• pluvdo

Slutar andas vid sömn?

Panikångest? Blir osäker på det förslaget nu när ingen annan kommit med det, men jag hade en period då jag, precis när jag var på gränsen till att somna, plötsligt kände en stöt av... obehag gå igenom hela kroppen och jag tyckte det kändes som att hela kroppen tömts. Som att hjärtat och andningen stannat. Så fort jag vaknade till igen så gick det över och när jag sedan var på gränsen till att somna så trodde jag att kroppen lade av igen. Under den perioden tyckte jag också att både andning och puls betedde sig konstigt och oroväckande under dagarna.

De läkare jag beskrev känslan för tycktre att det lät som klassiska panikångestupplevelser.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo
    enäggs81 skrev 2013-11-16 11:38:01 följande:
    sådär kan man få av ångest. och är du nu orolig att få det blir det en ond spiral. Sök läkare. hittar de inga fel kan du konstatera ångest. Har man ångest kan man vakna plötsligt mitt i natten även av hjärtklappning. Så omöjligt är det inte

Precis. Jag blev väldigt förvånad och skeptisk när den första läkaren jag beskrev känslan för sade att det var ångest eftersom det hela kändes så fysiskt och verkligt att jag inte förstod hur det kunde bottna i något psykiskt.

Men efter att ha googlat lite så jag kände mig snäppet mer övertygad så började jag tänka att "det är inte på riktigt, det är bara ångest" och då fick jag plötsligt bara ett eller två "anfall" innan jag somnade istället för att hållas vaken hela natten av återkommande inbillade hjärtstopp och andningsuppehåll.

Under den perioden så låg jag förstås också och fokuserade mycket på hur puls och andning kändes och detn fixeringen gjorde förmodligen ångesten värre.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo

Anonym (kolla) skrev 2013-11-26 05:58:11 följande:
    Det du beskriver är klassiska symtom på obstruktiv sömnapné. Det skall inte avfärdas som ångest. Apné utvecklas långsamt och kan naturligtvis beror på flertal faktorer. Ärftlighet, smal näsa, övervikt. Ta kontakt med din vårdcentral.

Jaha, så sömnapné påverkar ens andning under dagarna också? Jag tror mer på ångest eftersom jag själv känt likadant som TS beskriver.
    MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • pluvdo
    Anonym (andas) skrev 2013-11-26 03:46:18 följande:
    Är väldigt tacksam över era svar. Ångest är mycket möjligt och kanske troligtvis boven bakom det hela. Men känns bara förjäkligt att det ska kunna rubba en hel nattsömn.

Som inatt exempelvis. Känner att jag nu ger upp. Varenda gång jag vart påväg att somna vaknar jag lik förbannat av att de känns som att jag slutat andas. Det behöver inte vara av plötsliga ryck, utan kan även vara av att jag bara öppnar upp ögonlocken och känner hur jag "letar" efter andetagen. Som att jag glömt att andas. Riktigt obehagligt.

Är det ångesten som spökar med mig under vardagen också? När jag även då upplever andningen annorlunda?
    Jag personligen tror att det är ångest du har. För några månader sedan var det likadant för mig på nätterna och ja, jag tyckte också att jag andades annorlunda och att hjärtat inte slog som det skulle. Och ju mer jag märkte av det, desto värre blev det (eftersom jag fokuserade på det, vilket i sin tur ledde till att jag jagade upp mig själv).

Nu tar jag antidepressiva mot ångesten och det hjälper verkligen. Innan jag började med dem så tyckte jag att det hjälpte att, om och om igen, tänka för mig själv att "Det är bara ångest, det är inte på riktigt" när det kändes som att jag slutat andas på natten. Det hjälpte såpass att jag efter ett par anfall eller så kunde somna. Prova?

Vare sig det är ångest, sömnapné eller något annat så tycker jag att du skall ta kontakt med vårdcentralen. Är det ångest så kanske du behöver någon form av hjälp för att hantera den, är det sömnapné så behöver du ju hjälp med det och likaså ifall det är något annat.
  • pluvdo
    Anonym (kolla) skrev 2013-11-26 08:16:17 följande:
    Obstruktiv sömnapné påverkar andningen nattetid men kan också utlösa eller förvärra astma. Som påverkar andningen. 

Så den kan göra så man ena sekunden tycker att man inte får i sig något syre och nästa tycker att det känns som att man andas bättre än någonsin?

Nåja, oavsett vad det är som orsakar TS problem så är det väl i första hand vårdcentralen hon bör vända sig till och då kommer hon förhoppningsvis få svar och någon lösning.
  • pluvdo

TS, det råder ju delade meningar här i tråden. Men boka tid på vårdcentralen och sedan, i väntan på den, intala dig själv att det du känner bara är ångest. Att det inte är på riktigt och att hjärnan bara spelar dig ett spratt. Tänk så om och om igen. Ifall att det är ångest som orsakar dina problem så kan det hjälpa att tänka så. För om man inte vet vad det är så ökar ju rädslan, stressen och ångesten, vilket leder till fler och tätare "anfall".

• pluvdo
    Anonym (kolla) skrev 2013-11-30 15:33:34 följande:
    Jag har själv upplevt de symtom T.S. beskriver. I många år. Det gjordes en sömnutredning till slut. Och det visade sig att jag en grav sömnapnésjukdom.

Därför tycker jag att sådant skall kollas, med tanke på vilka konsekvenser sömnapné har.
    Jag tycker ju att det skall kollas upp oavsett om man misstänker ångest eller sömnapné. Båda behöver man ju hjälp med.
Svar på tråden Slutar andas vid sömn?