• KraMia

    Ifrågasätt!!!! varför dom inte ställer upp.

    Jag är frustrerad över att jag inte kan hjälpa min dotter mer. Har fibromyalgi och försöker ställa upp när jag mår bra men det går nästan aldrig att planera. Det är så jag förbannar mig själv men kan å andra sidan inte göra något åt saken. 
    Jag fick ingen hjälp av mina föräldrar då dom var mer intresserade av alkoholen. Mins svärmor var dock hjälpsam men först när dom var från 4 år. 
    Däremot fick jag hjälp av min syster och det var guld.

    Samhället är ju nu så att mormödrar och farmödrar i stort jobbar. Och tycker väl att dom i och med sina egna barn har gjort sitt, typ. I och med 70-talet så skulle ju alla jobbaDemon, barnen skulle in på dagis och så var hjulet rullat. När jag fick barn 1988 och 1990 led jag så oerhört när jag skulle lämna mina barn hos dagmamma. Varför skulle någon annan ta hand om mina barn???Gråter

    Jag tycker dom som kan och inte har sina släktingar för långt bort ska kräva hjälp. För även om dom jobbar så har dom möjlighet att ta semester någon gång för just natthjälp om det behövs. Att nyblivna mammor, och då räknar jag upp till ett år, också behöver sömn eller natthjälp är inget konstigt. Att ställa upp med att handla, städa eller tvätta är något ni kan kräva. 
    Jag har min sjukdom som är ett 24 tim jobb emellanåt, men som jag sa tidigare. Det lilla jag kan göra är mitt ansvar som mormor. 

    Ifrågasätt!!!! varför dom inte ställer upp. Och säger dom att dom gjort sitt så stämmer inte det. För föräldrar kommer man alltid vara. Även om mina barn är vuxna så är jag mamma till domHjärta, och anser även om jag inte fick den hjälp jag önskade så ska iallafall min döttrar få så mycket hjälp som jag kan. Dom vet att sjukdomen kan slå till när som helst men jag försöker göra det lilla.

    Lycka till alla underbara mammor, ni är guld värda och ni gör ett kanonjobb!!! Solig

  • Svar på tråden Ifrågasätt!!!! varför dom inte ställer upp.
  • Tow2Mater

    Ha ha. "Kräva" är inget man kan gora! Man kan ju fråga snällt, om man har lite hyfs, men "kräva:? Nej.

    Och vad menar du med att mammor med barn under 1 år behover "sömn eller natthjälp"? Tror du inte pappor kan behova lika mycket hjälp? Och många av oss klarar oss faktist helt bra själva!

  • Fanny b

    Som någon tidigare har skrivit så kan man inte kräva sådana här saker. Sedan kan också vara så att far/morföräldrar som arbetar inte har så mycket tid över att hjälpa deras barn på vardagarna.  Jag tycker att när man skaffar barn så ska man vara beredd på att ta hand om det själv, om man får hjälp ifrån sina föräldra/svärföräldar så är det en bonus. För även om dessa vill hjälpa så kan de bli sjuka, man kan behöva flytta långt ifrån dem etc. 

  • KraMia

    Sorry, alla pappor!Förvånad
    Det gäller naturligtvis er också {#emotions_dlg.flower}. Men om jag säger så här, så är det den som är hemma med barnet den första tiden som är ganska slut. OK mer slut då!!  Men inte alla!!Jag förstår också av inlägget att ni vill klara er själva och KAN klara er själva. Ja, det är väl upp till var och en. Men du ska veta att alla barn är inte lika. Mina barn var jätteduktiga att sova men mitt barnbarn har peva och sover med skena varje natt vilket gör att han får ont i höfterna, kan inte vända och vrida sig som han vill. Väldigt vanligt när det gäller just Peva, säkert andra sjukdomar också. Och vaknar ca 10 ggr/natt.

    Och jag uttryckte mig fel, det ska väl  mer vara att be om  hjälp. 

    Och som Fanny skriver, har man själv skaffat barn så ska man vara beredd att ta hand om det själv.
    Det gäller väl även era egna föräldrar. Jag som mamma ska väl inte strunta i mina barn bara för att dom blivit vuxna. Jag är stolt över mina barn dom är inga personer som ligger på latsidan. 

