• Haskel

    Anmäla en våldtäkt, eller låta bli?

    Självklart menar jag att alla regelrätta våldtäktsmän bör ha sitt straff!

    Men min fråga gäller mest kvinnorna/offren. Mår man som våldtagen, bättre av att ha anmält, berättat i förhör, samt suttit med i rättssalen. Samt berättat för en eventuellt erbjuden psykolog?

    Jag får många gånger uppfattningen att kvinnor som inte anmält, accepterar händelsen. Utan att verka bittra och hatiska mot män överlag.
    Medans jag flera gånger får uppfattningen att kvinnor som anmält visar det motsatta, och därmed, enligt mig mår sämre. Då jag tror och menar att bitterhet och hat är något vi alla mår dåligt av att känna.

    Vad har ni som blivit våldtagna för erfarenheter, mår man/ni bättre av att ha anmält, eller inte?
    Vad anser ni som inte blivit det, men känner någon som blivit det, hur mår de?
    Vad anser ni som bara läser och hör om det, vad får ni för uppfattning om hur man mår efter en anmälan, eller "egen bearbetning"?

    OBS. Jag är med denna tråd INTE ute efter att kvinnor ska låta bli att anmäla!

     

  • Svar på tråden Anmäla en våldtäkt, eller låta bli?
  • Anonym (Z)

    Jag tycker man ska göra det som känns bäst för en själv, jag anmälde och ångrar det djupt idag

  • Haskel
    Anonym (Z) skrev 2013-11-15 20:29:21 följande:
    Jag tycker man ska göra det som känns bäst för en själv, jag anmälde och ångrar det djupt idag
    Det tycker givetvis även jag att man ska göra. Dock tror jag att en anmälan ibland får tråkiga och jobbiga konsekvenser istället, för kvinnan. Sådant som man inte är medveten om innan.

    Varför ångar du att du anmälde? 
  • Zalabau

    Din trådstart visar på ett stort samhällsproblem.

    Mig veterligen är det enbart när en kvinna blir våldtagen som hon uppmuntras till att inte anmäla. Det förekommer aldrig när det gäller stöld, misshandel (inte ens kvinnomisshandel), mobbing, olaga hot mm

    Det ska vara självklart att man ska kunna anmäla när man blivit utsatt för en misshandel (vilket en våldtäkt är) och att man ska få det stöd men behöver.

    Att det anses vara ett bättre alternativ att tiga och lida visar att det finns ett enormt misslyckande hos de instanser som ska handhar dessa ärenden.

  • Anonym (Båda alternativ)

    Jag har blivit våldtagen inom två förhållanden.

    Första gången anmälde jag inte (en våldtäkt). Jag bedömde att jag inte ville prata sex i rättssalen, inte ville riskera hämnd, inte ville bli misstrodd etc.

    Andra gången (flera våldtäkter) anmälde jag. Visst, det var jobbigt att lämna ut sitt sexliv, bli omnämnd i tidningen (anonymt), se honom igen. Samtidigt var det skönt att berätta om allt ont han gjort och han var tvungen att lyssna och det var skönt att få upprättelse.

    Jag upplever att jag kommit över våldtäkterna och att det tog ungefär lika lång tid båda gångerna.

    Jag tycker inte att det finns rätt eller fel, det är vitt skilda nackdelar och fördelar.

  • Anonym (Båda alternativ)
    Anonym (Båda alternativ) skrev 2013-11-15 21:29:58 följande:
    Jag har blivit våldtagen inom två förhållanden.

    Första gången anmälde jag inte (en våldtäkt). Jag bedömde att jag inte ville prata sex i rättssalen, inte ville riskera hämnd, inte ville bli misstrodd etc.

    Andra gången (flera våldtäkter) anmälde jag. Visst, det var jobbigt att lämna ut sitt sexliv, bli omnämnd i tidningen (anonymt), se honom igen. Samtidigt var det skönt att berätta om allt ont han gjort och han var tvungen att lyssna och det var skönt att få upprättelse.

    Jag upplever att jag kommit över våldtäkterna och att det tog ungefär lika lång tid båda gångerna.

