• Anonym (Undrande)

Skola vs boende?

Hej. Hoppas på några kloka tankar angående följande dilemma: Jag är tillsammans med en man som har en pojke som nästa höst ska börja skolan. Var är inte bestämt. Alternativen verkar stå mellan en skola där mamman är bosatt, eller skola som ligger mer centralt. Vi har pratat om att flytta ihop och skaffa barn men problemet är att jag absolut inte vill bo i den stadsdel där mamman bor (vill inte bo där, vill inte att mitt eventuella framtida barn ska växa upp där), och min kille verkar vara av åsikten att det viktigaste är att pojken har nära till skolan (cykelavstånd) från båda föräldrarna.

Vad tycker ni, har jag rätt som tycker att vi borde kompromissa och att min åsikt om var vi ska bo också borde väga in i valet av gemensamt boende och framtida plats för uppfostran av syskon, eller är enda som är viktigt att båda föräldrarna bor vid skolan? Jag har lite svårt att förlika mig med tanken att jag förväntas acceptera att jag inte ska kunna påverka hur vårt framtida liv ska se ut och var vi ska bo, bara för att det skulle vara för pojkens bästa att bo nära sin skola. Min kille kommer inte bo kvar i sitt nuvarande hus, oavsett vilken skola det blir.

• Svar på tråden Skola vs boende?
  • Ess

Funkar det inte att kompromissa ens nu innan ni flyttat ihop, så är det nog rätt kört även sen.
    10 minuters bilfärd till kompisar är ju inget, det kan han cykla sen när han blir äldre. 
    Att flytta närmre mamman, men inte just till samma område är väl en bra kompromiss. Han har inte ensam beslutsrätt bara för att han har barn. Ska man leva ihop så måste båda ha lika mycket att säga till om, sedan ska ni självklart ta hänsyn till hans tidigare barn också och ta honom med i beräkningen. 

• Firefox
    Ess skrev 2013-11-13 17:06:40 följande:
    Funkar det inte att kompromissa ens nu innan ni flyttat ihop, så är det nog rätt kört även sen.
    10 minuters bilfärd till kompisar är ju inget, det kan han cykla sen när han blir äldre. 
    Att flytta närmre mamman, men inte just till samma område är väl en bra kompromiss. Han har inte ensam beslutsrätt bara för att han har barn. Ska man leva ihop så måste båda ha lika mycket att säga till om, sedan ska ni självklart ta hänsyn till hans tidigare barn också och ta honom med i beräkningen. 
    Tack Ess. Det hela handlar väl egentligen om hur viktigt det är att kunna cykla till skolan, om det liksom ska vara prio 1 när man ska leta boende och där resonerar jag och min kille olika. Bra dock med utomståendes åsikter så att man kanske lättare kan tänka utanför sig själv.
  • Insats

Förtydligande:

Området dit ts ej vill flytta är stort men har ett barnvänligt villaområde fullt likvärdigt (i kvalité då det gäller både skola och boende) till området där ts bor idag. Området har en sämre status än ts nuvarande. Villapriserna i den bättre delen av det ej önskade området torde vara hyfsat stabila men ska låta det vara osagt.

• EllisBell

10 minuters bilfärd är samma som på månen för en 8-10-åring som vill spontanleka med kompisar på eftermiddagar och helger. Så kräv att ni bor där du vill TS men om några år har du gjort sambon till vh-pappa.

• Oldie

TS, boende är oerhört viktigt för mig också, skulle aldrig flytta till ett område som är sämre för min sambos skull, för hans barn. Att du är villig att flytta halvvägs är ju en bra kompromiss!
    Vi har bott på vars en sida av stan från mamman, inga problem, lite körande men som sagt, inga problem. Sen flyttade mamman och det blev ytterligare lite längre mellan, fortfarande inga problem, finns buss, vi kör, hämtar och lämnar, inte exakt när barnen vill och även de får planera sina liv lite.
    Det går bra! Vill man hitta problem då kan man det i alla situationer!

Här hemma har vi inte heller någon rangordning, jag är inte på andra plats, vi är alla lika viktiga och familjen som helhet är prio. Att flytta en familj till ett sämre område, oavsett varför hade aldrig varit ett alternativ. Barnen i det här hemmet dikterar inga villkor och alla tas hänsyn till vid beslut.
    Ett exempel, semester, min sambo hatar "barn-semestrar", såklart tas det i beaktande när vi planerar och hans åsikter körs inte över för att vi har ett hem med barn, finns mycket annat man kan göra.

• Anonym (suck)
    Firefox skrev 2013-11-13 16:28:07 följande:
    Fick jag välja skulle vi bo där jag bor idag, därför är mittemellan en kompromiss anser jag. Eftersom vi planerar att skaffa barn är särbos inget alternativ. 

Håller nog inte riktigt med dig att barn ska få bestämma hur och var de och sedermera de vuxna ska bo, iallafall inte när de är så små. Men tack för din åsikt.
    Hur kan man planera att skaffa barn när man inte ens ser till de barn som redan finns bästa? Det låter konstigt.

