• Gäst20131217

Handpenning? Hur går det till egentligen?

Jag undrar hur det går till med handpenning när man köper bostad utan mäklare. Jag har ingen vana av bostadsköp, men jag hittade en lägenhet på blocket, fick en visning och bestämde mig för att köpa den. Min pappa sade att jag borde, för att visa intresse, säga att jag vill betala handpenning, efter det så var den min sa säljaren. Men det jag inte riktigt förstår - även efter att ha pratat med min pappa om det - är hur handpenningen betalas? Ska jag ge säljaren 10% i sedlar, eller ska banken dra av 10% av bolånet när vi köper det? Min pappa sa dock att 15% betalas i handpenning, som banken drar av i bolånet automatiskt. Men ska inte säljaren få de 10% av bostadskostnaden i sedlar av mig? Hur brukar det gå till egentligen vid privatköp/ samt om man har lovat handpenning till ägaren? Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Handpenning? Hur går det till egentligen?
  • Mercurialis

Tio procent är vad jag har betalat i handpenning vid bostadsköp. Det har inte handlat om sedlar som byter hand från köpare till säljare utan det är transaktioner från konto till konto. Vid tillträdesdagen har jag betalat återstående 90% till säljaren.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Elaifiknow

Det låter som att din pappa blandat ihop kontantinsats och handpenning?

• Griseknoen35
    Mercurialis skrev 2013-11-17 15:26:10 följande:

Tio procent är vad jag har betalat i handpenning vid bostadsköp. Det har inte handlat om sedlar som byter hand från köpare till säljare utan det är transaktioner från konto till konto. Vid tillträdesdagen har jag betalat återstående 90% till säljaren.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
    15% i handpenning är inget ovanligt, snarare ovanligare med 10% idag.
  • Mercurialis
    Griseknoen35 skrev 2013-11-17 15:36:44 följande:
    15% i handpenning är inget ovanligt, snarare ovanligare med 10% idag.
    Jag har aldrig betalat mer än 10% i handpenning i samband med att köpekontrakt skrivs. Senast gjorde jag det för två månader sedan. Däremot så vill banken ha 15% i kontantinsats.
  • Stokke

Lugn.

Vet banken om att du köper via blocket? Vissa banker vill inte låna ut pengar om inte en mäklare är med och hjälper till med överlåtelsen.

10 % är handpenningen
    15 % är kontant insatsen

Betalar du 10% nu ska du erlägga 5% på tillträdesdagen till om vi fått låna 85%

• kattm

Det lättaste är att föra över från ditt konto till säljarens, men annars kan man använda sig av postväxel också. Kontanter i form av sedlar känns riskabelt, och inget jag skulle vilja hantera vare sig som säljare eller köpare.
    Det vanliga är som flera andra skrivit 10 % i handpenning, medan banken oftast vill ha minst 15 % i kontantinsats om man ska låna till bostaden. Tänk på att skriva kontrakt först, och därefter föra över handpenningen (risk för att du blir lurad om säljaren begär det omvända). Vi köpte hus via mäklare nyligen, och hade då en vecka på oss att betala handpenningen från det att kontraktet var signerat.

• Gäst20131217

Okej så handpenning är pengar som jag skickar från mitt till säljarens bankkonto? Kontantinsats är 15% av bostadslånet som banken vill ha? Och jag lånar då 85% av bostaden.

Min pappa sa att pengarna som ägaren vill ha inte går till honom/henne. Men då måste han väl ha pratat om kontantinsats till banken? Då fungerar väl handpenningen på 10% som att säljaren erhåller som en sorts vinst från mig? 

Ursäkta det är lite rörigt, men det verkar bli mycket pengar om jag betalar 10% till säljaren med egna sparade pengar, sedan 15% till banken, om det är så det fungerar?

• Kodia

Du betalar handpenning när du och säljaren skriver köpekontrakt. Resten av summan betalar du när du får nycklarna och flyttar in. Det är ju oftast några månader från kontraktsskrivning till inflyttning, och säljaren vill ju vara säker på att du inte ändrar dig. Handpenningen är ofta på 10%.

Bankerna har en regel om att man får låna högst 15% av vad bostaden kostar (för att inte folk ska lockas at betala mer än de har råd med, tvingas sälja med förlust och för att inte bostadspriserna ska öka okontrollerat). De som behöver låna 85% betalar 5% av egna pengar och 80% med ett banklån på tillträdesdagen. Alla betalningar sker via banköverföringar.

Hur stor del av priset kan du betala kontant? (Så blir det lättare att veta vad som gäller för dig!) Skriv gärna vad lägenheten kostar också, så kan vi skriva de riktiga siffrorna så blir det lättare att förstå.

