• Anonym (Mamman)

Hur kan jag hjälpa min överviktiga 7-åring?

Jag har en dotter som fyller 7 år inom de närmaste dagarna. Sedan hon föddes har hon alltid varit stor, inte tjock men större än de flesta jämnåriga kompisar och större än hennes storasyster varit i samma ålder.

Senaste året har vi sett att hon lagt på sig rejält och nu vill vi ta tag i det.

Hon är den i familjen som äter mest "rätt" så rent logiskt så bör hon inte vara så överviktig.

Hon älskar grönsaker, de få gånger vi äter skräpmat så beställer hon en sallad.

Hon avskyr verkligen tex hamburgare, pizza och äter inte såser eller mat som är kladdig.

Favoriterna är sallad, skaldjur och fisk men hon äter även kött, korv och liknande.

Ris och potatis gillar hon men är inte så förtjust i pasta och potatismos.

Portionerna hon äter (hemma, vet inte hur det ser ut i skolan) är normala enligt mig. Hon kan äta tex en laxfilé med en potatis och så sallad till. Är det mycket?

Frukosten består av en tallrik fil, till det har hon oftast fått cornflakes. Har funderat på att byta ut cornflakesen till något nyttigare men vet inte vad.

Innan hon lägger sig på kvällen dricker hon 1 glas oboy och det förstår jag att det inte är bra. Någon som har tips på vad jag kan ge henne istället? är Yoghurt bättre?

Godis äts på lördagar och då får hon oftast tex en Tom och Jerry påse.

Har vi fredagsmys så äter vi grönsaker med dipp men hon äter inte dippen, eller så äter hon pistagenötter.

Hon äter oftast 2-3 plommon varje dag eller en halv låda vindruvor

Hon springer och leker när hon är ute på rasterna, hon älskar att vara med på idrotten i skolan, hemma är hon ofta ute och leker på gården.

Någon som kan tipsa om hur vi kan hjälpa henne?  Jag tycker inte att vi är helt fel ute men det kanske vi är. 

Ska man gå till en dietist?

Jag vill inte att barnet ska tro/veta att hon är överviktig, men vi vill hjälpa henne innan någon börjar påpeka det.

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min överviktiga 7-åring?
  • elinaehn

Jag tycker du tänker klokt som vill vara rädd om henne men inte påtala nåt för henne. Jag har själv försökt tänka att aktivitet är bra, så jag försöker få till mer badhus än bio tex. Men vi har bio en bit ifrån o kan då gå till o från vilket dottern nu är van vid o ser som självklart. Nyttigare fikan som yougurtglass med bara stevia yougurt o bär i glassmaskinen talar jag inte om som nyttigare utan allt gott är gott. O vi pratar om vad kroppen behöver o mår bra av, inte vikt o onyttigt o sånt.
    Jag har också begränsat tex Wii spel genom att köpa bara rörelsespel o det älskar hon:)
    Jag ser det som hela familjens livsstil.

• Anonym (Mamman)
    elinaehn skrev 2013-11-17 08:57:52 följande:
    Jag tycker du tänker klokt som vill vara rädd om henne men inte påtala nåt för henne. Jag har själv försökt tänka att aktivitet är bra, så jag försöker få till mer badhus än bio tex. Men vi har bio en bit ifrån o kan då gå till o från vilket dottern nu är van vid o ser som självklart. Nyttigare fikan som yougurtglass med bara stevia yougurt o bär i glassmaskinen talar jag inte om som nyttigare utan allt gott är gott. O vi pratar om vad kroppen behöver o mår bra av, inte vikt o onyttigt o sånt.
    Jag har också begränsat tex Wii spel genom att köpa bara rörelsespel o det älskar hon:)
    Jag ser det som hela familjens livsstil.
    Vad vettigt att prata om vad kroppen mår bra av! Det ska vi också göra.

Jag och maken har kommit fram till att vi ska ta några dagar i veckan då vi går och hämtar henne från fritids (ca 2km dit) så hon får lite extra motion hem och så ska vi gå till affären när vi bara ska handla lite...

Wii- spelet var ingen dum idé. Vi har ett sådant som aldrig används även fast hela familjen gillar det. Dags att damma av det!
  • Vinterankan

Ni kanske kan ge lite mindre lördagsgodis, en sådan där färdig påse är ju nog med godi för en hel månad.

• Anonym (j)

Får jag fråga hur lång hon är o vad hon väger? Vilken övervikt pratar vi om? Kanske inte ska göra nåt! Har också en dotter som alltid legat högre på kurvan.

