• Sweet life

Styvförälderns roll?

Ofta när man läser på familjeliv om vad styvförälderns roll är så är det att ställa upp ovillkorligen men inte ställa några krav tillbaka på barnet.

Om man ser vad biomammor oftast tycker här så ska man älska barnet, annars kan man dra och som sagt ställa upp till 100% men aldrig få ställa krav eller sätta gränser.

Själv anser jag att jag visste vad som kom med min man. Hans barn är när dom är här våra. Han sätter regler och ställer krav när han är hemma men när han inte är det så är det mina regler som följes. Gillar man inte det är man fri att åka till sin mamma. Jag älskar barnen, men det betyder inte att jag inte tycker dom är jobbiga ibland. Precis som jag kan tycka att min egen son är jobbig ibland.
    Barnen har inte valt att deras föräldrar ska separera eller att deras pappa ska skaffa någon annan kvinna. Barnen kommer alltid först och kan man inte acceptera det som kvinna så är det bara att sluta träffa såna män, eller vara särbos. 

• Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 18:40:09 följande:
    Jasså. det tycker du? Dina personliga erfarenheter i sånt här är..??
    Barnen går först ja, men vuxna ska inte styras av barn, och barn styr verkligen inte vem man lever ihop med. Barn får acceptera, så är det. Sen måste man såklart ha respekt, men aldrig att man ska leva i celibat eller offra livs kärleken för att ens barn är totalt oförskämt bortskämda.
    Min egna erfarenheter?
    En tonåring som avskyr mig och sa att hennes pappa fick välja mellan mig och vårt gemensamma barn eller henne. Han sa att det inte är hennes krav att ställa och accepterar hon inte mig kan hon bo hos sin mamma.

Skrev jag att barnen skulle styra? Det var väl exakt det jag skrev att dom inte får göra. Men kan man inte acceptera att mannen/kvinnan har barn sen innan så ska man inte va tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Är det så konstigt? Jag säger inte att man måste älska barnen. Men man ska visa dem respekt och deras pappa/mamma ska sätta ner foten och visa att det är samma sak som gäller för barnen mot den nya, att visa respekt. Men det betyder inte att baret måste älska dig.. 
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:15:06 följande:
    Om du står skriven på samma adress, står du som förälder och genom barnomsorgen måste bonusbarnen gå efter att jag går hemma, inget fritids med andra ord, jag får betala  barnomsorg osv. samt vabba hos FK på  barn som är folkbokförda på min adress. Du får  läsa  på  lite så förstår du tillslut vad jag menar
    Där har du HELT FEL! Du delar betalningsförmågan, men det är VÅRDNADHAVARENS tider man går efter inom barnomsorgen. Vabba får vem som helst göra om vårdnadshavaren anmäler personen till FK. 

Det har alltså inget med folkbokföringen att göra. 
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:33:12 följande:
    Ni två senaste inläggen, jag har inget som helst fel i det. Tro mig Sen för andra gången, skillnad på vårdnadshavare och förälder. Och nej du går inte på pappas tider, Du går på det gemensamma hemmets tider. Så är det. Sen samlar dom alla barn på samma faktura och ger därefter mig syskonrabatt osv. Det är min verklighet just nu, så skulle inte tro att jag har fel i det. Sen vad jag menar med vabb, vårdnadshavare behöver inte skriva under så som man måste om man överlåter tillfälligt, jag kan anmäla direkt. Allt vi behövde göra var att ringa personligt första gången så såg de att folkbokföringen var korrekt, och godkände oss då som föräldrar iom vi står under samma adress. Så jag vet allt vad jag pratar om :-P
    Lustigt att det finns en dom som används som prejudikat när det gäller tiderna. Som jag hänvisade till när jag skulle vara föräldraledig och personalen sa att min sambos dotter enbart hade rätt till 15 timmar. Dom fick snabbt backa och hon fick gå pappans efter pappans arbetstider. Samma sak gäller på den förskola jag jobbar. Där är det vårdnadshavarens tider som gäller och bonusföräldrarnas tider är totalt irrelevanta om det inte är så att DOM vill ha det så. Vi lägger oss inte i de tider som lämnas in till oss om barnens vistelsetider om det inte är så att vårdnadshavaren är föräldraledig eller arbetslös. 

Ja, det kan även våra barns mormor/morfar moster/morbror också göra. Dom anmäler vab direkt i appen på telefonen eller på internettjänsten. Och dom är INTE folkbokförda här....
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:46:37 följande:
    Så din kommun och förskola gör att det är samma i alla kommuner? Och varför ska jag luta mig tillbaka på en dom? Jag har gjort ett val att ta mig an andras barn, då kan man inte luta sig tillbaka och strida på domar. Dessutom lilla du så står det hos FK att man är barnets föräldrar om man är folkbokförda på samma adress, och det gör mig inte till vårdnadshavare bara för det. Läskigt att nån som jobbar med barn är av din åsikt :-#
    Lilla du? Sluta med dina härskartekniker, dom biter inte på mig....

Är av min åsikt? Hur menar du nu?

Ingen kommun eller förskola får neka barn att vara på förskolan vårdnadshavarens tider bara för att vårdnadshavaren har en sambo. Det är i grund och botten ett brott mot skollagen om man gör det.

• Sweet life
    Ann Cistrus skrev 2013-11-10 19:54:53 följande:
    Nej, jag är 36 och helt förbluffad över att man kan vara så kaxig som du är utan att ha koll på vad man pratar om. Jo, det är förälderns tider som gäller och jo, det gäller för alla förskolor i hela Svea Rike. 
    Nu kommer hon börjar härja om att hon är förälder, men jag förstår att du menar vårdnadshavarens tider..
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:56:38 följande:
    Härskartekniker?? Haha är det så du tilltalar dina förskolebarn? Är av den åsikten att förvägra barn välmående, pga domar. Deras bonusmamma och bonussyskon är hemma, men de MÅSTE va i förskolan? Hur anser du det vara rätt mot barnen i fråga? Sen har inte JAG nämt förskola, JAG sa fritids i det här fallet. Men du tycker väl att barnen även ska sättas i fritidshuset medan pappas sambo o hennes barn får vara hemma? Sorgligt tänk måste jag säga..
    Nej, jag tilltalar inte barnen i min barngrupp så. Men ingen kallar mig heller för lilla gumman som du gör.....

Hahaha men seriöst? Har jag skrivit att dom måste vara där? Jag har skrivit att man går efter vårdnadshavarens tider i grunden men att om man vill så får självklart barnet hämtas/lämnas/vara hemma med bonus om det är vad familjen kommit fram till är bäst för barnet.

Vi valde att ha mitt bonusbarn på förskolan för det är vad som skulle vara bäst för henne.

Du saknar verkligen läsförståelse.
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:56:38 följande:
    Härskartekniker?? Haha är det så du tilltalar dina förskolebarn? Är av den åsikten att förvägra barn välmående, pga domar. Deras bonusmamma och bonussyskon är hemma, men de MÅSTE va i förskolan? Hur anser du det vara rätt mot barnen i fråga? Sen har inte JAG nämt förskola, JAG sa fritids i det här fallet. Men du tycker väl att barnen även ska sättas i fritidshuset medan pappas sambo o hennes barn får vara hemma? Sorgligt tänk måste jag säga..
    Det är däremot DU som säger att man SKA gå efter bonusförälderns tider....
Svar på tråden Styvförälderns roll?