Inlägg från: emsapemsa |Visa alla inlägg
  • emsapemsa

Omföderskor BF 2014

Hej! Jag har en pojk född okt -11 och väntar nästa 18:e mars 2014 :) min förra graviditet var jättebra, förutom svullnad de sista veckorna mådde jag bra hela tiden och kunde röra på mig som vanligt. Fick tjockare hår och bättre hy. Nu däremot! Är graviditeten helt tvärtom. Jag mådde illa fram till v 15, och mår fortfarande illa då och då. Fick foglossning runt v 17, så promenader är inget att tänka på. Jobbar fortfarande med nöd och näppe ;) Sömnsvårigheter och allmänt dassig! Vi vet inte vad det blir för kön den här gången, men jag skulle bli väldigt förvånad om det kom ut en pojk till ;) Fler som har en väldigt annorlunda graviditet den här gången? :)

• emsapemsa

Nu har jag läst igenom tråden, och ser att fler har graviditeter som skiljer sig lite från första :)

• emsapemsa
    Veronica76 skrev 2013-12-04 09:05:39 följande:
    Var på TUL igår då BM oroade sig för stillastående SF. Men allt såg som jag trodde bra ut, men ska tillbaka om 2 v då det är rutin för att kolla tillväxt. Håller på att fundera på det här med avnavling..... när sonen föddes 2011 så donerade vi navelsträngsblod, fick frågan när man låg på förlossningen med värkar och hade aldrig innan hört talas om det och hade aldrig möjlighet att kolla upp något kring det. Denna gång är jag mer tveksam och funderar även på att få sen avnavling. Någon här som har erfarenhet kring detta?

Vi ska begära så sen avnavling som möjligt denna gång! Det finns en tråd här på familjeliv som handlar om det, inte säker på vad det heter men typ "sen avnavling och annan info" :)
  • emsapemsa
    Veronica76 skrev 2013-12-04 15:23:05 följande:

Det är i bland annat den tråden jag läst. Ni bad inte om det förra gången?
    Vad är det som gör att ni vill be om det denna gång?

Vi gjorde inte det förra gången och då hade dom det inte som rutin på det BB som jag födde på. Dom klampade direkt, och sen fick våran pojk andningssvårigheter och fick rushas iväg av läkare.
    Om det hade med det att göra eller inte, vet jag inte. Men jag har läst att tidig klampning kan orsaka syrebrist.
    Nu har dom sen avnavling som rutin på vårt BB, så det känns tryggt :) Men jag kommer ändå be om det också.
  • emsapemsa
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-05 23:39:37 följande:
    Välkommen hit! :) Kul med fler bebisar 2014 och omföderskor! :) Må ju säga att det låter föga som att du ska ha en liten tös denna gång! :) Jag har en dotter född -2012 och jag hade foglossning redan i v.5 som inte släppte, blev bara värre och jag kräktes otroligt nog från dag ett 3-4ggr/dag till 2 dagar innan dottern föddes!  Haha, inte kul då, men idag skrattar jag! Kändes som världens längsta magsjuka! helt sjuuukt... Du kanske inte har hunnit få så mkt mage än lr är magformen olika?? Jag fick veta nyligen att vi kanske väntar en pojke denna gång och det skulle isf stämma in på graviditeterna då jag denna gång fått må oförskämt bra och har olik magform! :)

Tack! :) vi frågade faktiskt efter kön på RUL, men barnmorskan vågade inte säga något för hon kunde inte riktigt se. Så jag har sagt att "är det en pojk är det en pojk med liten snopp!" ;) Åh det låter inget kul att kräkas så mycket! Jag mår fortfarande illa och kräks från och till, hatar det verkligen.. Jag har faktiskt fått ganska stor mage redan ( är i v 26), formen ser likadan ut som senast men den är mycket större! Den är mer spetsig än rund i formen. Så nu är jag lite orolig för hur den ska kunna växa i flera månader till.. Är ganska liten i övrigt (156 cm) så det ser lite roligt ut med en bamsemage. Hur går det för dig?
  • emsapemsa
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-06 00:13:30 följande:
    Hihi! Okej :) Blir spännande och se sen då :) Okej! Men då har du ju gått en bit!!  Jag hade mycket större mage med dottern ;) Min "flickmage" var bredare än denna, så det lutar nog mot alla håll att jag faktiskt har en pojke i magen, blir som sagt spännande vilket som, bara bebis är frisk! :) Det går rätt bra för mig, har dock huvudvärk som inte vill släppa, haft det dygnet runt i drygt 2,5 vecka och högt blodtryck, så jag börjar bli rätt trött nu. Jag har visserligen inte länge kvar, 26 dagar. men ändå! Det är ändå drygt en månad så det känns ju mindre kul om jag ska få gå med huvudvärken till dess  Men annars är det bra här och jag har fått må oförskämt bra hela graviditeten tills nu