• Myling

Bara mjölk istället för oboy. (Ändra för alla barnen samtidigt.)

Kanske inte vindruvor så ofta, tänk på att det är samma sak som russin.

Har ni kollat upp henne i vården? Behöver inte vara ett kostfel.

• Anonym (Mamman)
    Myling skrev 2013-11-17 09:51:42 följande:
    Bara mjölk istället för oboy. (Ändra för alla barnen samtidigt.)

Kanske inte vindruvor så ofta, tänk på att det är samma sak som russin.

Har ni kollat upp henne i vården? Behöver inte vara ett kostfel.
    Hon äter medicin (Movicol) och det smakar riktigt illa att blanda med mjölk, annars hade det varit en bra idé.

Vindruvor och plommon bör hon äta ofta eftersom hon lider av konstant förstoppning så det kan vi inte dra ner så mycket på.

Ska träffa hennes barnläkare snart igen så då ska jag höra om det kanske kan bero på något annat.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (j) skrev 2013-11-17 09:46:25 följande:
    Får jag fråga hur lång hon är o vad hon väger? Vilken övervikt pratar vi om? Kanske inte ska göra nåt! Har också en dotter som alltid legat högre på kurvan.
    121cm och 29-30kg tror jag det var på senaste mätningen/vägningen.
  • Myling

Hur länge har hon haft förstoppning?

Vad dricker hon förutom oboy?

• Anonym (.)

Skaffa något matdagboksprogram (hälsovakten, chronometer eller viktklubb) och en matvåg och räkna varenda kalori hon sätter i sig under en vecka. Där hittar ni förklaringen till varför hon är överviktig. Oavsett hur det går till så får hon i sig fler kcal än hon gör av med. Genom att bokföra ser ni var det drar iväg. Portionerna kanske är för stora?

• Lena

Vad dricker hon till övriga måltider och hur mycket?

• Smilla75

Gör inga stora matförändringar men minska ned lördagsgodis och ta bort alla flytande kalorier som går. Fantastiskt att hon gillar grönsaker.

Så hemskt överviktig är hon ju inte så borde räcka så och öka motionen. Min 7-åring är ca 123 cm och väger 24 kg och hon är bland de smalare i klassen. Hon äter lika mycket som jag.  

• Anonym (Mamman)
    Myling skrev 2013-11-17 16:42:45 följande:
    Hur länge har hon haft förstoppning?

Vad dricker hon förutom oboy?
    I 7 år. Hon har medicinerats i ca 2 år och magen fungerar ganska bra just nu.

Hon dricker vatten och mjölk.

Oboyen började vi med när hon vägrade att ta medicinen på kvällstid också (ca 6 månader sedan) och efter det fortsatte vi med det. DUMT! Jag är emot att barnen dricker sådan skit annat än enstaka gånger så jag vet inte varför vi låtit det fortgå.
    Lena skrev 2013-11-17 16:55:19 följande:
    Vad dricker hon till övriga måltider och hur mycket?
    Till lunch (i skolan) dricker hon mjölk och hemma vatten.

Eftersom hon äter 2 påsar movicol dagligen så är vätskeintaget viktigt så hon har alltid med sig en vattenflaska så att vi ser till att hon dricker minst 2 liter vatten dagligen.
    Anonym (.) skrev 2013-11-17 16:49:46 följande:
    Skaffa något matdagboksprogram (hälsovakten, chronometer eller viktklubb) och en matvåg och räkna varenda kalori hon sätter i sig under en vecka. Där hittar ni förklaringen till varför hon är överviktig. Oavsett hur det går till så får hon i sig fler kcal än hon gör av med. Genom att bokföra ser ni var det drar iväg. Portionerna kanske är för stora?
    Jag kan omöjligt göra det då jag inte ser vad hon äter i skolan. Annars hade det kunnat fungera.
    Smilla75 skrev 2013-11-17 17:05:07 följande:
    Gör inga stora matförändringar men minska ned lördagsgodis och ta bort alla flytande kalorier som går. Fantastiskt att hon gillar grönsaker.

Så hemskt överviktig är hon ju inte så borde räcka så och öka motionen. Min 7-åring är ca 123 cm och väger 24 kg och hon är bland de smalare i klassen. Hon äter lika mycket som jag.  
    Nej hon är inte "fet" men jag vill bromsa viktuppgången innan hon blir det. bara på ett år så ser vi jättestora förändringar så det känns som att vi måste ta tag i det =)

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min överviktiga 7-åring?