• Hälsing

Ensam i tvåsamhet

Lever med fru och 3 barn. Min hustru har aldrig haft någon större sexlust men när vi hittar den är den fantastisk. Vi har haft en lång kamp för stöd till vår äldsta dotter som idag har en diagnos och mår mycket bättre med en medicinering som följs upp kontinuerligt. Min fru har dock klappat ihop i jobbet för några år sedan och har fått diagnosen utmattningsdepression och medicineras för detta sedan snart ett år, utan framgång. Hon blir mer och mer apatisk hemma och bara sitter och inte orkar, jag peppar och försöker få igång henne fysiskt med aktiviteter men hon tycker att "jamen jag har ju varit ut med hunden och gått" (10 min. sakta tempo). Vaktar min tunga hela tiden för att inte uttrycka min bitterhet i den ensamhet jag befinner mig i, jag älskar min hustru så jag kan gå i bitar, som vår relation utvecklats under hennes sjukdomstid kommer jag snart att göra det. Ser ingen utväg i att vi skiljer oss då jag mentalt försökt med detta men då bryter jag ihop mentalt då min kärlek till henne är så stark, och jag vet att hon älskar mig också.

• Svar på tråden Ensam i tvåsamhet
  • KDN

Undrar som Anna .
    Vi har med tre barn och har jobb som delar på oss rätt rejält . Alltså på så vis att när den ene av oss är ledig jobbar den andre i hög utsträckning . Min kvinna jobbar dessutom varannan helg .
    Detta gör att jag har hand om barnen själv mycket och det kan vara rätt tufft det .Man får vara glad om man har 1 timme för sig själv då man fått dom i säng på kvällen innan man själv måste sova .

Har även insett att jag måste hjälpa till mera med tvätt och hushåll än vad jag gjort då det blir för jobbigt för min kvinna annars . 

Om du nu hjälper till med barn och hushåll och det inte hjälper så undrar jag .
    Sköter kvinnan sömnen ? Sitter hon uppe sent på nätterna så har du kanske boven där .

Testa och stig upp före på helgen och sköt barn och familj så hon får sova och se om hon blir gladare iallafall på helgen

• Hälsing
    KDN skrev 2013-11-09 08:16:22 följande:
    Undrar som Anna .
    Vi har med tre barn och har jobb som delar på oss rätt rejält . Alltså på så vis att när den ene av oss är ledig jobbar den andre i hög utsträckning . Min kvinna jobbar dessutom varannan helg .
    Detta gör att jag har hand om barnen själv mycket och det kan vara rätt tufft det .Man får vara glad om man har 1 timme för sig själv då man fått dom i säng på kvällen innan man själv måste sova .

Har även insett att jag måste hjälpa till mera med tvätt och hushåll än vad jag gjort då det blir för jobbigt för min kvinna annars . 

Om du nu hjälper till med barn och hushåll och det inte hjälper så undrar jag .
    Sköter kvinnan sömnen ? Sitter hon uppe sent på nätterna så har du kanske boven där .

Testa och stig upp före på helgen och sköt barn och familj så hon får sova och se om hon blir gladare iallafall på helgen

Är uppe varje dag och servar med frukost och göra barnen klara till skolan när jag är hemma om det inte finns ett behov att jag kommer hem tidigare på em, då är jag på jobbet när de kliver upp, (i hennes fall om). Ansvaret för sysslorna är delade 50/50 som vi tillsammans delat utifrån hur mycket tid sysslorna normalt tar sedan många år plus att jag snickrar på huset, sköter fordon mm och arbetar drygt heltid för att finansiera två bilar(det är hustrun som åker mest privat och drar på sig böter pga notoriskt fortkörande) trots att hon arbetat varierande 25-75% de senaste 10 åren. Erkänner att jag inte tagit ut särskilt mycket FL-ca 2-3 mån/barn, dock utifrån hennes önskemål att få vara hemma istället för att arbeta, men VAB har jag tagit mer än henne när det varit aktuellt. Hon har alltid önskat få vara hemmafru som pysslar med barnen men aldrig orkat den rollen, visst det händer att hon bakar och lagar mat från grunden men det är jag som röjer och gör det fint efteråt, när det skall göras mat som lagas från grunden är det jag som tar det trots lite tid hemma, hinner sällan vara något med barnen då jag har ett berg med saker som behöver skötas och jag önskade vi kunde hjälpas åt med mycket men hon har ingen ork. Hennes stora mål för några år sedan var att åka vasaloppet senast när hon fyllde fyrtio, hon spenderade månad efter månad i TV-soffan och vilade för att orka börja, så är det med de flesta av hennes id´eer. Jag försöker peppa henne när hon kommer med dem sen behöver hon vila en stund... För min del så har jag börjat känna mig bitter över den situation jag befinner mig i, för en tid sedan tog jag upp problemet och hittade en bok jag gillade som handlar om hur man kan möta varandra med fysisk beröring, det ja saknar i vår relation. Önskade att vi kunde läsa tillsammans och prata lite om innehållet eftersom men hon tappade bort den, orkade inte just nu osv. så det har också runnit ut i sanden. Jag har fortsatt ta initiativ till samtal för jag vill verkligen få vårt förhållande att fungera, mina känslor till henne är oerhört starka men jag har ju börjat tvivla på om hon känner något för mig, när jag fört detta på tal(länge sedan nu) blir hon jättearg och skriker ut att hon vill men kan inte just nu, kvar står jag och fattar inget.
    Sliter det lilla gråa hår som finns kvar
  • Hälsing

