Anonym (mamman) skrev 2013-11-17 20:59:25 följande:
Haha nej jag skulle aldrig avsiktligen låta barnet ha en blöt blöja och gå hungrig. De första två månaderna efter separationen åkte jag hem till honom över helgen varannan helg, för att de skulle träffas. Han bidrog inte med respengar, mat eller blöjor. Och jag syftar mer på när upptrappningen är klar och ett varannan helg umgänge är igång (om vi nånsin kommer dit). Jag skickar hellre med allt än riskerar att mitt barn blir utan, men han kanske skulle köpa hem lite grejer om han visste att det är något han SKA göra.
Jag förstår att det är förvirrande, man kan ju omöjligt beskriva hela hans och min personlighet, historia och beteenden på några få rader här. Och mina frågor/tankar är ju både kring dagsläget och inför framtiden.
För att klargöra något, det skulle vara oerhört befriande att dels få höra vad JAG har för skyldigheter rent konkret mer än det stora begreppet "barnet har rätt till båda föräldrarna" och samtidigt veta att han får höra vad som gäller. Han viftar ju med anklagelser om att jag går emot svensk lagstiftning etc . Vore bra att han fick ordentlig information han med för jag tror inte att han vet vad han pratar om. Observera att jag skriver "jag tror" för jag behöver nämligen också ha mer koll på vad som gäller
Då förstår jag. Jag får be om ursäkt för att jag missuppfattade.

Jag tycker ni ska prata om vad som förväntas när barnet ska börja vara där varannan helg. Så han förstår att han får lov att köpa hem, mat, blöjor, tandborste, säng och sängkläder och leksaker till barnet. Då hinner han kanske planera också.
Du har skyldighet att se till att barnet får en så bra relation med den andra föräldern som möjligt, dvs inte hindra umgänge så länge barnet inte far illa.
Den andra föräldern har skyldighet att ta hand om barnet och ge barnet kärlek, närhet och stimulans under sin tid med barnet, förutom mat och sömn så klart.