Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag skulle inte uppröras över ett barn som satt med padda i vagnen. Man vet ju inte hur barnet mår, hur långt de har gått/åkt etc.
    Däremot har vi inga paddor, telefoner eller datorer med när vi äter, så på en restaurang skulle aldrig vi ha med en padda. Men uppröras över att andra har det...nej, det skulle jag inte.

• Natulcien
    MalinEddie skrev 2013-11-12 09:32:51 följande:

Samma här. Däremot har vi absolut använt tv:n och paddan som "barnvakt" i andra situationer. Så länge det inte går till överdrift, blir till en vana och barnet med stigande ålder har lärt sig att delta i ett restaurangbesök utan  tycker jag att det är okej även om jag själv inte skulle välja att ha med sådana prylar när vi äter ute eller hemma. Jag förstår varför man har det. Jag har svårare att förstå hela familjer eller vuxna sällskap som kollar på varsin telefon istället för att prata med varandra under hela restaurangbesök men det är deras sak. Jag skulle långt ifrån njuta och finna det trevliga i en sådan middag men alla är inte jag.
    Ja, visst, vi använder också "padda" en hel del hemma. Och ibland är den bra om man måste laga mat och sonen är hungrig och grinig. Då kan han underhålla sig med den en stund. Han är riktigt flink på att rita på den och vi har en massa roliga program. Så jag är pro-padda. Jag tycker att det är bra leksak, så länge den inte "tar över".

Men jag är anti-padda-telefon när man äter. Och vi väljer hellre att köra korta restaurangbesök med vår 3-åring, utan padda, än långsittningar där han ska sitta med IPaden. Jag tycker, helt enkelt, att måltider är för viktiga ur  umgängessynpunkt för att blanda in smartphones och IPads i.
  • Natulcien
    Starkast skrev 2013-11-12 13:39:23 följande:
    Då har du tydligen även glömt bort hur TRÅKIGT du hade när du satt där dessa timmarna när varje minut kändes som ett dygn...
    Fast...det är faktiskt inte farligt att ha tråkigt. Barn behöver få ha lite tråkigt (=lugn och ro) ibland. Och mycket kreativitet föds ur "tråkigheten" också. Kreativitet som man kanske går miste om annars.
    Jag är, som sagt, inte anti-padda (förutom vid matbordet), men jag tycker inte att man ska vara så paniskt rädd för att barn ska råka ha lite tråkigt heller.
  • Natulcien
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-12 14:52:53 följande:
    Klart det inte är farligt att ha tråkigt, vi har ofta tråkigt men problemet är väl kanske att när barnen har tråkigt så sitter de inte stilla på sin stol och tittar upp i taket, eller gör dina barn det när de har tråkigt?

De flesta skriver ju att de har telefon/paddan när det har blivit för tråkigt, när man har haft trevligt och pratat och ätit tillsammans men man kanske väntar på notan, eller väntar på att alla ska fixa betalning osv. Eller när barnen är mindre och inte kan resoneras med, det är inga problem att få min 6 åring att sitta still och ha tråkigt i flera timmar, helt allvarligt, men det år svårare med en 2 eller 3 åring 
    Jag har en 3-åring, och nej han sitter oftast inte rakt upp och ner på et stol och stirrar...fast ibland kan han faktiskt göra just det också.
    Det ena motsäger inte det andra. Jag skrev att jag inte är anti-padda, men samtidigt gör det inget om barnet får sitta och vänta en stund medan notan betalas, och ha tråkigt...
  • Natulcien
    LillGris skrev 2013-11-12 15:40:25 följande:

Såklart är det inte dåligt att ha tråkigt ibland, men bästa stället att öva på tråkigheten kanske inte är på en restaurang eller ett tåg, eller ett flyg där andra människor också störs av en treårings myror-i-brallan-gnäll.
    Tja...jag tycker inte att det är fel att "öva" på att gå på restaurang, faktiskt. Vi går ut och äter utan padda, och väljer istället kortare sittningar och går hem innan sonen blir less, hellre än långsittningar med padda vid bordet.
  • Natulcien
    BymBym skrev 2013-11-12 17:10:29 följande:
    Om jag tar med mig mina barn, 6 och 8 år, på restaurang så är det för att jag vill just det. Gå på restaurang och äta god mat samt att umgås med mina barn. Då väljer jag en plats som passar OCH går hem när jag anser att de inte fixar att vara kvar längre.
    Precis så resonerar vi också.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2013-11-12 19:08:31 följande:

Ja, vi känner likadant. Det känns helt enkelt främmande för oss att ha med sådana prylar vid matbordet och är inget vi vill uppmuntra. Våra barn blir 5 i December och 61/2 år och precis som hemma brukar vi sitta och prata när vi käkar ute med dem. Några timlånga middagar handlar det dock inte om men det är inget vi har någon tanke på om vi har med oss barnen ut. Att de ska kunna sitta stilla och äta sin middag utan att fara om kring förväntar vi oss däremot av våra barn i den här åldern. Bara för att vi inte har med en padda ut accepterar vi inte spring eller störande beteende men givetvis anpassar vi middagen och tiden för den också efter dem. Vill vi sitta i timtal går vi ut med vänner på egen hand eller på tu man hand utan barn eller bjuder hem/äter hemma hos andra. Detta betyder inte att jag stör mig på andra eller dömer någon annan. Jag kan till och med förstå varför även om det inte är för oss. För oss känns det fel, för andra är det rätt. Ingen big deal som jag ser det så länge det är med måtta. Jag gör samma sak fast i andra situationer.
    MalinEddie skrev 2013-11-12 19:24:34 följande:
    Däremot skulle jag inte fixa att äta tillsammans med vuxna människor som sitter som klistrade vid sin mobil igen. Det har hänt mig en gång på en ofrivillig middag med ett gammalt jobb, jag lämnade så snabbt jag hade en bra ursäkt. Höjden av tråkighet som jag ser det att äta med människor som inte kan släppa sin "nalle" en sekund för att umgås öga mot öga.
    Kan bara hålla med. Vi verkar vara väldigt synkade i den här frågan! Glad

• Natulcien
    jashrinah skrev 2013-11-12 19:30:59 följande:
    från vilken ålder är det inte okej att sitta med i pad eller mobiltelefon vid matbordet/ på resturangen  ? 

