• Anonym (undan)

gravid förstoppad tidigt ?

Ni som har jobbigt med förstoppningar då ni varigt gravid hur tidigt har de problemen börjat?

hur gjorde ni för att slippa ha detta problem ? 

• Svar på tråden gravid förstoppad tidigt ?
  • cosinus

Väldigt, väldigt tidigt, en bit innan v 12 iaf.

Med järntabletter stannar magen totalt men även utan är det minst sagt segt. Jag köpte några receptfria pulverpåsar på apoteket och tog för att magen ö h t skulle röra sig. Typ movicol fast just det tror jag är på recept men det finns andra som jag just nu inte minns namnet på.

Jag äter bra, rör på mig mycket och har tränat flera ggr i veckan även som gravid men magen stannar ändå och typ katrinplommon gör inte att det händer något alls.

• Meinu

Jag har varit förstoppad sen dag 1. Nu är jag i v. 30. 
    Jag har ett receptfritt laxermedel hemma, men eftersom jag inte vet hur det kommer att fungera, så vågar jag inte ta det. Ibland har det verkat inom 6 timmar, ibland 12. Så jag tar bara det om jag vet att jag ska vara hemma en hel dag (så typ 1 dag i månaden). 
    Det som hjälper mig nu i vardagarna är att jag har börjat äta en liten skål yoghurt med 3 matskedar linfrön och 5st hackade katrinplommon i. Nu får jag skita tamejfan varje dag! Det är helt fantastiskt! 
    Min största rädsla är att få hemorrojder och jag tror detta hjälper mig.
    Lycka till!

• LillaMusan

Köp lactulos på apoteket. Receptfritt. Funkar fint om inget annat funkar. Ta en dos varje dag och du blir fin i magen.

Gravid i v. 30
  • Meinu
    LillaMusan skrev 2013-11-20 08:34:20 följande:
    Köp lactulos på apoteket. Receptfritt. Funkar fint om inget annat funkar. Ta en dos varje dag och du blir fin i magen.
    Just ja, Lactulos hette det! Det har jag hemma. Fungerar, men som jag skrev i mitt förra inlägg, så har det fungerat lite när det vill. Det kan komma plötsligt så att säga...... Jag vågar inte ta det om jag inte är hemma och har närhet till toalett (inom 1 min).
    Men den löser problemet
  • Anonym (undan)
    Meinu skrev 2013-11-20 08:46:53 följande:
    Just ja, Lactulos hette det! Det har jag hemma. Fungerar, men som jag skrev i mitt förra inlägg, så har det fungerat lite när det vill. Det kan komma plötsligt så att säga...... Jag vågar inte ta det om jag inte är hemma och har närhet till toalett (inom 1 min).
    Men den löser problemet

min dotter har fått de då hon var minder vi gav alltid på kvällen så de han jobba under natten så gick hon på toa på morgon
  • cosinus
    LillaMusan skrev 2013-11-20 08:34:20 följande:
    Lactulos tyckte jag var crap, det enda som hände var att man började fisa som en kossa.

Dospåsarna tyckte jag var underbara, inga gaser bara lite mer fart i magen. Sen hittade jag några roliga gröna piller som man tog på kvällen och så skulle de verka på morgonen, började på D.... och slutade på ...lax. Oh my goooood, de funkade men då var det så att man inte kunde ha något inplanerat på hela fm för när det var dags var det verkligen dags NU.
  • Anonym (Stopp)

Min förstoppning var det som fick mig att testa den här gången. Förra graviditeten vart jag förstoppad runt vecka 8 och var så resten av graviditeten till och från. Den här gången började det i vecka 4....

• Meinu
    Anonym (undan) skrev 2013-11-20 09:19:55 följande:

min dotter har fått de då hon var minder vi gav alltid på kvällen så de han jobba under natten så gick hon på toa på morgon
    Nice! Jag har inte vågat ta det på kvällen innan läggdags. Blir orolig att jag ska skita på mig i sömnen.... ha ha. 
    Vissa blir nojiga under graviditeten, att deras barn ska dö i magen, eller att maken ska vara otrogen osv. Inte jag, jag blir nojig att jag ska skita på mig i sömnen. 
  • Anonym (Stopp)

Jag har fått ta till Microlax några gånger när jag haft så ont att jag trott jag skulle avlida..

• LillaMusan

Tog Lactulos i morse vid halv sex för första gången. Klockan halv nio var jag på toa och det var som normalt innan jag vart gravid. Kändes fint i magen efter det. Nu efter lunchen var jag tvungen att gå igen. Lika stor laddning igen...och absolut ingen diarre utan helt normalt.

Lactulos funkar fint för mig.

En skitkul historia....
Svar på tråden gravid förstoppad tidigt ?