Inlägg från: Veronica76 |Visa alla inlägg
  • Veronica76

Omföderskor BF 2014

Hoppar in här!

Har en son född i mars 2011 och väntar nu en dotter som har BF 7/1, 

Är för tillfället sjukskriven för njurbäckeninflammation men ska tillbaka till jobbet nästa vecka och jobbar fram till den 20/12.     

• Veronica76
    Josefinmagnusson88 skrev 2013-11-27 19:46:40 följande:
    Jag har också en son redan (född 2012) och väntar nu mitt andra barn, men vet ej kön-så jag är riktigt nyfiken på vad det är för en filur :) Jasså har du fått njurbäckeninflammation :(?? Hur yttrar sig det? Känner ingen som haft det.. Förresten... Har dina graviditeter varit olika? Hur har hjärtljuden skilt sig från sonen och dottern? Magformen? Alltid kul att höra hur andra har haft det :)

Njurbäckeninflammation är en urinvägsinfektion som gått vidare uppåt. Har ju haft UVI när jag inte varit gravid och trott att man får ont när man kissar men tydligen behöver man inte få det när man är gravid. Så var uppmärksam på om ni får täta toabesök utan resultat för den smärtan som detta gav innan antibiotika sattes in var outhärdlig!
    Ont i njuren (jag trodde först att jag bara hade ont i ryggen var överansträngd) , sen feber och kräkningar..... hua!

Mina graviditeter har varit helt olika!
    Med sonen:
    Foglossning
    Lägre hjärtljud
    inget illamående

Nu med tjej i magen:
    Ingen foglossning
    Högre hjärtljud
    Hade illamående på morgnar samt om jag slarvade med maten. Dock aldrig kräkningar med ngn av dom.

Eftersom jag klarat mig från foglossning så känns denna grviditet helt underbar då man kan röra sig!
    Magformen vet jag inte om den är annorlunda, Har själv inte tänkt på det....

Vi hade inte tänkt kolla kön denna gång heller men fick dåligt resultat på KUB så vi gjorde moderkaksprov och då kände vi att om vi ska kolla allt annat så kan vi lika gärna kolla vem som finns där.
    Har även underlättat när man pratar med sonen och säger att lillasyster ligger i magen = )
  • Veronica76
    Josefinmagnusson88 skrev 2013-11-28 14:42:54 följande:

Vilken otur du har haft och fått detta nu när du är gravid och allt :( är det skadligt för bebisen? Jasså fick ni dåligt resultat på KUB :-/?! Tack för att du delar med dig om hur du har haft det och jag tycker alltid det är så intressant att höra. När är din lilla beräknad? Ha det gott

Ja vi fick 1/110 och då var rekommendation att kolla vidare och vi hade sen tidigare sagt att vi ville veta om det fanns någon avvikelse som vi tidigt kunde ta beslut om vi ville fortsätta med.

Den 7/1 enligt sjukvårdens beräkningar, och 11/1 enligt mina. Får se när det blir, hoppas jag hinner passera årsskiftet iaf.

Idag ska jag till MVC och ta nytt SF mått då det hade  börjat dala senast och BM vill ta  ett till så hon kan ta beslut om tillväxtultraljud. Är dock inte oroad själv kring det.
  • Veronica76
    Josefinmagnusson88 skrev 2013-11-29 21:49:28 följande:

Vad skönt att du inte själv är oroad över att sf- måttet dalat och det kan ju bara vara så att bebisen ligger på ett visst sätt! Hur gick det hos bm idag?Jag håller tummarna på att ert såg bra ut!

Stillastående SFmått så det blir TUL, fick tid redan på tisdag för det första.

Men känner som sagt ingen oro för det.
  • Veronica76
    Josefinmagnusson88 skrev 2013-11-30 18:36:04 följande:
    Med mig är det bra och min Lill' är beräknad runt den 6:december :) Så det är väldigt nära nu :))) så spännande!

Nu är det verkligen nära för dig!

När kom ditt/dina tidigare, före/efter BF?
  • Veronica76

Var på TUL igår då BM oroade sig för stillastående SF.
    Men allt såg som jag trodde bra ut, men ska tillbaka om 2 v då det är rutin för att kolla tillväxt.

Håller på att fundera på det här med avnavling..... när sonen föddes 2011 så donerade vi navelsträngsblod, fick frågan när man låg på förlossningen med värkar och hade aldrig innan hört talas om det och hade aldrig möjlighet att kolla upp något kring det.
    Denna gång är jag mer tveksam och funderar även på att få sen avnavling.

Någon här som har erfarenhet kring detta?

• Veronica76
    emsapemsa skrev 2013-12-04 11:02:15 följande:

Vi ska begära så sen avnavling som möjligt denna gång! Det finns en tråd här på familjeliv som handlar om det, inte säker på vad det heter men typ "sen avnavling och annan info" :)

Det är i bland annat den tråden jag läst. Ni bad inte om det förra gången?
    Vad är det som gör att ni vill be om det denna gång?
  • Veronica76

Har idag ont i ryggslutet och neråt ljumskarna, är i v36+2. Börjar undra om det kan vara något på gång redan eller om det är förvärlar, hade det aldrig med sonen så jag vet inte hur det känns.

