• Anonym (slutat :))

    imovane/ zopiklon

    Hej undrar ni som lyckts sluta med imovane/ zopiklon... eller ni som fort äter de...

    Jag är en tjej på 36 år, åt imovane 5 mg dag ( kortare perioder 7,5 mg dag ) i ca 7 år dagligen. de skapade mig enormt mkt mer problem ön jag hade innan jag började, hade inte så stora problem innan jag började, jag hade en del oro innan jag skulle sova pga av en jobbig livvsitation. märkte när jag fick imovane att de var oerhört ångestlindrande o gav en skön lugn känsla att jag kände att allt var bra trots det inte var det. men åt de i 7 år pga jag utvecklade en tillvänjning/ beroende. försökte va utan de nån månad några ggr men blev alltid att jag började om för jag fick ångest utan.nu har jag dock varit utan de i 1 år och 2 mån bestämde mig på eget bevåg att sluta efter ha minskat nr de under 2 månader tog jag bara bort de. detta året varit så enormt tufft, fick svårare ångest  o en lång period sov jag knappt alls, kroppsliga symptom , abstinens... men först nu efter ca ett år ja nu i ca 2 mån mått så oerhört mkt bättre, sover hyfsat och har inte sug efter de längre, de hade jag detta året en enorm lust o börja med de pga den ångestlindrande effekten man blev så lugn av de, tog de även på dagtid i pressade situatuoner.. inte så bra. jag har fortf en ångesproblematik kvar... men nu känner jag inte nån lust alls att äta imovanen längre känns skönt..

    jag upplevde att imovanen gav mig enormt mkt mer problem både under tiden jag åt den o ett år efter jag slutat med abstinens,  det som dock gjorde att jag tog den var ju den ångestlindrande och sömngivande effekten som varade ett par timmar...

    hur har ni andra som slutat upplevt hur lång tid tog det innan ni kände att ni inte ville ha de längre ??

    och ni som äter de känner ni att ni fått mer ångeståroblem??
           

  • Svar på tråden imovane/ zopiklon
  • Sannukka

    Jag äter imovane då och då när jag har det (får det utskrivet). Tycker också att känslan är skön och man blir så lugn :) har varit helt utan i 3-4 år men sen fick jag tillbaka min depression och nu är jag där igen. Kunde också ta det dagtid (utan att lägga mig). Älskade känslan och gör det fortfarande. Men man ibland gör så dumma saker när man har tagit imovane och ångrar sen efteråt. Men ändå är suget starkare! Ska försöka sluta nu, det är ingen bra medicin egentligen.

  • Anonym (slutat :))
    Sannukka skrev 2013-11-17 00:34:50 följande:
    Jag äter imovane då och då när jag har det (får det utskrivet). Tycker också att känslan är skön och man blir så lugn :) har varit helt utan i 3-4 år men sen fick jag tillbaka min depression och nu är jag där igen. Kunde också ta det dagtid (utan att lägga mig). Älskade känslan och gör det fortfarande. Men man ibland gör så dumma saker när man har tagit imovane och ångrar sen efteråt. Men ändå är suget starkare! Ska försöka sluta nu, det är ingen bra medicin egentligen.

    ja kände också att jag älskade den känslan... farligt när man känner så inför en tablett dock. men dt var som man lindades in i bomull alla bekymmer försvann för en stund...  
  • Sannukka

    Ja det är så sant.. Inga bekymmer hade man! Nu har jag väl varit utan en vecka eller så pga att dom är slut och får ingen ny recept än. Jag känner att jag kan klara utan dom.. Alltså sova och så har jag egentligen nuförtiden inte så stora problem med att jag skulle behöva ett insomnings tablett. Men den känslan när man tagit ett par tabletter är så skön.. Gärna 3-4 st per gång så mår man bra, som du sa, bekymmerslös!!

  • Sannukka

    Men ska tillägga att min mamma dog 3 veckor sen av imovane :( hon gick och lade sig i badkaret och aldrig mer vaknade. Så man måste vara försiktig med dom. Tablett missbruken går i våran familj, även min moster och mormor har problemet :(

  • Anonym (slutat :))

    oj men så hemskt !! somnade hon av imovanen o drunknade alltså ? att du vågar ta de efter det... skulle nog inte våga det... beklagar sorgen verkligen  

  • Sannukka

    Ja det var så det hände :( gillar inte heller tanken att ta dom nu när det här hände men ändå känns suget starkare! Min man brukar komma och kolla att jag mår bra när jag ligger i badet nuförtiden. Kan tillägga att min mamma var också alkoholist ( som jag inte har problem med ). Så hon var också alkoholpåverkad. Känns ingen kul nej, men livet går vidare.. Har inte levt med min mamma sen jag var 6 år gammal. Då hon började dricka och jag flyttade till min farmor istället.

  • Anonym (mina2)

    Har ätit 5mg imovane i snart två månader, har haft stora sömnsvårigheter och har lidit av ångest och oro samt utmattning. Imovane har slutat hjälpa mig och jag har gått över till 5 htp som är ett naturligt antideprissivt samt hjälper dig att sova. Testa det! Det är fantastiskt bra och är bra för sömn, humör, tankar osv. Finns även något som heter Thyrosine som man kan kombinera med, beroende på vad man har för problem. Finns på www.femalebalanceshop.se  

  • Anonym (slutat :))
    Anonym (mina2) skrev 2013-11-17 13:03:20 följande:
    Har ätit 5mg imovane i snart två månader, har haft stora sömnsvårigheter och har lidit av ångest och oro samt utmattning. Imovane har slutat hjälpa mig och jag har gått över till 5 htp som är ett naturligt antideprissivt samt hjälper dig att sova. Testa det! Det är fantastiskt bra och är bra för sömn, humör, tankar osv. Finns även något som heter Thyrosine som man kan kombinera med, beroende på vad man har för problem. Finns på www.femalebalanceshop.se  

    hej jaha va intressant... tar du det på kvällen då? nu äter jag dock antippressiva . frågan är om man kan kombinera dem...
  • Anonym (slutat :))
    Sannukka skrev 2013-11-17 01:55:17 följande:
    Ja det var så det hände :( gillar inte heller tanken att ta dom nu när det här hände men ändå känns suget starkare! Min man brukar komma och kolla att jag mår bra när jag ligger i badet nuförtiden. Kan tillägga att min mamma var också alkoholist ( som jag inte har problem med ). Så hon var också alkoholpåverkad. Känns ingen kul nej, men livet går vidare.. Har inte levt med min mamma sen jag var 6 år gammal. Då hon började dricka och jag flyttade till min farmor istället.
    ok förstår dig, de är svåra att sluta med spec då man ätit de länge...   jag fick höra av psyk då jag valde att sluta att imovane  är en enormt beroendeframkallande tablett och den ger mkt abstinens... hur länge har du ätit de?
  • Anonym (karin)

    Tar också zopiklon till natten. Tyvärr ibland en halv eller 1/4 på dagen om det är nödläge. Har fått de då jag har misstänkt överfunktion i sköldskörteln. Som ger ständig hjärtklappning, sömnsvårigheter och handtremor. 
    Har även betablockerare mot det.
    Men man blir väldigt frestad att ta zopiklon i tid och otid efter som man då dövar ned kroppen och känner sig lugn och klartänkt.
    Har oftast 5 mg tablett men ibland i svårare perioder 7.5 mg.
    Inser ju att man inte kan äta dessa hela livet men just nu måste jag nog det. Gäller att försöka stå ut dagtid utan dem. 

Svar på tråden imovane/ zopiklon