• Anonym (s)

Styvförälderns roll?

Anonym (sofia) skrev 2013-11-10 12:48:44 följande:
    jag tror att som i alla relationer ge och ta.Jag behandlar de som behandlar mig bra.
    Så du ställer vuxenkrav på barn? Då vet vi.

Ts du är en förebild för andra bonusföräldrar. Alla skulle vara så engagerade i hela sin familj, som du.
  • Anonym (s)
    Ess skrev 2013-11-10 14:13:19 följande:
    (sofia) har kanske erfarenhet av äldre styvbarn. För fakta är att ju äldre barnet blir så bemöts det mer och mer vuxet. Dvs att som man bemöter andra, blir man själv bemött.
    Min mans barn har aldrig tillfört något positivt till mitt liv, därför så har jag också struntat i dem. Artig och trevlig, men att aktivt göra något för dem uteslöt jag ganska snabbt.

Nej. Man bemöter även äldre barn med respekt för att det är svårt för dem att tvingas leva med en människa som de inte själva har valt. Gör man inte det så är det svårt att få en vettig relation. Mycket ansvar för relationen hänger på den vuxna.
  • Anonym (s)
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 15:03:51 följande:
    Det är din åsikt, min åsikt är att man visst "behöver" älska alla sidor hos sin partner.
    Att älska alla sidor betyder ju inte att man tycker dom är bra. Inte för mig iaf.
    Min man slarvar också med städning. Han kan vara en besserwisser i vissa situationer och han är otroligt långsint.
    Jag gillar det inte, men jag älskar det. Jag älskar dom sidorna, för att dom gör honom till just den han är.
    Om han hade varit pedantisk, inte långsint osv, då hade han inte varit han!
    Jag älskar att han har ett dåligt morgonhumör och att han alltid kokar pastan för länge.
    Sånt som jag retar mig på för stunden, visst. Men som gör honom till den där underbara mannen som jag älskar. Med just, hull och hår.
    Så även hans barn.
    Du är en ovanligt klok person! Jag tycker att du har helt rätt i det du skriver.
  • Anonym (s)
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 15:19:17 följande:
    {#emotions_dlg.flower}
    Ja, tyvärr är det väl så.. Att de som tycker som jag, eller vi då rättare sagt, är ovanliga. Sen om det är ovanligt klokt eller inte vet jag inte. 
    Men jag tycker att det är ett sunt sätt att tänka på.

Slappna av lite mer i livet. Ta fram det fina hos personer, och var lite mer ödmjuk.

Idag tänker de flesta bara på sig själva.

JAG gillar inte detta.
    JAG gillar inte hans barn.
    JAG vill inte.
    JAG vill att det ska vara si och så.

Men det finns kanske andra där runt omkring, som faktiskt påverkas av sådant tänkande!?
    Du väljer hela tiden hur du ska må, och vad du ska tycka. Du väljer hur du ska vara och hur du ska bete dig.
    Du väljer själv hur du ska leva ditt liv. 
    Jag tycker att det är klokt att tänka ur barnens perspektiv och försöka vara förstående för hur det är för dem att en ny person ska bo med dem.

Många är egoistiska, och nog är det en idé att försöka kliva utanför sina egna önskningar och behov och försöka se hela bilden.
  • Anonym (s)
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 15:29:28 följande:
    Exakt. Så bra sagt. Solig

Tack!
  • Anonym (s)
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:46:37 följande:
    Så din kommun och förskola gör att det är samma i alla kommuner? Dessutom lilla du så står det hos FK att man är barnets föräldrar om man är folkbokförda på samma adress, och det gör mig inte till vårdnadshavare bara för det.
    Lagen är samma i hela landet. Kan du länka till var Fk skriver det du påstår? Det skulle vara mycket intressant att se med egna ögon. Men jag vet att det inte stämmer. Flört
Svar på tråden Styvförälderns roll?