och han kan ju sterilisera sig. Har mannen slarvat så är det bra att han får ta konsekvenserna. Tidigare var det bara kvinnan som fick ta dem. Och det viktigaste är att barnet blir väl omhändertaget. Skyddar sig inte mannen så spelar han rysk roulett. Så män väx upp och ta konsekvenserna. Prata med kvinnan innan.
    En mamma får och har rätt att adoptera bort sitt barn, hon har sedan ingen skyldighet att betala för det.
    Om en kvinna inte vill ha barn, så bör ju även hon skydda sig. Oavsett en kvinna har använt skydd eller inte, så får hon ändå göra abort.
    Sterilisering bör inte ses som ett preventivmedel. En kille på 15-25 får för det första inte sterilisera sig, för det andra så steriliserar man sig inte om man vill ha barn senare i livet.
    Har en kvinna slarvat, behöver hon inte ta konsekvenserna, hon kan välja att inte bli mamma.
    Det viktigaste är att barnet blir väl omhändertaget, det håller jag med om. Jag anser själv att barn bör ha rätt till sin mamma och pappa. Men ändå strävar många kvinnor åt motsatt håll. Redan nu får ensamstående kvinnor adoptera, de kan låta sig insemineras utomlands, utan att riskera straff när de kommer hem. Det ligger även på förslag att ensamstående kvinnor ska kunna insemineras i Sverige. 
    Anser du att alla dagens ensamstående kvinnor, inte alla räcker till, och att barnen inte blir väl omhändertagna?

Prata med kvinnan? Om jag börjar ta på mig en kondom, men kvinna säger åt mig att låta bli, för att hon är skyddad. Hur reagerar hon om jag säger, "det litar jag absolut inte på". Om en kvinna använder skydd, bör man ju även anta att hon inte vill ha barn, men en kvinna som skyddat sig och blir gravid gör inte alltid abort. Om jag som man använder kondom, men kvinnan blir gravid ändå. Bör jag då ta konsekvenserna, med argumentet , "jag borde tänkt efter innan och skyddat mig"? 
Svar på tråden Se hit alla män! Skulle ni kunna göra en "juridisk abort"?