Inlägg från: Anonym (frågande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (frågande)

Varför skriver/säger man "hemlagat" mos?

Varför skriver folk på fb och fl när de lagat potatismos att de lagat hemlagat mos? Potatismos är väl potatismos!

Är det för att skryta för att det inte är pulvermos eller vad? Alltså, gör jag pulvermos så kallar jag det pulvermos, potatismos görs hemma med potatis, då behöver man inte säga att det är "hemlagat". 

• Svar på tråden Varför skriver/säger man "hemlagat" mos?
  • Anonym (frågande)
    slutatsnusa skrev 2013-11-11 14:13:57 följande:

ja, eller hur!
    pulvermos är väl också hemlagat

Nej, pulvermos är pulvermos.
    Potatismos är potatismos, som man gör själv.  
  • Anonym (frågande)
    Patricia Sandell93 skrev 2013-11-11 14:15:03 följande:
    Dom vill bara känna sig duktiga, få creed för att dom har lagt energi.. Men jag håller absolut med dig Ts.

Cred för att gjort potatismos? Kanske jag som är gammalmodig då, men att känna sig duktig för att ha gjort potatismos?
  • Anonym (frågande)
    Unex skrev 2013-11-11 14:20:49 följande:
    Kanske för att dom oftast gör pulvermos.

Spelar det någon roll?
    Nej, det är en grymt oviktig fråga. Blev nyfiken bara Skål
  • Anonym (frågande)
    Wittra skrev 2013-11-11 16:05:26 följande:
    Men sicket larv! Man säger hemlagat just för att moset är lagat från grunden hemma. Dvs man kokat potatis, mosat i smör, mjölk, kryddor och salt. Sedan vispat ihop det till mos. Att öht använda ordet hemlagat syftar just på att man gjort något från grunden. Och folk använder nog ordet också för att det ger tusan så mkt bättre klang än att man säger att man drog fram en påse pulvermos ur skafferiet. Sedan ärju hemlagat/egengjort så mkt godare.
    Jo, men potatismos är ju "lagat från grunden", är det inte det så är det inte potatismos.
  • Anonym (frågande)
    puss skrev 2013-11-11 15:49:41 följande:
    Har även sett "hemlagad klyftpotatis".

OJ! Finns det annan?
  • Anonym (frågande)
    Wittra skrev 2013-11-11 16:13:21 följande:

?? Hemlagat potatismos syftar på att man lagat det från rå potatis till mos medan pulvermos innebär att man vispat ihop ett pulver med vätska.

Potatismos är potatismos, pulvermos är pulvermos
  • Anonym (frågande)
    Anonym (va) skrev 2013-11-11 19:53:57 följande:
    Ja, precis! Det var det jag upplevde när jag läste tråden, men jag inte riktigt kunde sätta fingret på. "Tycker ni att ni är duktiga som gör hemlagat mos eller?", samtidigt som "det gör jag alltid" (=jag är MYCKET duktigare).

Visst är det lite "duktigt" att skriva ut att man har gjort hemlagat, men det är det ju när man skriver ut vilken matlagning som helst tycker jag. Tycker en status som säger "schnitzel cordon bleu med råstekt potatis och primörer från mammas trädgård" ligger på samma duktighetsnivå som "mammas köttbullar med hemlagat potatismos och rårörda lingon från trädgården", så jag hade inte hakat upp mig på just ordet "hemlagat".
    Alltså, jag tycker inte alls att det är fel på pulvermos. Vi äter ofta pulvermos i husvagnen då jag vägrar att laga mat eftersom jag har tagit semester från allt hushållsarbete då. Jag vill inte alls verka "duktig". Men tydligen efter att ha läst den här tråden så är det ganska vanligt att man tycker att pulvermos kan jämställas med potatismos så då kanske man vill poängtera då när man varit så "huslig" att man gjort riktigt mos för en gång skull.
  • Anonym (frågande)
    Anonym (va) skrev 2013-11-11 22:26:45 följande:
    OK - point taken (att du inte försöker vara duktig). Jag gjorde mina egna antaganden om varför du startade tråden, och hade fel förstår jag nu. (Då kanske det i stället är att du är lite åt samma håll som jag - och stör dig på vissa ord och hur de används? Ytterligare ett antagande... )

Jag skulle tro att de som använder dessa beskrivande ord är samma som ofta lägger ut statusuppdateringar om vilken mat de gjort i restaurangmenystil, vilket är min egen pet peeve Och då är "hemlagat" bara ytterligare ett beskrivande ord som låter en smula bättre än "pulver-". 

Jag hade inte kunnat skriva det bättre!
Svar på tråden Varför skriver/säger man "hemlagat" mos?