• Anonym (alice)

Om jag blir anställd imorgon, när kommer då lönen?

Hej!
    Imorgon går jag på min första arbetsdag, kommer skriva under papper osv imorgon så kommer säkert få reda på hur det är då, men vill fråga också.

Jag har en månadslön, är alltså inte timanställd eller liknande.

När kommer lönen? Får jag full lön i december? Snälla hjälp mig. är desperat över att veta. 

• Svar på tråden Om jag blir anställd imorgon, när kommer då lönen?
  • Anonym (alice)
    Anonym (olika) skrev 2013-11-17 19:31:01 följande:
    Du har månadslön. Det betyder oftast att man har lön för innevarande månad.
     Dock börjar du ett nytt arbete i morgon och det är inte säkert att du hinner få lön i november. Om du ändå får det, är det  från och med du började till och med sista november.

Decemberlönen betalas oftast ut 22 - 23 december.   
    Men om jag inte får nov lön denna månad, får jag då dessa dagar i nov plus hela dec i dec??
  • Anonym (Siri)
    Anonym (olika) skrev 2013-11-17 19:31:01 följande:
    Du har månadslön. Det betyder oftast att man har lön för innevarande månad.
     Dock börjar du ett nytt arbete i morgon och det är inte säkert att du hinner få lön i november. Om du ändå får det, är det  från och med du började till och med sista november.

Decemberlönen betalas oftast ut 22 - 23 december.   
    22 december är i och för sig en söndag i år...
    Där jag arbetar (kommun) kommer vi köra ut decemberlönen fredagen den 20:e vilket innebär att det blir lååååångt till den 27 januari som dessutom är en måndag. Kul i jul!

Inom vårt kollektivavtal anges att man har månadslön för innevarande månad, dvs november betalas i november, december i december osv. Medan avvikelser kommer månaden efter.
    Däremot kan det ju finnas andra deadlines inom verksamheten som gör att man inte hinner, av olika skäl, få med din lön till ordinarie novemberlönekörning. Det brukar dock gå att lösa genom direktöverföring till ditt konto eller om verksamheten har extra lönekörningar löpande?

Fråga imorgon!
    Och fråga också till vem du ska lämna ditt lönekonto samt om de behöver få in en a-skattsedel från dig.
    Lycka till!
  • Tirem
    Anonym (alice) skrev 2013-11-17 19:38:22 följande:
    Men om jag inte får nov lön denna månad, får jag då dessa dagar i nov plus hela dec i dec??
    Som vi skrivit i tråden...olika regler hos olika arbetsgivare. Hos vissa får man det man jobbat ex 1 nov- 30 nov den 25 november, hos andra får du det du jobbat 1nov-30 nov den 25 december. Hos mig får vi alternativ 2.
  • Hannah76
    Anonym (alice) skrev 2013-11-17 19:09:53 följande:
    För hela november? eller från och med imorgon till den 25 ? :) Låter lite dumt men det är mitt första jobb! så vet inte hur saker funkar riktigt. 

Du jobbar ju inte hela november, så d om du får lön i november eller december för det du jobbar i november beror på om de har förskotts- eller efterskottslön.u får ingen full lön.
  • Dr Mupp

Det beror på när du har lönebryt. Vi har det kring den 18:e och därför får jag första lönen månaden efter. Så i slutet av november kommer jag få lönen för 21/10 - 30/11. Betalas ut den 27 november. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (hm)

Lönerna brukar göras kring den 20e så du är ute i senaste laget.. Men jag tror att du kommer få from imorgon till sista november, och då få lön 25e nov. Sedan 23 dec får du lön för hela december.
    Så är det för de flesta, även för mig när jag började i juli. 

• Foxtrott
    Anonym (hm) skrev 2013-11-17 20:24:06 följande:
    Lönerna brukar göras kring den 20e så du är ute i senaste laget.. Men jag tror att du kommer få from imorgon till sista november, och då få lön 25e nov. Sedan 23 dec får du lön för hela december.
    Så är det för de flesta, även för mig när jag började i juli. 
    Hos oss körs lönen runt den 10:e. Så börjar någon arbeta hos oss innan den 10:e får denne första lönen samma månad. Börjar någon säg den 15:e blir det istället en och en halv månadslön månaden efter. Vi är runt 4500 anställda så lönekontoret får spel om man kommer och rör till det för dem. Fast det går ju förstås att ordna om man vill och ber dem snällt.

Det enda du kan göra ts är väl att helt enkelt fråga på din arbetsplats hur det är med lönen.
  • cupiditas

Det vanligaste för tjänsteman som har månadslön ÄR att du får lön samma månad. Men visst kan det skilja åt..

Jag började tex jobba 17 april för nåt år sen. Då fick jag lön den 25 april (eller dagarna innan om 25e var en helg) för 16-30 april. Sen runt 25 maj hade jag lönen för 1-31 maj. Osv. Tippar på att det kommer se ut så för dig..

(Månadslön ska alltid utbetalas senast 25e varje månad. Om 25e infaller på helg eller röd dag så är det första vardagen innan som gäller, i december blir det alltså 23e dec).

• Anonym (oooo)
    cupiditas skrev 2013-11-17 21:08:08 följande:
    Det vanligaste för tjänsteman som har månadslön ÄR att du får lön samma månad. Men visst kan det skilja åt..

Jag började tex jobba 17 april för nåt år sen. Då fick jag lön den 25 april (eller dagarna innan om 25e var en helg) för 16-30 april. Sen runt 25 maj hade jag lönen för 1-31 maj. Osv. Tippar på att det kommer se ut så för dig..

(Månadslön ska alltid utbetalas senast 25e varje månad. Om 25e infaller på helg eller röd dag så är det första vardagen innan som gäller, i december blir det alltså 23e dec).

Nej alla får inte lön den 25:de, vissa får lön den 27:de

Och månadslön styr inte om man har förskotts- eller efterskottslön. 
  • Virriga Vera
    cupiditas skrev 2013-11-17 21:08:08 följande:

Nej, det som styr är vilket avtal du har med arbetsgivaren och vilken datum som är brytpunkt för lönerapporteringen.
Svar på tråden Om jag blir anställd imorgon, när kommer då lönen?