• Yoenia

2 eller 3 barn?

Jag måste få veta Vad är det som gjorde att ni bestämd er för att ha barn nr3?
    Vi har en dotter på 6 1/2 och en pojke på 2 1/2 år. Den äldsta dotter är världens snällaste tjej och ganska så självständigt. Pojken däremot har krävt mer av oss men sen hade vi jo dotter att jämföra med-...
    Vi bor i en fyra ganska så bra ekonomi. Vi åker på semester varje år över våren utomlands och även här i Sverige gör vi våra utflykter under sommaren...
    När jag var gravid med sonen så kände jag mig inte "klar" jag tänker varje dag på att vi kommer att få en tjej till...en magskänsla bara. Jag kan även föreställa mig hur hon kommer att se ut och har även tänkt på namn. Får ett år sedan så pratade jag om det med min man och han sade nej till ett barn till....men nu tycker han att det är helt okej med en tredje däremot vill han att jag gör klar min utbildning innan eller åtminståndet börja på den. Jag har nu börjat plugga på helt tid samt jobbar ibland. Jag har tänkt fram och tillbaka på för och nackdelar med ett barn till. Det vore så enkelt om vi var klara med barn och behövde bara tänka på att  ge våra fina barn all vår tid och glädje de behöver. Men hur faaan ska jag göra för att sluta önska mig ett barn och tänka på det VARJE dag??? Jag skulle kunna tänka mig att ha en till om nåt år jag har inte bråttom för jag är ändå ung. Men det har gör mig galen, har hört så mycket om hur hektisk allting blir med en 3:e barn....

• Svar på tråden 2 eller 3 barn?
  • En blå giraff

Vi har två men jag vill ha en till inom några år. Barnen är nu 2 och 6 år. Kanske när minstingen är 5-6 år, då skulle det vara perfekt med en liten sladdis. Mannen är just nu ganska trött men har sagt att han nog kan tänka sig en trea på sikt. Jag tänker så att det nog skulle vara väldigt arbetsamt om vi hade tätt mellan nr 2 och nr 3 men inte om vi väntar lite.

• Dixie
    Solros78 skrev 2013-11-11 14:26:32 följande:
    Hur känns den åldersskillnaden mellan barnen, för och nackdelar? Vi jobbar på en trea och hoppades på drygt 3 och 5 år mellan men nu blir det minst 4 och 6 år mellan om det tar sig någon gång.

Jag tycker den åldersskillnaden funkar bra, det hann gå lite tid mellan bebistiden innan 3 an kom och det var skönt med lite "återhämtning", samtidigt som vi inte hann bli allt för bekväma. Vi hann med en semester utan att behöva ha med en barnvagn innan 3an kom! nu är min äldsta en pojke och sedan två flickor, 1 och 2 har ju en del gemensamt för de är nära i ålder och 2 och 3 har ju en del gemensamt för de är flickor och gärna leker med samma saker. När lillasyster var nyfödd var det skönt att syskonen var lite större, de klarade sig till viss del själv.
  • Solros78
    Dixie skrev 2013-11-11 20:06:04 följande:

Jag tycker den åldersskillnaden funkar bra, det hann gå lite tid mellan bebistiden innan 3 an kom och det var skönt med lite "återhämtning", samtidigt som vi inte hann bli allt för bekväma. Vi hann med en semester utan att behöva ha med en barnvagn innan 3an kom! smile5.gif nu är min äldsta en pojke och sedan två flickor, 1 och 2 har ju en del gemensamt för de är nära i ålder och 2 och 3 har ju en del gemensamt för de är flickor och gärna leker med samma saker. När lillasyster var nyfödd var det skönt att syskonen var lite större, de klarade sig till viss del själv.
    Det är ju ungefär de fördelarna jag tänkt mig. Men jag oroar mig för att yngsta skulle bli utanför, att de äldre inte blir lika intresserade av ett syskon om de hunnit bli rätt stora och få mer intressen utanför familjen och lek liksom. Och att de växer upp lite var för sig, de två äldsta och sen lillasyskonet.
  • 2  kanske snart 3

Vi har 2 1/2 år mellan ettan och tvåan. Praktiskt när äldsta hade hunnit bli så pass stor att han klarade sig själv lite grann. Och han blev även blöjfri ganska tidigt efter andra sonens födsel. Nu är vår yngsta lite drygt 2 1/2 och vi har blivit sugna på en till liten en. Så vår yngsta kommer då vara minst 3 1/2 om vi får en till, och vår storkille nästan 6 år. Det känns som ganska bra intervall tycker jag personligen. Våran minsta har varit lite mer livlig och bestämd än äldsta och jag tror det är därför jag har velat vänta lite längre denna gång. Men nu känns det bra :) Så nu är det bara att hoppas på att det blir en liten trea! Men jag är rätt ung så vi kan prova ett tag utan problem :) men man vill ju NU!