• kattm
    Gäst20131217 skrev 2013-11-17 22:07:48 följande:
    Okej så handpenning är pengar som jag skickar från mitt till säljarens bankkonto? Kontantinsats är 15% av bostadslånet som banken vill ha? Och jag lånar då 85% av bostaden.

Min pappa sa att pengarna som ägaren vill ha inte går till honom/henne. Men då måste han väl ha pratat om kontantinsats till banken? Då fungerar väl handpenningen på 10% som att säljaren erhåller som en sorts vinst från mig? 

Ursäkta det är lite rörigt, men det verkar bli mycket pengar om jag betalar 10% till säljaren med egna sparade pengar, sedan 15% till banken, om det är så det fungerar?
    Du ska inte betala något alls till banken. Banken kräver bara att du har så mycket egna pengar att du kan betala 15 % av det bostaden kostar (samt eventuella lagfarter och pantbrevskostnader). Du får inte låna mer än 85 %. När du har skrivit kontrakt med säljaren ska du betala 10 % i handpenning genom att föra över det beloppet till säljaren (om det är 10 % ni kommit överens om som handpenning, men det är standard). Handpenningen brukar man betala inom en vecka från när man skriver kontraktet. Banken är inte inbladad i detta. På tillträdesdagen, när du får nycklarna till bostaden, ska du föra över resten av köpeskillingen till säljaren, dvs 90 %. Dessa 90 % består av banklånet samt resten av kontantinsatsen. Om du har 15 % i kontantinsats blir det alltså 85 % banklån och 5 % som är pengar du redan har. Men du kan ju också välja att ha en högre kontantinsats om du har så mycket pengar sparade.

Ska du verkligen köpa bostad utan att ha en mäklare till hjälp? En mäklare kan förklara allt detta och gå igenom kontraktet så att du förstår alla villkor, rättigheter och skyldigheter.
  • Mercurialis
    kattm skrev 2013-11-17 22:24:42 följande:
    Ska du verkligen köpa bostad utan att ha en mäklare till hjälp? En mäklare kan förklara allt detta och gå igenom kontraktet så att du förstår alla villkor, rättigheter och skyldigheter.
  • Stokke

Är det en mäklare inblandad, landar handpenningen på mäklarens klientmedelskonto tills att köparen blivit godkänd av föreningen. Mäklaren släpper ut handpenningen till säljaren innan eller på fråntädesdagen.

Detta gäller ont vid köp av fastighet.

• Gäst20131217
    Kodia skrev 2013-11-17 22:22:22 följande:
    Du betalar handpenning när du och säljaren skriver köpekontrakt. Resten av summan betalar du när du får nycklarna och flyttar in. Det är ju oftast några månader från kontraktsskrivning till inflyttning, och säljaren vill ju vara säker på att du inte ändrar dig. Handpenningen är ofta på 10%.

Bankerna har en regel om att man får låna högst 15% av vad bostaden kostar (för att inte folk ska lockas at betala mer än de har råd med, tvingas sälja med förlust och för att inte bostadspriserna ska öka okontrollerat). De som behöver låna 85% betalar 5% av egna pengar och 80% med ett banklån på tillträdesdagen. Alla betalningar sker via banköverföringar.

Hur stor del av priset kan du betala kontant? (Så blir det lättare att veta vad som gäller för dig!) Skriv gärna vad lägenheten kostar också, så kan vi skriva de riktiga siffrorna så blir det lättare att förstå.
    Okej varför är det oftast några månader från kontraktsskrivning till inflyttning? När mina föräldrar betalade för min (nuvarande) lägenhet, som är en liten etta, så flyttade jag in ganska omgående efter kontraktsskrivning med säljaren. Det var också genom blocket med privat säljare.

Bostaden kostar 250.000, så med 15% så betalar jag väl 37.500 i kontant. 
  • Mercurialis
    Gäst20131217 skrev 2013-11-18 09:27:24 följande:
    Okej varför är det oftast några månader från kontraktsskrivning till inflyttning? När mina föräldrar betalade för min (nuvarande) lägenhet, som är en liten etta, så flyttade jag in ganska omgående efter kontraktsskrivning med säljaren. Det var också genom blocket med privat säljare.

Bostaden kostar 250.000, så med 15% så betalar jag väl 37.500 i kontant. 
    Det kan finnas flera olika skäl för det.
    Säljaren säljer lägenhet/hus innan hen har ordnat en ny bostad. Köparen kanske har uppsägningstid på sitt nuvarande boende. Köparen kanske måste sälja sitt nuvarande boende. Säljaren behöver tid för att packa, flytta och städa. Det är några av de skäl jag kan komma på så här på rak arm. De gånger jag har köpt/sålt lägenhet eller hus så har det minimum gått 2-3 månader mellan kontraktskrivning och överlåtelse.

