• Yoenia

2 eller 3 barn?

Jag måste få veta Vad är det som gjorde att ni bestämd er för att ha barn nr3?
    Vi har en dotter på 6 1/2 och en pojke på 2 1/2 år. Den äldsta dotter är världens snällaste tjej och ganska så självständigt. Pojken däremot har krävt mer av oss men sen hade vi jo dotter att jämföra med-...
    Vi bor i en fyra ganska så bra ekonomi. Vi åker på semester varje år över våren utomlands och även här i Sverige gör vi våra utflykter under sommaren...
    När jag var gravid med sonen så kände jag mig inte "klar" jag tänker varje dag på att vi kommer att få en tjej till...en magskänsla bara. Jag kan även föreställa mig hur hon kommer att se ut och har även tänkt på namn. Får ett år sedan så pratade jag om det med min man och han sade nej till ett barn till....men nu tycker han att det är helt okej med en tredje däremot vill han att jag gör klar min utbildning innan eller åtminståndet börja på den. Jag har nu börjat plugga på helt tid samt jobbar ibland. Jag har tänkt fram och tillbaka på för och nackdelar med ett barn till. Det vore så enkelt om vi var klara med barn och behövde bara tänka på att  ge våra fina barn all vår tid och glädje de behöver. Men hur faaan ska jag göra för att sluta önska mig ett barn och tänka på det VARJE dag??? Jag skulle kunna tänka mig att ha en till om nåt år jag har inte bråttom för jag är ändå ung. Men det har gör mig galen, har hört så mycket om hur hektisk allting blir med en 3:e barn....

• Svar på tråden 2 eller 3 barn?
  • Dixie

vi valde att skaffa 3 barn och ångrar oss inte!

jag har hela tiden vetat att jag vill ha 3 barn, klart det är mer praktiskt med 2 barn (om man tänker på tex resor, som alla är gjorda för 2 vuxna och 2 barn). 
    när lillasyster föddes var syskonen 4 och 6 år, och det var lagom, skönt att inte ha 2 år även mellan 2an och 3an, men jag ville inte heller vänta för länge, för jag vill ha barnen i ungefär samma ålder, så det inte blev en sladdis!

lycka till med ert beslut!     

• Yoenia
    Dixie skrev 2013-11-11 13:57:38 följande:
    vi valde att skaffa 3 barn och ångrar oss inte!

jag har hela tiden vetat att jag vill ha 3 barn, klart det är mer praktiskt med 2 barn (om man tänker på tex resor, som alla är gjorda för 2 vuxna och 2 barn). 
    när lillasyster föddes var syskonen 4 och 6 år, och det var lagom, skönt att inte ha 2 år även mellan 2an och 3an, men jag ville inte heller vänta för länge, för jag vill ha barnen i ungefär samma ålder, så det inte blev en sladdis!

Tack för svar! Precis jag vill inte skaffa en tredje när den äldsta är typ 8 år känns som alldeles för många år mellan den första och den sista barn. Får se vad vi beslutar har funderat på att prata med min man "på riktig" om det. Ska nos anordna en date med honom där vi får fundera på det. Jag kan se nackdelar som att tex när man behöver barnvakt osv men vi har turen att våra föräldrar/våra syskon ställer gärna upp och vad det gäller resor det stämmer att allt är gjort för 2vuxna och 2barn. Det vore tråkig också om vi inte kan åka bort varje år men och andra sidan barn ger så mycket kärlek och glädje så det går inte at mättas med ngt annat!

• Solros78
    Dixie skrev 2013-11-11 13:57:38 följande:

vi valde att skaffa 3 barn och ångrar oss inte! smile1.gif

Hur känns den åldersskillnaden mellan barnen, för och nackdelar? Vi jobbar på en trea och hoppades på drygt 3 och 5 år mellan men nu blir det minst 4 och 6 år mellan om det tar sig någon gång.
  • Solros78

Hos mig säger hjärtat tre, jag är själv ett av tre syskon, vill ha stor familj, vill dela upplevelsen av att få en bebis med mina två barn som kommer vara tillräckligt stora för att förstå vad som händer osv. Toklängtar!