Nu slipper jag grubbla mer över detta, ikväll fick jag veta att nu är det slut mellan oss. Det blir ett delat föräldraskap, ingen vilja att försöka lösa detta tillsammans mer från min hustrus sida. Hon tyckte jag var krävande och otrevlig när jag försökte förklara hur det känns att åtrå henne så mycket och bli "skjuten åt sidan" i vårt förhållande när hon går i sin "bubbla" och drömmer, delvis pga de mediciner vår skitvärdelösa psykiatri stoppar i henne. Hon mår inget bättre i sin sjukdom och det spräcker vårt förhållande, hon säger att hon fortfarande älskar mig men kan inte ha någon beröring eller närhet osv. Skall försöka ta mig igenom den kris jag landat i nu om jag orkar, just nu känns det som mitt hjärta faller i bitar.

• Anonym (..)

Ge henne tid att hitta sig själv. Hon kanske bara behöver hitta sig själv. En del kvinnor lägger ner så mkt tid på alla andra i sina liv att de tappar bort sig själva. 

Och man klarar allt. En dag kommer du se tillbaka på detta med en annan vy.

Försök se att det kan faktiskt kanske tom bli bättre för dig i framtiden även om du nu inte väljer att fortsätta med just henne. :) Kanske en anledning ...

• MikNis
    Hälsing skrev 2013-11-10 00:47:57 följande:
    Nu slipper jag grubbla mer över detta, ikväll fick jag veta att nu är det slut mellan oss. Det blir ett delat föräldraskap, ingen vilja att försöka lösa detta tillsammans mer från min hustrus sida. Hon tyckte jag var krävande och otrevlig när jag försökte förklara hur det känns att åtrå henne så mycket och bli "skjuten åt sidan" i vårt förhållande när hon går i sin "bubbla" och drömmer, delvis pga de mediciner vår skitvärdelösa psykiatri stoppar i henne. Hon mår inget bättre i sin sjukdom och det spräcker vårt förhållande, hon säger att hon fortfarande älskar mig men kan inte ha någon beröring eller närhet osv. Skall försöka ta mig igenom den kris jag landat i nu om jag orkar, just nu känns det som mitt hjärta faller i bitar.
    Ta hand om dig själv och dina barn.

Och hitta en kvinna som kan ge och mottaga kärlek 
  • KDN

Hälsing . så tråkigt men det låter som du gjort allt vad du kan . Du förtjänar bättre .
    Du är van att ta hand om familjen och dra det tyngsta lasset i mycket vad jag förstår .
    Som du beskriver så kommer du klara detta och ditt ex kan fortsätta försöka leva i en drömvärld och
    jobba så lite som möjligt med det mesta bara vila .
    Jag hoppas verkligen du kan hitta en ny . Men inte omgående . Ta det lite lugnt nu och samla dig innan
    och rensa bort gamla känslor och läk lite . Sen är det dags att hitta den rätte .

• en blind vän
    www.familjeliv.se/Forum-9-197/m71393229-4.html post nr38

Hej Hälsing
     Beklagar det som har hänt. Du kommer att klara det eftersom du har klarat det ända hit. Tag avsked av din fru och tacka för den tid som varit. Tag god tid att sörja det som varit. Jag har liknande erfarenheter se lank skriven av P30. Ditt hjärta kommer att falla I tusen biter men det kommer att gå over I framtiden. Var inte för hård mot dig själv och anklaga inte dig för mycket. Var snäll mot dig själv med bestämd mot omgivningen.
  • KDN

Har läst vad du skrivit P30 . Förbannat bra skrivet och intressant !
    Synd att den bok du länkade till var på engelska . Tycker det är jobbigt nog att ta sig tid för att läsa en bok på svenska och engelska är jag lite dålig på med .

HUr långt har du kommit med ditt nya liv nu då P30 ?

• en blind vän

Hej KDN
    P30 har aldrig skrivit I den här tråden. Det var bara jag som länkade.
     mvh en blind vän  

Svar på tråden Ensam i tvåsamhet