Har haft en hektiskt vecka med sjuk och olycksfall i familjen så det har varit stressigt. Så det kan ju vara kroppens sätt att tala om för mig att ta det lugnt.

Vill ju helst ha en januaritjej = )

• Veronica76
    Josefinmagnusson88 skrev 2013-12-16 22:03:06 följande:

Tjohoooooo. Den 7:e December fick jag mitt andra barn och det var en liten prinsessa och herre jösses vad glad jag är:)) Jag har nu en son och en dotter som är friska och mår bra :)

Ett stort grattis !
  • Veronica76
    tulip79 skrev 2013-12-17 07:20:47 följande:

Fler än jag som fått rosaaktiga flytningar? V 38 imorn. Hoppas inte att set är slempproppen redan!

Hade det i slutet av förra veckan men inget nu på ett par dagar. Oxå v38 imorgon.

Har haft grymma förvärkar sen i fredags och hoppas på att det inte ska vara så här till BF samtidigt vill jag inte att hon tittar ut innan årsskiftet.
  • Veronica76
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-17 16:07:22 följande:

Tjejer! Ligger nu på förlossningen och fick första dosen igångsättning vid 14. Bebis är på G! Fick hsf igen, så nu måste bebis ut. Hoppas allt e bra med er andra!

Lycka till å hoppas du snart har din bebis i famnen!
  • Veronica76
    seffi1985 skrev 2013-12-19 13:27:11 följande:

TUL besök idag som tyvärr inte resulterade i att jag fick reda på vad bebis är :P Nåja nu är det ju inte så långt bort ändå dessutom hade bebisen monsterhicka, såg jätteroligt ut. Men det blir nog en större bebis även denna gång då den redan vägde 3 kg och jag är i v 35+3. Iaf om den kommer på utsatt tid smile5.gif Lite tidigare skulle ju inte göra något, typ 1 vecka eller 2 för det är ju på nästa år. Men tänk om jag går över 2 veckor och det blir nästan 5 kg *rädd* Det är väl bara vänta och se som gäller men mitt tålamod är på upphällningen. Jag vill träffa bebis nu =D

Var oxå på TUL idag men här är det åt andra hållet. Vikten är ca 2.7 i v 37+1.

Men hon växer som hon ska och jag är glad åt att det är en liten tjej som ska ut.
  • Veronica76
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-29 23:38:37 följande:

Den 21 December tjejer så kom lilla Max till världen! Han vägde 3585g & mätte 53cm! Hjärta
    Vi har haft en tung vecka bakom oss men det börjar sakta återgå till normala rutiner och storasyster Moa har börjat acceptera lillebror som en i familjen.

Gratulerar till er son!
  • Veronica76
    leiasmamma skrev 2014-01-11 00:07:44 följande:

Va inte avis, födde henne som en ängel den 5e..

Saknar ord..... Vet man vad det beror på?
  • Veronica76
    seffi1985 skrev 2014-01-24 22:06:47 följande:

Nu var det länge sen det hände något på den här tråden. Så här kommer min roliga nyhet. Den 21 januari kom vår bjässe Loke. Han var 4870 g 56 cm lång och 37 cm i huvudmått. Fick trots detta en drömförlossning med bra smärtlindring och inte en spricka!

Det var verkligen en stor kille! Grattis!

Vår dotter kom den 19/1 på BF+12.

3960gr å 51cm, när hon väj bestämde sig för att komma gick det fort så jag hann inte med att få ngn smärtlindring. Men det gick över förväntan utan.
  • Veronica76
    seffi1985 skrev 2014-01-26 00:22:59 följande:

Grattis till er också! Er tjej var inte jätteliten heller direkt smile5.gif Det ända som blev lite "trist" var att alla mysiga strl 50 är för små och inte kan användas. Jag som hade handlat en jättefin byxa+tröja, attan =D Nåja, har ni bestämt något namn ännu eller har några idéer?
    Tessou-

Vi har bestämt oss för att hon ska heta Virvla.

Det hela började med slemproppen natt mot måndag, sen trodde jag att det skulle ske redan natten mot fredag då det kändes som latensfasen började men de var först på söndag morgon som det kom igång med värkar.

Kom in på FL vid 11.30 å var öppen 3,5 vid 12:15 å sen gick det undan. 14:20 var hon född, hann inte ens med att få bedövning.....
  • Veronica76
    Tessou skrev 2014-01-27 19:00:34 följande:
    Oj då, då gick det fort... Sprack du nå? Det var ovanligt.. Då tänker jag på barnprogrammet ''Ebba & Dirdrik''.. smile1.gif
    ? ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ?
    Inte så farligt, blev 4 stygn.

Fanns det en Virvla med i det programmet?
  • Veronica76
    Tessou skrev 2014-01-27 20:01:32 följande:
    Nej, hon heter Yrla. Men Didrik sjunger en låt som han skrivit själv, och då sjunger han "Sen du kom till mig på stranden och du kysste mig på handen har jag älskat bara dig och ritat ditt namn i sanden. Yrla, Virvla, virvelflicka, Yrla, Virvla, virvelflicka..."

smile1.gif
    ? ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ?
    Vilket minne du har! Gillade den serien ????
Svar på tråden Omföderskor BF 2014