Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Gillar du messmör?

Jag föredrar mesost, men messmör är helt ok. Och perfekt att klicka i brunsåsen =)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    NenneLo skrev 2013-11-08 23:58:29 följande:
    Jag åt det som pålägg. Man kan alltså ha det i matlagning? Får testa det, sägs ju vara järnrikt. Mesost tror jag att jag smakade hos min bästa kompis som liten, visst är det en orange ost?
    Ja, det funkar att bryta av sås med, i alla fall =) Perfekt till brunsåsen och köttbullarna. Tror inte jag har använt den till något annat, förutom på smörgås, då. Testa messmör på mackan och en bit rökt skinka. Låter udda, jag vet, men jag tycker att det är gott. 

Mesost är mer brunt. En del cheddar är orange, dock. Det är gott. 
  • Aniiee

Just det, jag har gjort chokladtryffel med messmör också.

• Aniiee
    lövet2 skrev 2013-11-09 00:15:54 följande:
    Jag är uppväxt med messmör och äter det varje dag. Bästa pålägget!
    När jag var liten och var allvarligt sjuk (sjukhus och hela baletten) så fick jag smörgås med mesmör och oboy på med oboy att dricka till.... DET skulle jag kanske hoppa nu när jag är vuxen..... men messmör händer att jag köper... idag hittade jag mesost från Fjällbrynt. Det har jag inte sett  på flera år. De har bara haft gudbrandalen (heter den så....?) här på evigheter. Blev lite lagom nostalgiskt lycklig....
  • Aniiee
    DenNamnbitne skrev 2013-11-09 00:22:08 följande:
    Jag har försökt äta det ett par gånger men inte riktigt gått hela vägen. Det verkar gott men jag klarar inte av att prova. Så jag svarade nej!
    Alltså, det är ju nästan att man måste tänka att det är godis,på samma nivå som nutella....
  • Aniiee
    linnn89 skrev 2013-11-09 23:16:11 följande:
    Vad innehåller messmör??? Vf heter det messmör?
    Det är vassle som har kokats ihop. (Vassle är det som blir kvar av mjölk när man gör ost.)
  • Aniiee
    linnn89 skrev 2013-11-10 07:56:05 följande:
    Aniiee-- är det bara vassle och inget annat? Visste inte äns vad vassle var tack för att du förklarade :) men vf är den då gul/brun?
    Jag vet inte riktigt varför den är gul/brun. Men jag antar att det är för att den värms upp och tjocknar.

Det är Vassle, Smör, Socker, vanilinarom och järn i messmör  original från fjällbrynt. I den gammaldagsa är det allt det utom vanilinarom.

I mesosten är det Vassle, Grädde, Socker och Järn. 
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2013-11-10 14:18:12 följande:
    Jag vet inte riktigt varför den är gul/brun. Men jag antar att det är för att den värms upp och tjocknar.

Det är Vassle, Smör, Socker, vanilinarom och järn i messmör  original från fjällbrynt. I den gammaldagsa är det allt det utom vanilinarom.

I mesosten är det Vassle, Grädde, Socker och Järn. 
    I mesost Natur (den gröna asken) är det bara vassle och järn.....
  • Aniiee
    Flash Gordon skrev 2013-11-10 14:21:30 följande:

Det är faktiskt bara vassle som kokats. Länge. Länge. Flera timmar.

Exakt vad som händer när det ändrar färg vet jag inte. Någon sida skrev att den karamelliseras.

Det förklarar varför messmör faktiskt kan smaka nästan lite "bränt".   

user.tninet.se/~rkp157s/messmor.htm
    Ja, det är naturligtvis så att den karamelliseras.... vad dum jag är...... nu får kocken skämmas.......
  • Aniiee
    Trilllana skrev 2013-11-10 14:58:58 följande:
    Det är inte tillsatt socker i all mesost.
    Nej, nej... jag skrev bara om den från Fjällbrynt. Ursäkta att det inte framgick ordentligt.
  • Aniiee
    Trilllana skrev 2013-11-10 15:05:05 följande:
    Ah, okej. Den från gudbrandsdalen är godare. :P
    Håller jag helt med om. Jag letade efter innehållsförteckning/näringsförteckning till den, men hittade ingen =(
Svar på tråden Gillar du messmör?