• Svar på tråden pormaskar
  • Thotis90

Det skulle jag också vilja veta! Jag har bokstavligt talat i hela ansiktet: pannan, kinderna (intill näsan), på näsan och på hakan. Skitirriterande då min hud blir alldeles rosa av det!

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • madieh

Tvätta ansiktet morgon och kväll, smörj in med en kräm som återfuktar men som inte är fet. Använd enbart produkter som är anpassade för dina besvär. Aco spotless från apoteket kan jag rekommendera!

Thotis90 skrev 2013-11-10 18:39:24 följande:
    Det skulle jag också vilja veta! Jag har bokstavligt talat i hela ansiktet: pannan, kinderna (intill näsan), på näsan och på hakan. Skitirriterande då min hud blir alldeles rosa av det!
    Du kanske har rosacia? Jag har det och det finns krämer på apoteket som hjälper jätte bra.
  • jashrinah
    madieh skrev 2013-11-10 18:43:28 följande:
    Tvätta ansiktet morgon och kväll, smörj in med en kräm som återfuktar men som inte är fet. Använd enbart produkter som är anpassade för dina besvär. Aco spotless från apoteket kan jag rekommendera!
    gör redan allt det där och har gjort det i snart 8 år :( de vill bara inte försvinna :( 
  • Thotis90
    madieh skrev 2013-11-10 18:43:28 följande:
    Du kanske har rosacia? Jag har det och det finns krämer på apoteket som hjälper jätte bra.
    Nej. Det har jag inte. Det här började när jag slutade med mina p-piller. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • madieh
    jashrinah skrev 2013-11-10 18:46:01 följande:
    gör redan allt det där och har gjort det i snart 8 år :( de vill bara inte försvinna :( 
    Men har du mycket pormaskar eller är det bara några? för man kan ju inte bli helt av med dem. men man kan ju minska utslagen. vad använder du för produkter? jag har testat olika produkter. har lådor fulla med saker jag testat här hemma. Tog lång tid innan jag hitta de produkter som passa min hud. sen förra vintern fick jag rosacia också. och det behandla jag med Rosazol från apoteket och den krämen funka sjukt bra på pormaskar också. Dock är den väldigt dyr.
    Thotis90 skrev 2013-11-10 18:54:00 följande:
    Nej. Det har jag inte. Det här började när jag slutade med mina p-piller. 
    Ah okey men då borde du ta kontakt med en läkare och kolla om du har nån form av hormonrubbning.
    vad har du för rutin med rengöring och så?

• Pampim

Jag använder bara tre saker i ansiktet sedan ett år och min hud är perfekt! Förut var den oren med massor av pormaskar!! Förr har jag använt olika dyra koncept som clarins, biotherm och excuviance.

Det är kanske konstigt recept men funkar klockrent för mig:

Tvättar morgon och kväll med Acnicyl cleansing gel. Smörjer med Acnicyl crème. Om det känns torrt tar jag tunt i händerna med locobase repair och klappar in. En dag i veckan använder jag nivea pormaskplåster och lägger en "mask" av Acnicyl crème tjockt i t-zonen och locobase repair på resten i en timme.

Billigt, enkelt, perfekt resultat!!

• Evm

Jag tycker absolut du ska gå till en hudläkare. Jag har mycket pormaskar och det visade sig även när jag kom till hudläkare att jag har rosacea. Jag fick en kräm utskriven. Inget man köper på varesig apotek, hudterapeut eller på typ kicks har någonsin gjort någon skillnad.

• madieh
    Evm skrev 2013-11-10 19:15:45 följande:
    Jag tycker absolut du ska gå till en hudläkare. Jag har mycket pormaskar och det visade sig även när jag kom till hudläkare att jag har rosacea. Jag fick en kräm utskriven. Inget man köper på varesig apotek, hudterapeut eller på typ kicks har någonsin gjort någon skillnad.
    Bra att du fått en kräm som hjälper :) För mig hjälpte Rosazol som finns på apoteket. :) Men finns olika typer av rosacia också så du har kanske än värre variant än mig.
  • Evm
    madieh skrev 2013-11-10 19:27:46 följande:
    Bra att du fått en kräm som hjälper :) För mig hjälpte Rosazol som finns på apoteket. :) Men finns olika typer av rosacia också så du har kanske än värre variant än mig.
    Jag vet inte om det hjälper än, har bara smörjt i två veckor, men jag hoppas det och hjälper den  inte så har hudläkaren en plan liksom och det känns skönt.
Svar på tråden pormaskar