Inlägg från: Anonym (karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (karin)

imovane/ zopiklon

Tar också zopiklon till natten. Tyvärr ibland en halv eller 1/4 på dagen om det är nödläge. Har fått de då jag har misstänkt överfunktion i sköldskörteln. Som ger ständig hjärtklappning, sömnsvårigheter och handtremor. 
    Har även betablockerare mot det.
    Men man blir väldigt frestad att ta zopiklon i tid och otid efter som man då dövar ned kroppen och känner sig lugn och klartänkt.
    Har oftast 5 mg tablett men ibland i svårare perioder 7.5 mg.
    Inser ju att man inte kan äta dessa hela livet men just nu måste jag nog det. Gäller att försöka stå ut dagtid utan dem. 

• Anonym (karin)

Har ätit de i ca 2 år. Efter min yngsta dotter föddes så började det här med sköldskörteln.
    Har även provat sobril 5  1-2 st  mg just mot stressen och skakningarna dagtid men blir så trött att jag istället tar en 1/2 zopiklon på dagen om jag håller på att sprängas av stress och tar sobril till natten istället. Ja så kan det gå...
    Tycker den är väldigt bra som just ångestdämpande och stressdämpande. Men inte hela tabletten utan en bit :)

Försöker ibland inte ta något utan stå ut helt enkelt. Det är inte lätt, tror man blir väldigt psykiskt beroende.
    Känner sig ju inte som bästa mamman när man ibland tar en liten zopiklon på morgonen för att inte förgås av stress innan man börjar med morgonracet med 4 barn...

• Anonym (karin)

Bra gjort av dig ts att lyckas sluta med medicinen.
    Tror jag kommer att klara mig utan den så småningom när sköldskörteln åtgärdats. Dock kan det säkert bli svårt eftersom den ger den bekymmersfria känslan som är så befriande ibland. Så det kan nog ta tid att komma ifrån den tabletten.

• Anonym (karin)

Sobril tar jag ibland och ja det är ju som du säger den man ska ta på dagen om man måste. Har 5 mg och får ta 2 vid behov. Tror också att zopiklonen är mer beroendeframkallande även om den egentligen inte ska vara det enligt expertisen.
    Har aldrig sagt till någon läkare att jag ibland delar upp lite zopiklon för att ta på dagen.
    Ska nu försöka ta enbart lergigan till natten som ju är en antihistamin och inte hämta ut zopiklon på ett tag.
    Ja stesolid är nog lite starkare än sobril sedan beror det väl lite på vilka styrkor man tar.

• Anonym (karin)

ja ju längre tid man äter dem desto värre, tycker man blir också väldigt fast i psyket så att säga av dessa tabletter. Ibland mår man ju bättre direkt när man tagit dem och så snabbt verkar de ju inte. 
    Känner också igen det med zopiklon att de har så kort verkningstid så ibland tar man en till natten så somnar man fort men är klarvaken igen efter ett par timmar.  På så vis är lergigan bättre iaf. 
    Det bästa vore ju om man kunde vara som vanligt folk utan tabletter eller hur :) 

• Anonym (karin)
    Anonym (slutat :)) skrev 2013-11-26 16:54:21 följande:

hihi ja precis , vad är det som gör att vi tycker vi  behöver tabl? för mig var det att jag e så känslig för stress samt att jag flydde från en del saker i omgivningen som va påfrestande, allt kändes lättare med en bit zopiklon.som jag skrev har de inte utskrivna längre o inte sug efter de längre men den psykiska vanan gör att jag kan sakna de, om de va helt ofarliga o inte beroendeframkallande skulle jag forts ta de för livet är mkt svårare utan de. det är bara med en enorm envishet jag tagit mig ur det...  ja de är enormt kortverkande, man kunde liksom känna en lugnande substans på bara några min.  jag har provat lergigan men gillar de inte riktigt.

Javisst är det så att man flyr undan vissa saker som är jobbiga med dessa tabletter. Det känner man sedan när man är utan dem. Då blir verkligheten så påträngande igen. 
    Känner ibland att jag kommer äta zopiklon hela livet till och från för att stå ut med stressen som livet ibland innebär.
    Nej lergigan är ingen hit...men man kan ta den till natten ibland just för att enklare stå ut utan de bättre medicinerna.
    Klarar du dig med bara stesolid eller är du helt utan mediciner? 
  • Anonym (karin)

Nej jag tror inte min läkare eller någon annan tycker att jag ska äta zopiklon hela livet, det är mer en känsla man själv har att man önskar det gick att göra så i dåliga stunder.
    Läkaren tycker väl det är ok om jag lyckas hålla mig till en ask 30 tabletter på 1 och en halv månad så att jag inte tar de precis varje natt (el dag). Fast jag brukar ju dela upp dem dock..
    Samtidigt hoppas jag att när det blir ordning på sköldkörteln så kommer kroppen lugn ned sig och bli lite som vanligt igen. 
    Att man lyckas hålla sig till tabletten vid svårare perioder vore just bra...
    Skönt att cipralex hjälper dig. 