    Jag tycker inte att det finns rätt eller fel, det är vitt skilda nackdelar och fördelar.
    Tillägg: Om jag blir utsatt igen (vilket jag ju hoppas och tror att jag inte blir) skulle jag välja att anmäla. Lätt val för mig.
  • Anonym (ida)

    Jag blev misshandlad och våldtagen och polisanmälde 2 gånger. Aldrig igen säger jag. Polisen som höll i förhöret var nedlåtande, och ställde frågor som "är du säker på att du inte hittar på detta för att han gjort slut med dig" trots att han inte ens hade pratat med killen som misshandlat mig då. Jag fick många frågor i den stilen, bemöttes av väldigt lite empati och vågade inte berätta allt som hänt. Det  blev nerlagt då det inte gick att bevisa att brott hade begåtts. Det mitt ex lärde sig av det: det är fritt fram att misshandla och våldta kvinnor utan konsekvenser. Han vann, jag förnedrades och blev misstrodd. Så nej, jag skulle aldrig anmäla igen. Vill inte heller ha min privata historia dokumenterad i offentliga handlingar för all framtid, fritt fram för vem som helst att läsa. Även om kvinnans namn brukar sekretesskyddas så är det ju inte svårt att hitta med tanke på att killens namn är offentligt.

  • Zalabau
    Anonym (ida) skrev 2013-11-15 21:38:24 följande:
    Jag blev misshandlad och våldtagen och polisanmälde 2 gånger. Aldrig igen säger jag. Polisen som höll i förhöret var nedlåtande, och ställde frågor som "är du säker på att du inte hittar på detta för att han gjort slut med dig" trots att han inte ens hade pratat med killen som misshandlat mig då. Jag fick många frågor i den stilen, bemöttes av väldigt lite empati och vågade inte berätta allt som hänt. Det  blev nerlagt då det inte gick att bevisa att brott hade begåtts. Det mitt ex lärde sig av det: det är fritt fram att misshandla och våldta kvinnor utan konsekvenser. Han vann, jag förnedrades och blev misstrodd. Så nej, jag skulle aldrig anmäla igen. Vill inte heller ha min privata historia dokumenterad i offentliga handlingar för all framtid, fritt fram för vem som helst att läsa. Även om kvinnans namn brukar sekretesskyddas så är det ju inte svårt att hitta med tanke på att killens namn är offentligt.

    Usch, mår så dåligt när man läser detta. Får man fråga om det var nyligen du anmälde?

    Man hoppas ju att kunskaperna och förståelsen kring detta ökar.
  • Anonym (P)

    Jag blev våldtagen som barn, men har aldrig anmält. Jag är inte bitter eller hatisk mot män i allmänhet idag, men var nog det ett tag. Våldtäktsmannen får hemskt gärna dö en plågsam död. Jag tror att vissa kvinnor tyvärr upplever en rättegång som väldigt kränkande. Jag har varit målsägande i ett misshandelsmål, och råkade ut för rätt mycket "victim-blaming", var jag inte lite full och provokativ tex, och upplevde det som väldigt jobbigt. Hade någon insinuerat i en rättegång att våldtäkten var mitt fel hade det nog känts ungefär som att bli våldtagen igen.

  • Anonym (ida)
    Zalabau skrev 2013-11-15 21:48:49 följande:

    Usch, mår så dåligt när man läser detta. Får man fråga om det var nyligen du anmälde?

    Man hoppas ju att kunskaperna och förståelsen kring detta ökar.
    Det är 7-8 år sedan nu. Jag har dock bekanta som är poliser, som berättar att kvinnofridsärendena hamnar poliser med låg status eller som misskött sig. Ingen vill ha dessa ärenden, och mina polis-bekanta har inte en trevlig syn på misshandlade kvinnor. De ser kanske annorlunda på en tjej som utsatts för en överfallsvåldtäkt, men när det handlar om övergrepp där kvinnan känner mannen så skuldbeläggs kvinnan snabbt och lätt.
  • Anonym (Båda alternativ)
    Anonym (ida) skrev 2013-11-15 21:59:51 följande:
    Det är 7-8 år sedan nu. Jag har dock bekanta som är poliser, som berättar att kvinnofridsärendena hamnar poliser med låg status eller som misskött sig. Ingen vill ha dessa ärenden, och mina polis-bekanta har inte en trevlig syn på misshandlade kvinnor. De ser kanske annorlunda på en tjej som utsatts för en överfallsvåldtäkt, men när det handlar om övergrepp där kvinnan känner mannen så skuldbeläggs kvinnan snabbt och lätt.
    Vad olika det är. När jag anmälde blev jag raskt slussad till tre kvinnliga poliser med specialutbildning inom sexualbrott.
Svar på tråden Anmäla en våldtäkt, eller låta bli?