Men min man var länge emot, han såg bara allt jobb, allt praktiskt och kände sig för gammal. Men det vände.

• Yoenia
    Solros78 skrev 2013-11-11 14:28:24 följande:
    Hos mig säger hjärtat tre, jag är själv ett av tre syskon, vill ha stor familj, vill dela upplevelsen av att få en bebis med mina två barn som kommer vara tillräckligt stora för att förstå vad som händer osv. Toklängtar!

Men min man var länge emot, han såg bara allt jobb, allt praktiskt och kände sig för gammal. Men det vände.
    Jag har tre syskon och vet hur roligt det var men också hur jobbigt min mamma verkade att ha det. Men samtidigt så bodde vi i ett fattig land, mamma var ensamstående och att inte kunna ge sina barn det mest nödvändiga måste ha känns välldigt frustrerande för mamma. Men kanske är det därför jag tänker mig för innan jag bestämmer mig på riktig!
  • Burberry

Jag är gravid med trean nu, bf i januari. Storasyskonen är 4,5 år (tvillingar).

Har hela tiden velat ha flera barn, helst 4, vilket maken vetat. Han hade väl varit nöjd med två, men var egentligen alltid klart vi skulle försöka få fler. Det enda som var oklart var när. Hade egentligen tänkt ha bara 3 år mellan barnen, men eftersom vi gillar resa så kändes det lite opraktiskt, ville de större skulle klara gå längre sträckor utan vagn först, så vi sköt upp försöken med ett år.

Ser inga problem med en trea, tänker fortsätta resa osv. Det enda vi gjort är att skaffa en 7 personers bil så man får bättre rum för bilstolar mm. Byggt ut huset har vi också gjort, så bebisen får eget rum utan att vi behöver avstå från gymmet eller hemmakontoret.

Hur det blir med 4an återstår att se, kanske känner jag mig klar efter denhär förlossningen, kanske inte. Haft en enkel graviditet denna gång, frysta embryon har vi redan för ivf, och plats i bilen har vi ju, så tror nu inte maken är så tveksam ifall det blir aktuellt med en fyra

• LillGris

Jag har alltid velat ha tre.

Men nu har jag två och tror faktiskt att det räcker. Men vi får se:)

• Yoenia
    Burberry skrev 2013-11-11 14:40:22 följande:
    Jag är gravid med trean nu, bf i januari. Storasyskonen är 4,5 år (tvillingar).

Har hela tiden velat ha flera barn, helst 4, vilket maken vetat. Han hade väl varit nöjd med två, men var egentligen alltid klart vi skulle försöka få fler. Det enda som var oklart var när. Hade egentligen tänkt ha bara 3 år mellan barnen, men eftersom vi gillar resa så kändes det lite opraktiskt, ville de större skulle klara gå längre sträckor utan vagn först, så vi sköt upp försöken med ett år.

Ser inga problem med en trea, tänker fortsätta resa osv. Det enda vi gjort är att skaffa en 7 personers bil så man får bättre rum för bilstolar mm. Byggt ut huset har vi också gjort, så bebisen får eget rum utan att vi behöver avstå från gymmet eller hemmakontoret.

Hur det blir med 4an återstår att se, kanske känner jag mig klar efter denhär förlossningen, kanske inte. Haft en enkel graviditet denna gång, frysta embryon har vi redan för ivf, och plats i bilen har vi ju, så tror nu inte maken är så tveksam ifall det blir aktuellt med en fyra
    Vi har också skaffat större bil i somras och det var faktiskt vändpunkten för min man kanske för att han kände att nu har vi plats!?

• Yoenia
    LillGris skrev 2013-11-11 14:42:38 följande:
    Jag har alltid velat ha tre.
    Men nu har jag två och tror faktiskt att det räcker. Men vi får se:)
    Tiden går och så fort man börjar vänja sig och allt lungnar sig så blir man sugen på bäbis Drömmer
  • Burberry
    Yoenia skrev 2013-11-11 16:14:29 följande:
    Vi har också skaffat större bil i somras och det var faktiskt vändpunkten för min man kanske för att han kände att nu har vi plats!?

Jo, tror faktiskt praktiska saker är det som oftast avgör för män
Svar på tråden 2 eller 3 barn?