• Flickan och kråkan

Jag har en syster. Det är 7 år mellan oss. Vi har alltid varit väldigt nära. Jag har tre barn. Vi hade väl tänkt oss två, men så ångrade vi oss förra sommaren. Vi har idag en snart 6-åring, en 4,5-åring och en liten tossing på 5 månader. Det har bara varit positivt med en liten trea. De två äldsta kom tätt, men de är relativt "stora" nu och är verkligen världens bästa storebröder till sin inte längre riktigt så nya lillebror . Men nu är vi färdiga

• Mandelbiskvi

Vi fick vår tredje bebis när de stora var (son) 3 år (+10 mån) resp  dotter på 5 (+3 mån) och den stora, dottern verkligen älskar sin yngsta lillebror. Hon gillar sin andra bror och de leker fint ändå.

Vi fick skaffa en 7-sitsig suv och ska skaffa nytt hus med fler sovrum så visst blir det en del omställningar.
    Tror ärligt talat att allt är "jobbigast" i början när det är mycket blöjor och nattvak och barnen inte kan vara med kompisar/självständiga på samma sätt. Sedan tror jag mer det är kul. Hoppas det. Mysigt är det!!

• Mandelbiskvi

Jag vet inte om det var "att alla hade 3 barn" och man blev påverkad eller bara att vi längtade efter ett barn till. Jag kände att jag ville verkligen ha en till, så blev det till slut. Min man tyckte likadant, vi kunde inte släppa tanken.
    nu har vi två pojkar och en tjej...och det är intensivt men härligt ändå.Skäms

• Yoenia

Ja jag blir mer och mer sugen på en till. Tänker på det varje dag! Men tänker avvakta till sommaren åtminstonde för att ta upp det med mannen igen

• mammave

Det låter ju helt klart som om du redan bestämt vad du vill :) Go for it :) Jag känner igen dina tankar hos mig själv. tyvärr delar inte min man dem :( Han tycker som Solros man: jobb, kostar, att han blir för gammal :( Vi har två nu, en på snart fem och en 10månaders.
    Solros78: vad fick din man att ändra sig? Hoppas det tar sig snart. Får man fråga hur gamla ni är? (med tanke på din mans tidigare åsikt)

• Kina79

Vi har också tre barn, tre döttrar.
    Mellan äldsta och mellantjejen är det 2 år o 2 månader.
    Sen kom lillasyster när de precis fyllt 6 och 4.

För mig var valet enkelt, jag kände mig inte klar efter andra barnet och ville såå gärna ha ett tredje barn. Det tog ett tag att få med mannen på banan, trots att vi pratat om tre barn ända sen vi träffades.

Åldersskillnaden var kanon. De stora var ganska självgående, de kunde hjälpa både varandra och mig i början. Stora tjejen kunde vakta lillan om mellan behövde hjälp, hon kunde även hjälpa mellan om jag satt o ammade eller nåt. 

Nu ska de snart fylla 10, 8 och 4.
    Mellantjejen och minsta tjejen är de som är tajtast i dagsläget. De leker fantastiskt fint ihop, mellan har en ängels tålamod med envisa lillasyster.

De två stora är också väldigt tajta, sover gärna tillsammans, går till och från skola tillsammans, tar hand om varandra när det behövs, är ensamma hemma tillsammans......

Vi har en vanlig personbil, en Citroen Xsara Picasso, men tre separata ställbara stolar i baksätet. Inga problem att få in tre olika bilstolar, varken nu eller när de var mindre.

För tillfället bor vi utomlands, alla tre barnen delar rum (ett jättestort rum). Stora tjejen har en avdelad del, ett rum i rummet, de andra två delar på resten.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden 2 eller 3 barn?