• LillGris

Slutar andas vid sömn?

Sömnapné kan det vara och det bör du kolla upp. Vissa har en mild sort och klarar sig med snarkspray, plåster, bettskena och sånt, andra har en grövre sort och kan behöva operera näsan eller halsen eller ha syrgasmask när man sover(det har min mamma, men hon har grav apné med ca 40 uppehåll a 40 sek/tim. Så hon andas knappt alls under natten.

• LillGris
    Anonym (andas) skrev 2013-11-16 11:31:00 följande:
    Tack för era svar. Sömnapne har kommit upp i tankarna, men aldrig riktigt fastnat. Kan man få det helt plötsligt? För detta är något som jag till och från känt av de senaste 2 åren, men det är nu de senaste halvåret som jag vaknar upp av att jag nästan kippar efter luft. Och känner man av sömnapne varje natt? För detta tar absolut över de flesta dagarna i veckan, men ibland somnar jag lättare. Eller så kanske jag inte tänker på det på samma sätt?

Kan detta ha ett samband med min andning under dagen också?

Alltså jag har egentligen bara min mamma att utgå ifrån. Hon fick konstaterad apné för två år sen, men har sntsgligen haft det längre. Det är varje natt. Men hon är inte slltid medveten om det, dvs, hon vaknar ju för stt få luft men det är mikrouppvaknanden som hon inte alltid minns. Problemet är att kroppen måste vakna för att få luft igen och då hamnar hon aldrig i djupsömn = är konstant trött. Kolla upp det, för det är inte särskilt nyttigt.
Svar på tråden Slutar andas vid sömn?