Var skrev jag det? Jag förmodar att pappan kommer att låta barnet bo på heltid hos mamman när grabben börjar skolan och får kompisar och aktiviteter i området. För han tänker väl inte vara så egoistisk att grabben ska vara utan sina vänner varannan vecka?
  • Anonym (suck)
    Firefox skrev 2013-11-13 16:47:24 följande:
    Han kommer ju inte att behöva ge upp några kompisar pga av i ska flytta ihop eftersom han byter från dagis till skola och (oavsett val av skola) kommer få gå tillsammans med för honom nya barn.

Vad gäller skjuts och så har ju pappan huvudansvaret men vi hjälps ju åt redan idag och jag utgår från att vi kommer fortsätta med det som sambos. Och så blir ju inte min bebis, utan vår.
    Så du tror inte att grabben kommer att få kompisar i skolan?

Så ni ska hämta efter skolan, sen skjutsa till kompisar, sen hämta igen och ha det så varje dag grabben är hos er?
  • Firefox
    Anonym (suck) skrev 2013-11-19 08:40:02 följande:
    Hur kan man planera att skaffa barn när man inte ens ser till de barn som redan finns bästa? Det låter konstigt.

Var skrev jag det? Jag förmodar att pappan kommer att låta barnet bo på heltid hos mamman när grabben börjar skolan och får kompisar och aktiviteter i området. För han tänker väl inte vara så egoistisk att grabben ska vara utan sina vänner varannan vecka?
    Anonym (suck) skrev 2013-11-19 08:42:17 följande:
    Så du tror inte att grabben kommer att få kompisar i skolan?

Så ni ska hämta efter skolan, sen skjutsa till kompisar, sen hämta igen och ha det så varje dag grabben är hos er?
    Ska man dra det så långt som att man bara ska se till barnets bästa borde mamman och pappan bli ihop igen då? Och slippa vv-livet? Och så levde de lyckliga i alla sina dagar...

Vad är det som säger att pojken ska vara utan sina vänner varannan vecka? I dagsläget har han vänner där mamma bor, där han går på dagis och där pappan bor. Klart han kommer få nya kompisar i skolan men han kommer ju även få nya vänner dit vi flyttar.

Men visst, du har gjort din åsikt förstådd. Du tycker att jag, som flickvän, som bonusvuxen (för bonusmamma fick jag ju inte kalla mig för), som blivande mamma till pojkens syskon, inte har något som helst att säga till om var vi ska bo.

• Firefox
    Oldie skrev 2013-11-19 06:15:06 följande:
    TS, boende är oerhört viktigt för mig också, skulle aldrig flytta till ett område som är sämre för min sambos skull, för hans barn. Att du är villig att flytta halvvägs är ju en bra kompromiss!
    Vi har bott på vars en sida av stan från mamman, inga problem, lite körande men som sagt, inga problem. Sen flyttade mamman och det blev ytterligare lite längre mellan, fortfarande inga problem, finns buss, vi kör, hämtar och lämnar, inte exakt när barnen vill och även de får planera sina liv lite.
    Det går bra! Vill man hitta problem då kan man det i alla situationer!

Här hemma har vi inte heller någon rangordning, jag är inte på andra plats, vi är alla lika viktiga och familjen som helhet är prio. Att flytta en familj till ett sämre område, oavsett varför hade aldrig varit ett alternativ. Barnen i det här hemmet dikterar inga villkor och alla tas hänsyn till vid beslut.
    Ett exempel, semester, min sambo hatar "barn-semestrar", såklart tas det i beaktande när vi planerar och hans åsikter körs inte över för att vi har ett hem med barn, finns mycket annat man kan göra.
    Tack för din kommentar - du verkar ha erfarenhet inom ämnet. Glad
  • Anonym (suck)
    Firefox skrev 2013-11-19 11:04:16 följande:
    Ska man dra det så långt som att man bara ska se till barnets bästa borde mamman och pappan bli ihop igen då? Och slippa vv-livet? Och så levde de lyckliga i alla sina dagar...

Vad är det som säger att pojken ska vara utan sina vänner varannan vecka? I dagsläget har han vänner där mamma bor, där han går på dagis och där pappan bor. Klart han kommer få nya kompisar i skolan men han kommer ju även få nya vänner dit vi flyttar.

Men visst, du har gjort din åsikt förstådd. Du tycker att jag, som flickvän, som bonusvuxen (för bonusmamma fick jag ju inte kalla mig för), som blivande mamma till pojkens syskon, inte har något som helst att säga till om var vi ska bo.

Alla föräldrar är inte bra föräldrar om de lever tillsammans, så nej. 

Han kan inte spontanleka med kompisarna efter skolan.

Vet du hur svårt det är att få riktiga kompisar, och behålla dem, om man bara finns tillgänglig varannan vecka? Inte många kompisar orkar vänta på han som så sällan finns tillgänglig. De barnen blir utanför. När de är små är det enkelt...

Jag anser att barnets pappa ska fundera över om han verkligen ska fortsätta ha sitt barn växelvis eller kanske prioritera att bo där du vill bo. För en kombination blir inte bra för barnet.
Svar på tråden Skola vs boende?