• Mercurialis

Handpenning? Hur går det till egentligen?

Tio procent är vad jag har betalat i handpenning vid bostadsköp. Det har inte handlat om sedlar som byter hand från köpare till säljare utan det är transaktioner från konto till konto. Vid tillträdesdagen har jag betalat återstående 90% till säljaren.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Griseknoen35 skrev 2013-11-17 15:36:44 följande:
    15% i handpenning är inget ovanligt, snarare ovanligare med 10% idag.
    Jag har aldrig betalat mer än 10% i handpenning i samband med att köpekontrakt skrivs. Senast gjorde jag det för två månader sedan. Däremot så vill banken ha 15% i kontantinsats.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    kattm skrev 2013-11-17 22:24:42 följande:
    Ska du verkligen köpa bostad utan att ha en mäklare till hjälp? En mäklare kan förklara allt detta och gå igenom kontraktet så att du förstår alla villkor, rättigheter och skyldigheter.
  • Mercurialis
    Gäst20131217 skrev 2013-11-18 09:27:24 följande:
    Okej varför är det oftast några månader från kontraktsskrivning till inflyttning? När mina föräldrar betalade för min (nuvarande) lägenhet, som är en liten etta, så flyttade jag in ganska omgående efter kontraktsskrivning med säljaren. Det var också genom blocket med privat säljare.

Bostaden kostar 250.000, så med 15% så betalar jag väl 37.500 i kontant. 
    Det kan finnas flera olika skäl för det.
    Säljaren säljer lägenhet/hus innan hen har ordnat en ny bostad. Köparen kanske har uppsägningstid på sitt nuvarande boende. Köparen kanske måste sälja sitt nuvarande boende. Säljaren behöver tid för att packa, flytta och städa. Det är några av de skäl jag kan komma på så här på rak arm. De gånger jag har köpt/sålt lägenhet eller hus så har det minimum gått 2-3 månader mellan kontraktskrivning och överlåtelse.

• Mercurialis
    Gäst20131217 skrev 2013-11-18 09:57:05 följande:
    Okej jag förstår.. men säljaren frågade mig när JAG kunde flytta in. Så det kanske kan gå ännu fortare. Säljaren kanske vill att vi ska flytta in direkt efter att vi har skrivit kontrakt och pengarna är överförda typ?
    Den ende som kan besvara den frågan är säljaren.
Svar på tråden Handpenning? Hur går det till egentligen?