• Anonym (karin)
    Anonym (slutat :)) skrev 2014-01-18 12:48:30 följande:

okej... 50 mg är mkt, jag tog bara 5 el högst 7,5 dag. men åt de längre i ca 6 år ... en varningsklocka ringer i mitt huvud nu när jag fått de utskrivet, psykiatern ville mig väl, att jag skulle få sova har ett svårt PTSDsyndrom.... men nåt säger mig att jag gör mig själv en otjänst genom att börja om med de, dock är det ju skadligt att ligga vaken halva nätter med med ångest...
    Förstår ditt dilemma. Har jag dem hemma knaprar jag i mig dem till natten även om man kanske kan prova att somna själv och istället ta om naturligt insomning uteblivit. 
    Kan du göra upp med dig att du lovar dig att ta dem varannan natt? Vet hur det är när man fastnat med något. 
    Samtidigt måste man ju får sova...
  • Anonym (karin)
    Anonym (slutat :)) skrev 2014-01-19 22:38:55 följande:

hej Karin hur går det för dig? jag ska försöka sova utan o bara ta de vid tillfällen om jag verkligen inte kan sova. rädd o bli beroende igen
    Hej...jo tar dem varannan natt. Men så har jag fortfarande problemet att jag tar dem på dagtid när stressen blir outhärdlig. Delar då 7.5 tabl och sedan halva halvan av den. Då blir det lagom lugnande. 
    Har även varit utan den någon vecka här och där genom att jag inte förnyat recept. För har jag den hemma så går det inte att hålla emot. Usch den är grymt beroende framkallande. 
    Ja försök verkligen bara ta den när det är akut.
  • Anonym (karin)
    Anonym (dagligen) skrev 2014-01-19 18:03:08 följande:
    Hej!
    Jag har sedan några månader tagit en Imovane varje natt och sover bra på dem. De senaste veckorna har jag tagit en på dagen också när jag vaknat för att få sova bort dagen. (Är deprimerad). Är det någon annan som gjort så? Jag vet att jag inte borde och jag ska försöka sluta med det. Det blir lite svårt att förklara för läkaren varför tabletterna tog slut så fort.
    Känner igen det...fast i mitt fall har jag tagit/tar dem på dagtid för att ta bort stress så jag kunnat fokusera och få saker gjorda. Fast då inte hela tabletter. 
    Har du någon medicin mot depressionen? Försök verkligen bryta det att ta dem på dagen. Vet hur svårt det är. Kanske är bättre att få någon annan ångestdämpande medicin att ta på dagen om du behöver? 
  • Anonym (karin)
    Anonym (slutat :)) skrev 2014-02-27 12:04:25 följande:
    hur går det för dig Karin? har du kunnat sluta med imovanen? jag tar den just nu försöker minimera intaget så långt det går men haft en hemskt jobbig tid i mitt liv just nu med ett par händelser ... jag tar så små doser men det som jag vet är el är att jag nästan varje dag tar en bit på dagtid för  o lugna ner stressen... kram
    Hej slutat...nej vill inte sluta med imovane, för det går inte just nu. Men som du gör jag allt för att minimera intaget, tar någon dag utan och på natten tar jag lergigan el en liten dos sobril.
    Det är skrämmande att en bit imovane lindrar ångest och stress dagtid man känner sig så dum när man tar medicinen på fel sätt .
    Ska få prova kbt för att hantera sjukdomsångest som ger upphov till mycket ångest och stress. Får så lätt katastroftankar fast saker egentligen är bra.
    Har du någon hjälp på annat håll än mediciner? Eller är det saker som händer i livet som man liksom inte kan göra så mycket åt?
  • Anonym (karin)

åh fy det låter verkligen inte roligt. Är det något som du får behandling för eller något som bara är? Då förstår jag att det blir extra jobbigt.

Nej vad gör man? Vid en sådan extra tyngande besked så är det ju inte konstigt att man mår ännu sämre. Tycker heller inte du ska vara så rädd för medicinen utan ta dem på natten ifall det är jobbigt.
    Tänkte på får du någon annan hjälp för att hantera din ångest och nu den kroniska sjukdomen?
    Jag brukar ta en halv 7.5 mg ibland en halv halva. Dessvärre kan det vissa dagar bli en del halvor och på ett dygn 2 hela tabletter när det är illa sammanlagt. 
    Därför måste man ju hålla upp vissa dagar annars tar tabletterna slut för fort. 
    Kanske kan du få prova någon riktig ångesttablett för att minska imovane intaget?
    Själv har jag sobril 10 mg som jag får ta ibland men den är ganska verkningslös mot ångest och man blir så muskelsvag. Tar den dock ibland på natten för att spara imovanen. Blir tröttare av sobrilen ,imovane blir man ju klar och stresstålig av. MärkligtGlad
    Tänker ofta så här kan man inte ha det hela livet...men just nu är det så här. Hoppas lite på att KBT kan hjälpa lite i hur man kan tänka annorlunda och hantera stress och katastroftankar. 
    Försök att få remiss till psykolog du med, kanske har du mycket att bearbeta inom dig.Ta hand om dig o kram tbx

Svar på tråden imovane/ zopiklon