• Anonym (unik)

Hur besvarar man hotfulla och kränkande sms och mail

Om ni fått ett argt sms med orden

"När kommer barnen till mig nästa gång? Bara undrar eftersom det är du som dikterar villkoren nu. "

Hur hade ni svarat?

Behöver man svara när meningen är så nedlåtande och kränkande? Nu är detta i sammanhanget en väldigt "snäll" mening...

(Vi har en tvist om våra 3 barn  där jag flytt från psykisk misshandel, för att skydda mig o barnen, och för att jag ska kunna ge våra 2 av 3 rätt vård pga asperger diagnoser - barnen med diagnos är lika sin pappa fast det erkänner han inte. Han e normal och alla andra är idioter, särskilt jag)

Jag har nyss tagit beslut om att barnen inte skickas till sin pappa varannan vecka som HAN krävt för HAN har rätt till det....  pga deras symtom förvärras under den veckan de är där, och det gjorde honom rasande. Att barnen bara orkar med att byta miljö var tredje eller var fjärde vecka, skiter han i. Bara det blir rättvist för hans del...

Han hotar med mail, "om du inte uppför dig så måste jag bita ifrån och det blir ordentligt"
    eller "måste påminna dig om att det är du som fått stora psykosociala svårigheter" 
    (jag är jättesocial och älskar människor och jobbar med att få upp andra människors självförtroende - han har sett till att vi bosatt oss mitt ute i skogen, utan grannar och han satte upp övervakningskameror för att kunna ha koll på vem som kom in på vår gård, eller när jag gick hemifrån tex...)

Jag har förklarat tydligt med barnens mående och utveckling i fokus och det enda han fokuserar på är hur jäkla dåligt jag samarbetar, och allt fokus lägger han på att smutskasta mig istället för att förstå vad barnen behöver, vad de har rätt till. 

GAAH blir så trött.  

Nu kanske ingen av er fattar detta ändå, men har i alla fall fått skriva av mig lite -  

• Svar på tråden Hur besvarar man hotfulla och kränkande sms och mail
  • Anonym (ombud)

Man skaffar ett ombud och skriver ett enda mejl/sms där man svarar att personen ifråga hädanefter får gå via ombudet.

• Anonym (unik)

Nämen du så bra.

Hur? En kompis (lite för tuff uppgift för mina bästa vänner tror jag)? Kan soc ställa upp med det? Någon annan? Advokat?  

• Anonym (Nn)

Har du verkligen rätt att plötsligt stoppa umgänget? Stackars barn!

• Anonym (Sara)

Jag hade svarat "Måndagen den 15:e kl 17, alternativt Torsdag den 18:e, vilken funkar bäst för dig?". Sedan hade jag inte svarat mer om han fortsatt tjafsa utan hänvisat till en tid på familjerätten (måndagen den 22:à kl 8:00) där ni kan bestämma vilka dagar och tider som gäller. Kort, koncist och informativt.

Det värsta man i mina ögon svarar ett sånt meddelande är med typ "Men snälla jag försöker bara göra det bästa för barnen, du behöver inte bli så arg... bla bla... förlåt att jag finns till..." Eller nåt annat mjäkigt svar som ger honom vatten på kvarnen.

• Anonym (shit)

Tyvärr har du satt dig i skiten när du har stoppat växelvis boende utan att vara överens om det. Är du beredd på att boendet kan bli hos pappan pga din handling?

• Anonym (unik)

Jag har inte stoppat umgänget. Men däremot har jag stoppat boendet varannan vecka, då minsta barnet har mkt svårt med detta pga autism, och pappan inte har problem, vilket resulterar i en tillbakagång i barnets utveckling. Dessutom har han inte fungerat som förälder på drygt 10 år, utan varit en fruktansvvärt dålig barnvakt under alla år, inte skött mediciner, inte hjälpt till med tandborstning, mm.

Umgänget är inte stoppat. Barnen har ju rätt att få träffa sin pappa.

För en vecka sedan så smsade stora flickan under "min" vecka att hon ville åka till han o sova en natt, men nekades, för han tyckte det var så självklart att hon bara skulle sova där under "hans" vecka.

Det ligger på den nivån.      

• Arwenthi

Nedlåtande och kränkande mening? Haha! Vilken sten har du växt upp under?

Har ni delad vårdnad så har du ingen som helst rätt att bestämma att barnen ska vara mer hos dig om pappan motsätter sig det.

Kör det här ett varv i familjerätten så att det säkerställs att ett beslut fattas av någon som ser på situationen utifrån barnens bästa. För det verkar ju inte ni vara kapabla till.

• Anonym (shit)
    Anonym (unik) skrev 2013-11-17 23:04:45 följande:
    Jag har inte stoppat umgänget. Men däremot har jag stoppat boendet varannan vecka, då minsta barnet har mkt svårt med detta pga autism, och pappan inte har problem, vilket resulterar i en tillbakagång i barnets utveckling. Dessutom har han inte fungerat som förälder på drygt 10 år, utan varit en fruktansvvärt dålig barnvakt under alla år, inte skött mediciner, inte hjälpt till med tandborstning, mm.

Umgänget är inte stoppat. Barnen har ju rätt att få träffa sin pappa.

För en vecka sedan så smsade stora flickan under "min" vecka att hon ville åka till han o sova en natt, men nekades, för han tyckte det var så självklart att hon bara skulle sova där under "hans" vecka.

Det ligger på den nivån.      
    Du satte dig i skiten när du ändrade boendet utan att ni var överens.

• Anonym (unik)

Nja... Pratade med familjerätten, och orkade ta beslut efter att ha fått deras stöd.

Under vilken sten jag växt upp under...

Efter att ha varit utsatt för psykisk och sexuell misshandel, fråntagen alla mina rättigheter, inlåst, och behövt försvara barnen under mer än 10 år,
    så att inte de också gått under och velat dö under den psykiska pressen.
    (tröstat dem när deras egen pappa skrikit att de är fula, värdelösa, dumma i huvudet, knuffade omkring på som saker - de i sin tur har fått trösta mig när jag blivit så nedbruten att jag legat på golvet, när han fnyst över att jag existerar, och bett barnen gå och trösta mig för han inte kan ta i mig med tång...

jag har vuxit upp under en jävligt tung sten.

Så jag är härdad.  

Glad över att äntligen ha kunnat fly därifrån.   

Exemplen ovan är de vänligaste meningsuppbyggnader jag fått från honom, så att säga.  

Svar på tråden Hur besvarar man hotfulla och kränkande sms och mail