• Anonym (Undrande)

Skola vs boende?

Hej. Hoppas på några kloka tankar angående följande dilemma: Jag är tillsammans med en man som har en pojke som nästa höst ska börja skolan. Var är inte bestämt. Alternativen verkar stå mellan en skola där mamman är bosatt, eller skola som ligger mer centralt. Vi har pratat om att flytta ihop och skaffa barn men problemet är att jag absolut inte vill bo i den stadsdel där mamman bor (vill inte bo där, vill inte att mitt eventuella framtida barn ska växa upp där), och min kille verkar vara av åsikten att det viktigaste är att pojken har nära till skolan (cykelavstånd) från båda föräldrarna.

Vad tycker ni, har jag rätt som tycker att vi borde kompromissa och att min åsikt om var vi ska bo också borde väga in i valet av gemensamt boende och framtida plats för uppfostran av syskon, eller är enda som är viktigt att båda föräldrarna bor vid skolan? Jag har lite svårt att förlika mig med tanken att jag förväntas acceptera att jag inte ska kunna påverka hur vårt framtida liv ska se ut och var vi ska bo, bara för att det skulle vara för pojkens bästa att bo nära sin skola. Min kille kommer inte bo kvar i sitt nuvarande hus, oavsett vilken skola det blir.

• Svar på tråden Skola vs boende?
  • Firefox
    Anonym (suck) skrev 2013-11-19 14:45:34 följande:
    Du får gärna tycka det men om det var ditt eget barn, hade du fört samma resonemang då? Hade du ansett att närhet till kompisar är sekundärt? Hade du prioriterat dina egna behov före ditt eget barns?

Så länge ni inte vet vilken skola som barnet kommer att gå i så skulle jag vilja råda pappan att avvakta.

Hur tätt går bussarna på kvällar, helger och storhelger? Hur lång tid tar det att åka buss? Vad kostar busskort?
    Omöjligt att veta hur jag skulle känna om det var mitt eget barn eftersom jag inte har några men rent instinktivt känner jag väl att att det är huvudsaken att barnet får gå i en bra skola, och får bo i ett bra, barnvänligt område där det finns många potentiella lekkamrater.

Vi kommer inte köpa något förrän vi vet vilken skola det blir. Skulle tippa att bussarna går en gång i kvarten. Pojken kommer att ha rätt till skolskjuts. Tid? 10-20 minuter?

• Firefox
    Anonym (hmm) skrev 2013-11-19 14:35:49 följande:

Men det här barnet går ju bara på dagis ännu, kommer ta många år innan han/hon kan åka buss själv.

Flytta nära skolan nu och flytta till annat område när barnet är gammalt nog att kunna åka buss själv.  
    Jag har funderat i den banorna men då ska man ju rycka upp pojken igen vilket inte känns så bra.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-19 14:04:48 följande:
    Så dina barn fick inte leka på aftonen efter middag och fritids? De kanske hade väldigt långa dagar. Här är det vanligt att barnen som går hem 16-17 även träffas efter middagen och leker.

Sen blir det inte lättare att skjutsa och fixa när man har en bebis eller två att ta hand om också.

Jodå, när det har passat. Då har de ätit där eller andras barn här. Inga problem. Dock har mina barn varit ganska kvällströtta så 20 har de lagt sig långt upp i åldern. Vi har helt enkelt gjort upp om hur det ska vara med föräldrarna på förhand. Men du letar ju problem, det blir allt mer tydligt.

• Ess
    EllisBell skrev 2013-11-19 05:39:55 följande:
    10 minuters bilfärd är samma som på månen för en 8-10-åring som vill spontanleka med kompisar på eftermiddagar och helger. Så kräv att ni bor där du vill TS men om några år har du gjort sambon till vh-pappa.
    Trams!!
    Vi är många som har det så, våra barn vet inget annat för dom är vana vid det.
    Vårt skolupptagningsområde är stort. Våra grannar som bor vv åket skolbuss vv och den lille får skjuts och den stora cycklar vv. Det har dom vant sig vid. Men vill man va stelbent och bara se problem så.......
  • Ess
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-19 17:21:27 följande:
    Jodå, när det har passat. Då har de ätit där eller andras barn här. Inga problem. Dock har mina barn varit ganska kvällströtta så 20 har de lagt sig långt upp i åldern. Vi har helt enkelt gjort upp om hur det ska vara med föräldrarna på förhand. Men du letar ju problem, det blir allt mer tydligt.

Det är sällan som våra barn lekt senare på kvällen. Oftast så vill föräldrarna att man hämtar innan dom ska äta kvällsmat, och när dom leker hos oss så hämtas dom på väg hem från jobbet, eftersom jag slutar tidigt.
    Sen på kvällen så vill de flesta här inte ha en massa barn hemma, utan vill kunna göra läxor och duscha osv. 
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-19 17:21:27 följande:

Våra barn har varit fria att få leka med vem de har velat. Men alla gör ju olika.

Jag letar inte problem. Det är ett faktum att det blir besvärligare när det kommer en bebis.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-24 10:23:49 följande:
    Våra barn har varit fria att få leka med vem de har velat. Men alla gör ju olika.

Jag letar inte problem. Det är ett faktum att det blir besvärligare när det kommer en bebis.
    Hur läser du in att mina barn inte fått leka med vem de vill? Genom att vi föräldrar har bestämt hur det ska vara? Vanlig hyfs och hänsyn, alla vill inte ha ett gäng ungar som inte är deras hemma hos sig på kvällarna.
  • Ess
    Anonym (suck) skrev 2013-11-24 10:23:49 följande:

Vi andra som uttalar oss har bara ett barn eller?
  • Anonym (suck)
    Ess skrev 2013-11-24 10:47:13 följande:
    Vi andra som uttalar oss har bara ett barn eller?
    Jag vet inte om ni har erfarenheter av att ha barn varannan vecka, få småsyskon samt bo långt från barnens kompisar. Jag vet bara att jag har den erfarenheten.
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-24 10:31:54 följande:
    Hur läser du in att mina barn inte fått leka med vem de vill? Genom att vi föräldrar har bestämt hur det ska vara? Vanlig hyfs och hänsyn, alla vill inte ha ett gäng ungar som inte är deras hemma hos sig på kvällarna.
    Ja du skriver att ni vuxna bestämmer. Här får barnen välja själva och de får vara spontana.
Svar på tråden Skola vs boende?