• Anonym (?)

Han vägrar samarbeta! Var slutar det?

Anonym (mamman) skrev 2013-11-16 23:39:34 följande:

Tack för (snabba!) svar! Då kanske det är bättre att stämma om umgänget ist för vårdnad till en början. Slipper gärna ett självgott hånflin från hans sida om jag nekas egen vårdnad.
    Det är främst ett skriftligt schema på umgänget jag vill åt. Om han inte dyker upp på detta, alltså i rättegången, kan det då bli aktuellt med egen vårdnad? Eller aa, vad krävs egentligen?
    Ska ta upp hela grejen med en advokat men det dröjer ett tag och svar som dina ger mig lite mer kött på benen !   
    Risken är rätt stor att han får som han vill när det gäller umgängen. Varför skulle han inte dyka upp i tingsrätten? Där har han sin chans att bli lyssnad på.
  • Anonym (?)
    Anonym (mamman) skrev 2013-11-17 00:37:03 följande:
    För att han redan vägrar samarbetssamtal och förmodligen är rädd för att höra sanningen om hans skyldigheter när han kräver sina rättigheter. vi blev utredda av soc och blev kallad till ett flertal möten men dök inte upp på ett enda (trots att han i samband med dom kunde träffa sitt barn). jag vet egentligen inte men det känns som att han skulle kunna skita i det..
    Tingsrätten skickar er förmodligen på nya samarbetssamtal. Och då hamnar allt i en annorlunda position i och med att det blir dom av det hela. Han behöver inte komma överens med dig i samarbetssamtal om hur ni ska göra, utan han kan avvakta domstolens beslut, som ni båda sedan måste följa.
  • Anonym (?)
    Anonym (mamman) skrev 2013-11-17 01:04:23 följande:

Visst ska väl domstolen ta hänsyn till barnets ålder, hur relationen ser ut mellan barnet och föräldern. Eller vilka grunder har de för domen?
    Du måste tänka på att en dom gäller för alltid. Så tills barnet blir myndig.
  • Anonym (?)
    Anonym (mamman) skrev 2013-11-17 00:37:03 följande:
    För att han redan vägrar samarbetssamtal och förmodligen är rädd för att höra sanningen om hans skyldigheter när han kräver sina rättigheter. vi blev utredda av soc och blev kallad till ett flertal möten men dök inte upp på ett enda (trots att han i samband med dom kunde träffa sitt barn). jag vet egentligen inte men det känns som att han skulle kunna skita i det..
    Vilka skyldigheter är det du menar att han har?

• Anonym (?)
    Anonym (mamman) skrev 2013-11-17 20:09:32 följande:

Som att träffa barnet regelbundet blir ju en "skyldighet" när han ber om umgänge. Att han ska stå för barnets mat och blöjor när det är hans tid, än så länge har jag fått ta med allt som barnet kan tänkas behöva. Att resorna ska innebära att man möts halvvägs, antingen varannan gång till eller mötas i mitten (än så länge har jag ju som sagt antingen åkt halva eller hela vägen även fast det är bra mycket trevligare att åka tåg med ett par hörlurar än ett nyfiket aktivt barn som ska upp ner hit o dit)
    Jag hoppas även att nån talar om för honom att en förutsättning för att ha ett såhär litet barn över natten är att man har fullständig uppsikt (han har två gånger lämnat över uppsikten till hans 5 och 10 åriga barn, vilket slutade med att mitt barn smaskade på en fimp!!!!!!) och att man har åtminstone en spjällsäng, olika för alla barn kanske men vårat barn snurrar och rullar runt som en galning på natten. Äh jag vet inte. Men några skyldigheter lär han ju ha om han vill vara vårdnadshavare och umgängesförälder. Eller?? 
    Så länge han bara får träffa barnet några timmar så blir det fjantigt om han ska köpa ett blöjpaket som ungen hinner växa ur innan paketet är tomt. Kommer barnet till umgängen med blöt blöja och är hungrig?
  • Anonym (?)
    Anonym (mamman) skrev 2013-11-17 20:59:25 följande:

Haha nej jag skulle aldrig avsiktligen låta barnet ha en blöt blöja och gå hungrig. De första två månaderna efter separationen åkte jag hem till honom över helgen varannan helg, för att de skulle träffas. Han bidrog inte med respengar, mat eller blöjor. Och jag syftar mer på när upptrappningen är klar och ett varannan helg umgänge är igång (om vi nånsin kommer dit). Jag skickar hellre med allt än riskerar att mitt barn blir utan, men han kanske skulle köpa hem lite grejer om han visste att det är något han SKA göra.
    Jag förstår att det är förvirrande, man kan ju omöjligt beskriva hela hans och min personlighet, historia och beteenden på några få rader här. Och mina frågor/tankar är ju både kring dagsläget och inför framtiden.

För att klargöra något, det skulle vara oerhört befriande att dels få höra vad JAG har för skyldigheter rent konkret mer än det stora begreppet "barnet har rätt till båda föräldrarna"  och samtidigt veta att han får höra vad som gäller. Han viftar ju med anklagelser om att jag går emot svensk lagstiftning etc . Vore bra att han fick ordentlig information han med för jag tror inte att han vet vad han pratar om. Observera att jag skriver "jag tror" för jag behöver nämligen också ha mer koll på vad som gäller
    Då förstår jag. Jag får be om ursäkt för att jag missuppfattade. Jag tycker ni ska prata om vad som förväntas när barnet ska börja vara där varannan helg. Så han förstår att han får lov att köpa hem, mat, blöjor, tandborste, säng och sängkläder och leksaker till barnet. Då hinner han kanske planera också.

Du har skyldighet att se till att barnet får en så bra relation med den andra föräldern som möjligt, dvs inte hindra umgänge så länge barnet inte far illa.

Den andra föräldern har skyldighet att ta hand om barnet och ge barnet kärlek, närhet och stimulans under sin tid med barnet, förutom mat och sömn så klart.
Svar på tråden Han vägrar samarbeta! Var slutar det?