Vuxenmobbning
Jag vet hur viktigt det är att ha ett jobb, fast inkomst och allt det där. Men är det värt det ifall man blir mobbad på jobbet och det inte hjälper att prata med chefen eller om man inte får den hjälp man behöver från facket - jag vet att man har rätt till en hel massa saker - men ska man verkligen uthärda vad som helst om man inte får hjälp snabbt nog och situationen inte förändras till det bättre snabbt nog? Sök nytt jobb omgående, vad som helst är ju bättre än att stanna på en arbetsplats där man blir mobbad, sådant kan ju psykiska besvär för lång tid framöver, kanske för livet, så stanna inte och kämpa utan fly istället så fort det bara går!
har TS förresten försökt ryta ifrån någon gång? "Säger du så där för att vara elak?". En del som är "svaga" med dåligt självförtroende råkar lättare ut för påhopp än andra just för att det är så enkelt att köra över någon som inte säger ifrån. När det sedan etablerats att man utan konsekvenser kan ta ut sin frustration och irritation på "den svage" så lär det bli en ond cirkel där den svage mår allt mer dåligt, blir osäker på om denne gör rätt eller inte trots att denne mycket väl vet hur man gör, arbetsresultatet blir allt sämre och även andra kollegor börjar reagera och sucka över att den svage presterar så dåligt och hela tiden måste fråga om sådant som denne borde veta (men frågar eftersom denne inte längre litar på sitt eget omdöme). Om den svage börjar ryta ifrån och ifrågasätter varför folk behandlar denne illa kan denne bli bemött med ny respekt, det blir ju plötsligt konsekvenser av att bete sig illa. Får man det påtalat för sig att man beter sig elakt eller uppfattas som elak så borde ju de flesta faktiskt tänka till och reflektera om det stämmer - var det inte meningen att vara elak så ber man ju om ursäkt och försöker bättra sig så man inte framstår som elak på samma sätt fler gånger (men är mobbningen grav så finns det nog inget annat som hjälper än att lägga fötterna på ryggen och fly från arbetsplatsen).
Jag har dock svårt att tro att vuxna människor mobbar varandra på arbetsplatsen på grund av att arbetskamrater är avundsjuka på att kollegan är snygg. Men sådant kanske förekommer, vad vet jag, men ibland kan man inte härleda allting till att man är snygg, det kan finnas andra saker som kollegor stör sig på eller andra egenskaper som kollegor tillskriver en (men som man egentligen inte har) men som inte alls har med utseendet att göra. Naturligtvis ska ingen behöva bli mobbad på arbetsplatsen oavsett om man är snygg eller inte men jag har svårt att tro att ett fagert utseende är en anledning till mobbning. Snarare visar ju studier att ett snyggt utseende gör att man blir bemött med mer respekt och tillskrivs fler positiva egenskaper och att folk tolererar mer dåligt beteende från en än vad de gör från någon med medelmåttigt utseende och får definitivt mer respekt o gillande än någon som bedöms vara oattraktiv.