Åh vad jobbigt! Inte kul att ha huvudvärk nu runt jul med alla bestyr heller :( Jag har kännt mig lite halvstressad över julen i år, värk i fogarna och illamående gör ju inte att man blir speciellt sugen på att varken shoppa eller baka. Men då sa en vän till mig "men du, julen kommer tillbaka varje år, vad gör det om du ligger på soffan den här?' Och det har hon ju rätt i, det är inte världens undergång ;) Hoppas det inte blir värre för dig nu då. Finns det risk för havandeskapsförgiftning?
  • emsapemsa
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-06 12:10:17 följande:
    Ja hon har helt rätt! Vi behöver inte ha någon julstress i år, men man har ju det ändå. Men ligga på soffan ett år på jul är nog inte helt fy skam faktiskt! :)
    Ja, läkarna har farat för att jag ska få hsf igen då jag haft så högt blodtryck och huvudvärk, men än så länge har det inte brutit ut ngt, så jag hoppas få slippa det så jag kan gå till efter jul :)
    Håller alla tummar för dig att du får gå tiden ut nu då! :)
  • emsapemsa
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-06 22:51:35 följande:
    Ja precis! Jättekul att ställa iordning! Det enda jag inte gjort än är att fixa vaggan, (som är hos mina päron än) men de ska få komma med den imorgon Glad Så då kommer det kännas mer "på riktigt" igen!
    Alla gratisboxar hämtade jag ut i oktober och BB väskan är packad, så nu får bebis komma när som helst! Skrattande
    Fast jag vill nog helst att bebis kommer i januari!! ^^
    Åh, vad kul att börja förbereda sig.. Här har det inte hänt så mycket än, men så är det ju ett tag kvar också. Men det är ju så mysigt. Att få bädda sängen, fixa i ordning vagn och packa bb-väska! 
    Längtar till Januari då vi har tänkt beställa vagnen. Det enda jag har köpt hittills är en overall. Sen har vi ju mycket sparat från våran pojk, men det är alltid något speciellt med att få fixa lite nytt! ;)
  • emsapemsa
    Josefinmagnusson88 skrev 2013-12-16 22:03:06 följande:
    Tjohoooooo. Den 7:e December fick jag mitt andra barn och det var en liten prinsessa och herre jösses vad glad jag är:)) Jag har nu en son och en dotter som är friska och mår bra :)
    Åh grattis, vad kul!! :) Gick allt bra?
  • emsapemsa
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-17 16:07:22 följande:
    Tjejer! Ligger nu på förlossningen och fick första dosen igångsättning vid 14. Bebis är på G! Fick hsf igen, så nu måste bebis ut. Hoppas allt e bra med er andra!
    Oj, vad spännande! Hoppas allt går bra nu :) Snart har du en bebis!
  • emsapemsa
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-19 21:53:24 följande:
    3e dygnet idag utan att något mer än värkar kommit och gått, öppen ca 1 cm, händer inget där nere även fast jag fått 9 doser igångsättning + hinnesvepningar. Helt otroligt, med dottern tog samma metod inte ens ett dygn!
    Nu börjar jag bli väldigt trött, har fått åka hem då ändå inget händer, kanske starta igång bättre på hemmaplan i lugnet när jag får vara med dottern. 
    Åhnej vad jobbigt :( Hur många försök kan man göra med igångsättning? Håller tummarna för att det kommer igång snart!
  • emsapemsa
    LivetEnligtSandra skrev 2014-01-01 16:35:39 följande:
    Tack tjejer!  Lillebror Max mår bara bra och har äntligen nu börjat gå upp i vikt! i måndags vägde lillskorven 2915 men idag vägde han 3080! Fin start på 2014!  Tänkte även fråga hur många utav er som har facebook?

Åh vad kul att höra! Grattis :) jag har också Facebook! Har dock blivit mer och mer oaktiv där på senaste..
  • emsapemsa
    Mallan79 skrev 2014-01-01 18:38:23 följande:
    Grattis Den 27/12 kom våran underbara prins Liam 3120 gr och 48 cm lång och helt perfekt ;) En snäll och lugn kille som verkar helt nöjd med livet vi bara njuter

Åh så fin! Grattis :) nu blir man ju bara lite mer sugen på att få träffa den lille där inne..
Svar på tråden Omföderskor BF 2014