• Miranda8501

Toppen av svansen hänger?!!!!

För snart två veckor sen skaffade vi en katt på snart sex månader.

Han var undernärd och väldigt liten för sin ålder.  Men man märker att han mår riktigt bra nu och han får mat, kärlek och vi leker med honom. Känns som han har blivit lite tjockare också vilket är as roligt o se =)

Men vi har märkt något konstigt och det är hans svans.
    Om ni tänker er svansen och toppen på den liksom hänger, ungefär cm av toppen hänger. Jag kände på den när han sov i min famn o det var som om den inte satt ihop kvar med den andra svansen eller hur man ska förklara. Han hade iallafall inte ont för han vakna ju inte eller så.

Så vad tror ni att det kan vara? Ska jag vara orolig? Har kontaktat hon som ägt katten innan och frågat om han har råkat ut för någon olycka men hon har inte svarat ännu. Kan det vara en sjukdom? Någon som har den kunskapen/erfarenheten?

Tacksam för svar. Vill att han mår bra. 

• Svar på tråden Toppen av svansen hänger?!!!!
  • Fenina

Låter som att han har brutit svansen. Vad roligt att det går bra för honom och att han hittat ett så fint hem Hjärta Solig

• viseversa

Vår katgt hade ett gammalt brott på svansen som läkt fel. Den var böjd på mitten. Tror han blivit klämd i en dörr eller något innan han kom till oss. han hade itne helelr ont utan levde ett vanligt kattliv i nästan 17 år=)

Instagram...LOVALOVISA
  • Birmafröken

Svansen kan vara bruten eller så kan det vara en sk. svansknick som är en ärftlig missbildning av en kota långt ut på svansen. Sådana kan uppstå och utvecklas så länge skelettet växer. 

Är svanstippen lika varm som övriga svansen är det inget att oroa sig för.

• nemo1

Katten ska givetvis till en veterinär för bedömning.

• MtillMoJ

Mammas katt blev påkörd av en bil och halva svansen hängde. Den trillade av efter ett tag, helt mekabert! Men hon har aldrig haft ont av det. Hände för ca 10 år sedan och hon är runt 17-18 år nu. Gammal skata! ;)

Svar på tråden Toppen av svansen hänger?!!!!