• Svar på tråden pormaskar
  • Kakmonster

Kanske dum fråga, men TS, menar du dessa svarta prickar? KAN man bli av med dom? Vill gärna...

• madieh
    Evm skrev 2013-11-10 19:30:04 följande:
    Jag vet inte om det hjälper än, har bara smörjt i två veckor, men jag hoppas det och hjälper den  inte så har hudläkaren en plan liksom och det känns skönt.
    Ah okey men hoppas det hjälper då :) men med rosacia får man ha tålamod. tar tid innan man ser nån skillnad. och det är ju en kronisk hudsjukdom så man blir ju aldrig av med skiten helt :/
    Det är ju jätte bra att hudläkaren har en plan B :)
  • Evm
    Kakmonster skrev 2013-11-10 19:33:27 följande:
    Kanske dum fråga, men TS, menar du dessa svarta prickar? KAN man bli av med dom? Vill gärna...
    ja det går. tex differin som är receptbelagt är mot pormaskar. 
    madieh skrev 2013-11-10 19:41:42 följande:
    Ah okey men hoppas det hjälper då :) men med rosacia får man ha tålamod. tar tid innan man ser nån skillnad. och det är ju en kronisk hudsjukdom så man blir ju aldrig av med skiten helt :/
    Det är ju jätte bra att hudläkaren har en plan B :)
    Ja jag hoppas det :) Ja hon sa 4v tills jag skulle se någon skillnad och maxeffekt efter 8v så jag smörjer på. Den skulle kunna hjälpa mot pormaskar också så jag hoppas på det, Finacea heter den. Har du några problem med ögonen pga rosacean? Jag kopplade inte när jag var hos hudläkaren att det hade med rosacean att göra så jag tänker att jag nog behöver tabletter mot det i vilket fall.

• madieh
    Evm skrev 2013-11-10 19:50:40 följande:

Ja jag hoppas det :) Ja hon sa 4v tills jag skulle se någon skillnad och maxeffekt efter 8v så jag smörjer på. Den skulle kunna hjälpa mot pormaskar också så jag hoppas på det, Finacea heter den. Har du några problem med ögonen pga rosacean? Jag kopplade inte när jag var hos hudläkaren att det hade med rosacean att göra så jag tänker att jag nog behöver tabletter mot det i vilket fall.

Ja precis. jag har smörjt i fem månader nu och det är enorm skillnad men dock försvinner inte själva rodnaden. Men nu har jag köpt en helt ny produkt från apoteket som ska ta bort rodnaden från rosacia så hoppas på den :)
    Njah asså jag har inga jätte problem med ögonen pga rosacian. dock så får jag torra kliande ögon mot kvällarna men det är nog mycket pga att jag är gravid och använder linser :P

• Thotis90
    madieh skrev 2013-11-10 18:59:45 följande:
    Ah okey men då borde du ta kontakt med en läkare och kolla om du har nån form av hormonrubbning.
    vad har du för rutin med rengöring och så?

Jag tvättar ansiktet en gång om dagen (kvällen). Jag börjar med att använda Nivea daily essentials refreshing cleansing milk och efter det använder jag Neutrogenas visibly clear blackhead elimination (ibland använder jag Neutrogenas ansiktsvatten). 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Evm

Det försvann ett stycke ur det jag skrev, jag kopplade inte att ögonproblemen har med rosacean att göra så jag sa det inte till hudläkaren när jag var där, får nog kontakta henne igen gör det är himla irriterande. Aha ja linsanvändandet kan du nog inte skylla på rosacean

• Wikky
    jashrinah skrev 2013-11-10 18:37:57 följande:
    hur får man bort dom ?

Du kan skaffa en sk "comedon extractor"; www.skincareetc.com/Comedone-extractor-SS-_p_488.html
    Finns i lite olika modeller, kolla runt lite på nätet. Men de är jättebra att klämma ur de svåraste pormaskarna, utan att skada huden som man lätt gör när man klämmer med naglarna. Ånga gärna ansiktet i hett vatten innan så porerna öppnar sig. För att göra det ännu lättare kan man använda RetinA kräm innan. Detta är ett jättebra sätt att få bort eländet. Det värsta är ju att dom gärna kommer snabbt tillbaks, speciellt om man har oljig hud. Rökare får även fler pormaskar än andra. Ännu en orsak att sluta bolma.
  • madieh
    Thotis90 skrev 2013-11-10 22:11:10 följande:
    Jag tvättar ansiktet en gång om dagen (kvällen). Jag börjar med att använda Nivea daily essentials refreshing cleansing milk och efter det använder jag Neutrogenas visibly clear blackhead elimination (ibland använder jag Neutrogenas ansiktsvatten). 
    Okey. tänk på att använda produkter som är skonsamma och inte torkar ut huden. ansiktsvatten kan va lätt uttårkande. smörjer du med nått efter?
  • Thotis90
    madieh skrev 2013-11-11 19:43:43 följande:
    Okey. tänk på att använda produkter som är skonsamma och inte torkar ut huden. ansiktsvatten kan va lätt uttårkande. smörjer du med nått efter?
    Det är sällan som jag använder ansiktsvatten (det var någon månad sedan sist nu). Jag smörjer inte med någonting just nu. Jag har dock idag köpt en mjukgörande kräm från Nivea som man applicerar efter att man har tvättat ansiktet. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • madieh
    Evm skrev 2013-11-10 23:01:38 följande:
    Det försvann ett stycke ur det jag skrev, jag kopplade inte att ögonproblemen har med rosacean att göra så jag sa det inte till hudläkaren när jag var där, får nog kontakta henne igen gör det är himla irriterande. Aha ja linsanvändandet kan du nog inte skylla på rosacean
    Ah hehe. kan va bra att ta upp det också och utreda om det verkligen är pga rosacian. .) men jag har aldrig hört att det kan påverka ögonen. brukar va kinder, näsa, haka och panna som drabbas. beroende lite på vilken typ man har :) Rosacia kan även bero på zink brist så kan va värt att kolla om du har brist på det :) Jag äter zink tillskott nu.
    hehe ne graviditet ger torrare ögon så man ska inte ha linser när man är gravid men jag hatar glasögonen så hehe :P får skylla mig själv :P
  • madieh
    Thotis90 skrev 2013-11-11 19:47:16 följande:
    Det är sällan som jag använder ansiktsvatten (det var någon månad sedan sist nu). Jag smörjer inte med någonting just nu. Jag har dock idag köpt en mjukgörande kräm från Nivea som man applicerar efter att man har tvättat ansiktet. 
    Ah oki men det är super viktigt att smörja efter man tvättat ansiktet. annars blir det bara värre vad man än gör. Sen så måste du hitta den krämen som är rätt för dig. och har man problem med pormaskar ska man undvika feta krämer då de gärna täpper till porerna ännu mer. så en lätt gärna i gel form är att rekommendera. ACO spotless two-in-one är jätte bra och den behandlar och motverkar pormaskar samtidigt som den återfuktar :) finns på apoteket :)
Svar på tråden pormaskar