När det gäller hur andra gör, och i vilken ålder, så struntar jag i det.

När det gäller vår egen familj så är det aldrig okej med IPad eller telefon när vi äter. Varken för barn eller vuxen.
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-12 22:45:49 följande:

Jag tycker det känns lite trist att behöva gå hem bara för att barnen vill det eller tycker det är tråkigt efter middagen. Men idag verkar det vara rätt vanligt att barnen bestämmer allt.
    Så vad är skillnaden mellan att gå hem för att barnet har tröttnat, eller att ge hen en IPad för att hen har tröttnat? Varför "bestämmer barnet allt" för att man går hem, men inte för att man ger hen en IPad? Konstigt resonemang...
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-13 00:13:13 följande:

Men jag anser nog att om jag väljer att fortsätta middagen har jag bestämt det. Om du går för att barnen blir uttråkade och du är emot tidsfördriv... Så har inte du bestämt. Det var bara det jag menade. Godnatt
    Men det är väl självklart att det är den vuxne som bestämmer om man ska sitta kvar med padda eller går hem. Båda alternativen är bestämde av den vuxne. Inget alternativ styrs mer eller mindre av barnet. Om du ger barnet en padda under måltiden så är det ju för att barnet inte vill sitta längre och behöver mutas, enligt din beskrivning...
  • Natulcien
    Jag kom inte på något bättre skrev 2013-11-13 09:25:44 följande:
    Det må låta hemskt, men jag vill INTE att min dotter ska ha en Ipad, Iphone osv.. Nog för att hon nu är 4 år bara.. Men t.ex 10 åringar ska enligt mig inte ha någon dyr telefon, de kan inte ta det ansvaret, de ska vara barn och leka, inte spela candycrush på skoltid, eller alls egentligen.. De kan lika gärna gå UT och leka, se världen, se lejonkungen eller något liknande.
    Se Lejonkungen..? Att leka med en IPad är mycket mer kreativt och akitvt än att sitta och se en film... just saying...
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-13 20:10:48 följande:

skillnaden är att jag inte vill gå hem när mina barn vill!!
    Nä, visst... Jag tyckte bara att resonemanget var lite märkligt. ...att man "låter barnet styra" om man väljer att gå hem. Men det är ju samma sak som att man plockar fram en IPad istället och sitter kvar.
    Jag tänker mer ur ett barnperspektiv, och barnet upplever knappast att hen styr mer för att man går hem än att hen får en Ipad för att mamma och pappa vill sitta kvar och prata...
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-14 10:30:00 följande:

Fast mitt barn skulle nog hellre gå hem och leka. Hon har mkt fantasi och leker mkt rollekar mm. Men om man går ut och äter ngn gång ibland så kanske föräldrarna ska bestämma när man går hem. Och då ser jag inte problemet att min dotter använder en ex tel. Och spelar ett spel. Jag visade denna konversationen för ngt vänner och vi alla förstår inte vad det är du inte förstår vad skillnaden med att jag säger nej vi ska inte gå hem, Du kan få spela påmin tel. Och ok vi går väl hem då eftersom ni är rastlösa och inte vill vara kvar efter 2 timmar. För mig är det tydligt vem som bestämmer i de två fallen. OM det inte är så att föräldrarna vill gå hem förstås. Men det är en annan femma. Tråden handlar inte om vem som bestämmer så vi kan ju lämna det här!
    Nu skrev jag ju aldrig att det skulle vara en "problem" att barnet använder en telefon... det var bara logiken i ditt resonemang som haltade. Och om du nu vill bevisa något genom att åberopa vänner som "också" tycker att det är så otroligt konstigt att jag "inte förstår", så kan jag bara meddela att jag förstår mycket väl vad du menar. Men det saknar logik. Så enkelt är det, faktiskt. Glad
  • Natulcien
    fridlyst skrev 2013-11-14 12:56:02 följande:

Tänderna? Vikten?
    Vad menar du att det gör för skillnad för tänderna och/eller vikten att äta sitt mellanmålsäpple i vagnen än om man äter det hemma vid ett bord?
  • Natulcien
    fridlyst skrev 2013-11-14 13:20:55 följande:

skillnaden ligger inte i var han äter utan vad och att det det var ofta
    Hur vet man att det är ofta om man bara ser en glimt av ett barn på stan? Ibland hämtar jag sonen på förskolan lagom till mellanmålstid, och vi kanske har något ärende och inte hinner hem till mellanmålsdags. Då kan han äta en frukt eller macka "på väg". Så frågan är hur du vet att ett barn som äter i en vagn äter oftare än ett barn som bara äter inom hemmets väggar?
  • Natulcien
    fridlyst skrev 2013-11-14 14:33:00 följande:

hon skrev att det var ofta
    Nej, hon skrev inte att han äter ofta, utan att han ofta får ett äpple eller bulle i vagnen, d.v.s. flera av de gånger han åker vagn...vilket han kanske inte gör så ofta..? Det vet vi inte. Man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?