• Gäst20131217
    kattm skrev 2013-11-17 22:24:42 följande:
    Du ska inte betala något alls till banken. Banken kräver bara att du har så mycket egna pengar att du kan betala 15 % av det bostaden kostar (samt eventuella lagfarter och pantbrevskostnader). Du får inte låna mer än 85 %. När du har skrivit kontrakt med säljaren ska du betala 10 % i handpenning genom att föra över det beloppet till säljaren (om det är 10 % ni kommit överens om som handpenning, men det är standard). Handpenningen brukar man betala inom en vecka från när man skriver kontraktet. Banken är inte inbladad i detta. På tillträdesdagen, när du får nycklarna till bostaden, ska du föra över resten av köpeskillingen till säljaren, dvs 90 %. Dessa 90 % består av banklånet samt resten av kontantinsatsen. Om du har 15 % i kontantinsats blir det alltså 85 % banklån och 5 % som är pengar du redan har. Men du kan ju också välja att ha en högre kontantinsats om du har så mycket pengar sparade.

Okej så 10%, alltså 25.000:- skulle det bli, är pengar som jag ger säljaren (pengar som säljaren erhåller i sedlar/banköverföring och kan göra vad denne vill med eller?) och resterande 5% är pengar jag redan har? sedan överförs 85% av köpeskillingen, som består av banklånet och kontantinsatsen till säljaren, som du säger?

Jag vet inte angående mäklare, bör inte säljaren har anlitat en innan? Eller kan jag anlita en? Vad kan det kosta att anlita en mäklare? 
  • Gäst20131217
    Mercurialis skrev 2013-11-18 09:34:56 följande:
    Det kan finnas flera olika skäl för det.
    Säljaren säljer lägenhet/hus innan hen har ordnat en ny bostad. Köparen kanske har uppsägningstid på sitt nuvarande boende. Köparen kanske måste sälja sitt nuvarande boende. Säljaren behöver tid för att packa, flytta och städa. Det är några av de skäl jag kan komma på så här på rak arm. De gånger jag har köpt/sålt lägenhet eller hus så har det minimum gått 2-3 månader mellan kontraktskrivning och överlåtelse.

Okej jag förstår.. men säljaren frågade mig när JAG kunde flytta in. Så det kanske kan gå ännu fortare. Säljaren kanske vill att vi ska flytta in direkt efter att vi har skrivit kontrakt och pengarna är överförda typ?
  • Mercurialis
    Gäst20131217 skrev 2013-11-18 09:57:05 följande:
    Okej jag förstår.. men säljaren frågade mig när JAG kunde flytta in. Så det kanske kan gå ännu fortare. Säljaren kanske vill att vi ska flytta in direkt efter att vi har skrivit kontrakt och pengarna är överförda typ?
    Den ende som kan besvara den frågan är säljaren.
  • Elaifiknow
    Gäst20131217 skrev 2013-11-18 09:57:05 följande:

Bostadsrättsföreningen måste hinna godkänna dig som medlem innan du flyttar in också.
  • kattm
    Gäst20131217 skrev 2013-11-18 09:39:27 följande:
    Okej så 10%, alltså 25.000:- skulle det bli, är pengar som jag ger säljaren (pengar som säljaren erhåller i sedlar/banköverföring och kan göra vad denne vill med eller?) och resterande 5% är pengar jag redan har? sedan överförs 85% av köpeskillingen, som består av banklånet och kontantinsatsen till säljaren, som du säger?

Jag vet inte angående mäklare, bör inte säljaren har anlitat en innan? Eller kan jag anlita en? Vad kan det kosta att anlita en mäklare? 
    När ni har skrivit kontrakt för du över 10 %. När du får tillträde till lägenheten för du över de 90 % som är kvar, inte 85 %. Säljaren måste ju få hela beloppet. Det är den del av kontantinsatsen som du inte redan fört över i och med handpenningen, samt banklånet.

Ja, du kan anlita en mäklare som hjälper dig med kontraktet och betalningen om du vill, men jag har ingen aning om vad det kostar. Om du är intresserad av det får du ringa och kolla. Om det är ett såpass lågt pris på lägenheten som 250 000:- kan jag förstå att säljaren inte anlitat någon mäklare själv. Jag tänkte mest att du inte låter så erfaren och kanske har behov av hjälp för att inte göra några misstag. Det är helt valfritt.
Svar på tråden Handpenning? Hur går det till egentligen?