• km73

Vuxenmobbning

Hej! Jag har själv problem med mobbing på min arbetsplats. Förstår hur du känner.

Jag jobbar inom tandvård. Det började med att vi fick en ny chef som är från Skåne. Han blev anställd något år tidigare som tandläkare och under det året var han ganska trevlig. Jag hade jobbat 3,4 år där innan han kom och hade aldrig hört några klagomål om mig av mina kollegor. Tvärtom fick jag höra att jag var bra på att samarbeta och hade god timintäkt. När så den nye tandläkaren blev chef gick allt snett.

Det började med att han hade en dålig dag  och vi skulle ha ett RUS pass, och det hade gått snett för honom innan han kom in till mig. Då jag har lite försämrad hörsel hade jag svårt att uppfatta vad han sa när jag skulle föra in uppgifter i status. Jag gjorde så gott jag kunde men han fick ett utbrott på mig då han upptäckte att jag hade missat lägga in några början till hål i statuset. Jag blev givetvis chockad och ledsen över detta bemötande och förklarade att jag tyckte det var svårt att uppfatta vad han säger med sin skånska.

Efter det följde en utredning om min hörsel. Jag vet ju att jag hör lite sämre men det har ju gått bra innan då de talat tydligt till mig. Efter det skickade han mig till AME för hörselkontroll, gjorde synergifall på detta. Helt plötsligt blev jag väldigt osäker när jag skulle jobba med tandläkare. Förste sköterskan (som ingår i klinikledningen) sa att hon själv inte hörde vad han chefen sa ibland men att hon tyckte jag skulle ha hörapparat. Hon sa även att "flera" andra tyckte jag hörde dåligt men kunde inte säga vilka. Att bära hörapparat i detta jobb går inte då man måste ha hörselskydd på sig helat tiden nästan. 

Efter det har han varje år försökt "hitta"fel på mig, skrivit att jag inte kan samarbeta, ej tål kritik mm men att jag utför mina uppgifter som jag ska. Han har sagt "att flera andra" tycker en massa negativt om mig (det gör mig chockad för jag har inte upplevt att jag varit i någon allavarlig konflikt med någon), att jag gjort massa fel (vilket de inte påpekat för mig under hela året som gått). Han har även fällt kränkande kommentarer av chefen. Jag har försökt få hjälp av facket varje år för jag ligger mycket efter i lön jämfört med mina kollegor p g a chefen.

Har haft möte med ett fackombud, chefen och en från personlavdelningenförra veckan men det var bara chefen som fick prata med dom efter samtalet. Jag har försökt nå fackombudet men hon har inte svarat.
    Vad gör man? Hade förväntat mig mer hjälp, att fackombudet skulle påverka mer....men det kommer väl sluta med att jag blir den som går....

Jag förstår dig verkligen din känsla. Man vet inte vad man gjort för fel och känner inte alls igen de egenskapar de tillskriver en. Jag hoppas du har fått mer hjälp och att det ordnat sig för dig sedan du skrev inlägget.

Mvh K

Svar på tråden Vuxenmobbning