    OCH NEJ jag ska inte lägga mig i deras nya familj, vara en irriterande person som hela tiden måste se vad min dotter gör eller påpeka eller tycka dom gör "fel". Näe sån är jag inte. Och vi har en öppen dialog, det som jag ger som råd tar man eller kastar man. Man kan faktiskt lära sig något nytt varje dag, och det gäller INTE bara nyblivna föräldrar det gäller alla.                Om man inte tror det så är man naiv.

     Det var en öm tå jag trampade på. Skäms
    Men i mitt tycke så vill jag kunna hjälpa när jag kan. 

    Ha en bra dag och en härlig helg Nalle 

  • Mercurialis

    Jag skulle aldrig få för mig att kräva att mina föräldrar ska ställa upp med någonting! De har fullt upp med sina egna liv.

    Däremot är jag mycket tacksam för att de i de allra flesta situationer, när jag behöver hjälp med något, ställer upp. Men om det inte kan eller vill så är det naturligtvis helt okej. Då får jag lösa det på något annat sätt. 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sextiotalist

    Kräva, ta en semesterdag. Mig veterligen så har de flesta 25 semesterdagar och det är inte bara att ta semester för de flesta.

    De har ett arbete att sköta, även de behöver semester för rekreation och återhämtning. Föräldrar har i de flesta fall under barnens uppväxt troligen använt sina semestrar till familjeaktiviteter och nu tycker jag att de borde få göra det som de själva känner för att göra, njuta av att ha vuxna barn som står på egna ben.

  • Fanny b
    KraMia skrev 2013-11-15 06:38:54 följande:
    Sorry, alla pappor!Förvånad
    Det gäller naturligtvis er också {#emotions_dlg.flower}. Men om jag säger så här, så är det den som är hemma med barnet den första tiden som är ganska slut. OK mer slut då!!  Men inte alla!!Jag förstår också av inlägget att ni vill klara er själva och KAN klara er själva. Ja, det är väl upp till var och en. Men du ska veta att alla barn är inte lika. Mina barn var jätteduktiga att sova men mitt barnbarn har peva och sover med skena varje natt vilket gör att han får ont i höfterna, kan inte vända och vrida sig som han vill. Väldigt vanligt när det gäller just Peva, säkert andra sjukdomar också. Och vaknar ca 10 ggr/natt.

    Och jag uttryckte mig fel, det ska väl  mer vara att be om  hjälp. 

    Och som Fanny skriver, har man själv skaffat barn så ska man vara beredd att ta hand om det själv.
    Det gäller väl även era egna föräldrar. Jag som mamma ska väl inte strunta i mina barn bara för att dom blivit vuxna. Jag är stolt över mina barn dom är inga personer som ligger på latsidan. 

    OCH NEJ jag ska inte lägga mig i deras nya familj, vara en irriterande person som hela tiden måste se vad min dotter gör eller påpeka eller tycka dom gör "fel". Näe sån är jag inte. Och vi har en öppen dialog, det som jag ger som råd tar man eller kastar man. Man kan faktiskt lära sig något nytt varje dag, och det gäller INTE bara nyblivna föräldrar det gäller alla.                Om man inte tror det så är man naiv.

     Det var en öm tå jag trampade på. Skäms
    Men i mitt tycke så vill jag kunna hjälpa när jag kan. 

    Ha en bra dag och en härlig helg Nalle 
    Jag tycker inte föräldrar till vuxna barn ska strunta i dem och hjälpa till så mycket de kan, men inte att vuxna barn ska kräva hjälp från dem. Sedan handlar det om vilka förutsättningar mor/farföräldrar har. Om de arbetar kan de ha svårt att hjälpa till på vardagarna, då de måste sköta sina jobb, efter jobbet kan de vilja ta igen sig eller så avståndet till barnens bostad för långt för att de ska hinna åka dit på vardagarna.
  • Gladskit

    Jag skulle aldrig kräva av min mamma att ta ut semester för att hjälpa mig.
    Det är inte heller den typ av hjälp som skulle göra något för oss, utan det som vore en lättnad ibland är väl att någon annan hämtar på skolan men där jobbar min mamma "kontorstider"  8-17 så det funkar inte för henne.

        

Svar på tråden Ifrågasätt!!!! varför dom inte ställer upp.