• NenneLo

Gillar du messmör?

Smakade messmör idag, och fick rysningar i hela kroppen. Det smakade... godis?! Tycker det smakade lite kola om det. 

2011-09-13 Loke
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du messmör?
  • Aniiee
    linnn89 skrev 2013-11-09 23:16:11 följande:
    Vad innehåller messmör??? Vf heter det messmör?
    Det är vassle som har kokats ihop. (Vassle är det som blir kvar av mjölk när man gör ost.)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • linnn89

Aniiee-- är det bara vassle och inget annat? Visste inte äns vad vassle var tack för att du förklarade :) men vf är den då gul/brun?

• hysteria

Nä, eller har inte smakat det sen jag var liten men smakar det inte lite som jäst luktar ?

• Aniiee
    linnn89 skrev 2013-11-10 07:56:05 följande:
    Aniiee-- är det bara vassle och inget annat? Visste inte äns vad vassle var tack för att du förklarade :) men vf är den då gul/brun?
    Jag vet inte riktigt varför den är gul/brun. Men jag antar att det är för att den värms upp och tjocknar.

Det är Vassle, Smör, Socker, vanilinarom och järn i messmör  original från fjällbrynt. I den gammaldagsa är det allt det utom vanilinarom.

I mesosten är det Vassle, Grädde, Socker och Järn. 
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2013-11-10 14:18:12 följande:
    Jag vet inte riktigt varför den är gul/brun. Men jag antar att det är för att den värms upp och tjocknar.

Det är Vassle, Smör, Socker, vanilinarom och järn i messmör  original från fjällbrynt. I den gammaldagsa är det allt det utom vanilinarom.

I mesosten är det Vassle, Grädde, Socker och Järn. 
    I mesost Natur (den gröna asken) är det bara vassle och järn.....
  • Flash Gordon
    linnn89 skrev 2013-11-10 07:56:05 följande:

Det är faktiskt bara vassle som kokats. Länge. Länge. Flera timmar.

Exakt vad som händer när det ändrar färg vet jag inte. Någon sida skrev att den karamelliseras.

Det förklarar varför messmör faktiskt kan smaka nästan lite "bränt".   

http://user.tninet.se/~rkp157s/messmor.htm
  • Aniiee
    Flash Gordon skrev 2013-11-10 14:21:30 följande:

Det är faktiskt bara vassle som kokats. Länge. Länge. Flera timmar.

Exakt vad som händer när det ändrar färg vet jag inte. Någon sida skrev att den karamelliseras.

Det förklarar varför messmör faktiskt kan smaka nästan lite "bränt".   

user.tninet.se/~rkp157s/messmor.htm
    Ja, det är naturligtvis så att den karamelliseras.... vad dum jag är...... nu får kocken skämmas.......
  • gäst 13
    Akua skrev 2013-11-09 03:10:14 följande:
    Tänk dig messmör, vispad grädde och kanel! ÅHHH MUMS, höjdpunkten på julbordet!!!
    Blana! Supergott.

Gillar inte messmör på macka, men i blana, och matlagning.
Svar på tråden Gillar du messmör?