• Princess Mononoke

På vilka grunder kan hyresvärden säga upp hyresavtalet?

Mina föräldrar äger ett hyreshus med två lägenheter. 
    Om de vill hyra ut den ena lägenheten till mig, kan de då lagligt säga upp en av de nuvarande hyresgästerna? 

I  "Lag om hyra av bostadslägenhet" 7 kap. § 55 står det så här; 

"Rätt säga upp avtalet kan ges hyresvärden om

1) han behöver lägenheten själv eller för någon familjemedlem av en orsak som han inte kunde beakta när avtalet ingicks eller om"

Min följdfråga är när man räknas som familjemedlem? Räkans jag som familjemedlem?Jag flyttade hemifrån för flera år sedan, har egna barn och mitt "eget hushåll". 

Hur ser förhållandena ut ifall jag köper en del av hyreshuset? 
    Då har ju jag rätt att bo i mitt eget hus.

• Svar på tråden På vilka grunder kan hyresvärden säga upp hyresavtalet?
  • Birgitta2

Vad står det i kontraket som hyresgästen har skrivit på? Och har hyresgästen ett förstahandskontrakt? I så fall går det inte att säga om om han inte grovt missköter sig. Jag har mycket svårt att tro att man bara kan säga upp någon för att en familjemedlem behöver hyresgästens bostad.

• Birgitta2

Om man läser HELA den paragrafen så gäller det uppsägning av TIDSBESTÄMT avtal. Ett förstahandskontrakt är oftast,, nästan alltid, tills vidare.

• Kerubmamman

§55 gäller tidsbegränsade hyresavtal, har hyresgästen tidsbegränsat hyresavtal eller tills vidare? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Princess Mononoke

ah, jag ser nu att den paragrafen handlar om är tidbestämt avtal
    Då gäller inte det eftersom kontraktet är tillsvidare. 

Men på vilka grunder kan en hyresvärd säga upp ett tillsvidarekontrakt? Hittar någon det? 

• Katlan

Vore märkligt om man bara kan säga upp en hyresgäst sådär.

Jag menar, vem vågar då hyra av en privat värd?
    Då måste man ju isåfall kolla upp hela släkten först så inte någon står där och behöver en bostad och man själv blir mer eller mindre utslängd hur bra man än skött sig.

Ring och kolla med hyresgästföreningen blir väl ändå mitt tips.

• Birgitta2
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 12:55:23 följande:

Men på vilka grunder kan en hyresvärd säga upp ett tillsvidarekontrakt? Hittar någon det? 
    Ja, om hyresgästen grovt missköter sig och stör andra grannar med hög musik hela nätterna exempelvis. Men man kan inte säga upp folk hur som helst ändå. Det finns ett helt regelverk kringgärdat.
  • Kerubmamman

Enl 38§ kan det tänkas att hyresavtalet kan sägas upp om du blir ägare av fastigheten, om överlåtelseavtalet innefattar en sådan bestämmelse. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Birgitta2

Nedanstående talar om rätten till hyresvärdens uppsägande. Och endast om nedanstående skett kan hyresvärden säga upp avtalet.     Hyresvärdens rätt att häva hyresavtalet

Hyresvärden har rätt att häva hyresavtalet, om

1) hyresgästen underlåter att betala hyran inom stadgad eller avtalad tid,

2) hyresrätten överlåts eller lägenheten eller en del av den annars upplåts för att användas av någon annan och detta sker i strid med denna lag,

3) lägenheten används för något annat ändamål eller på något annat sätt än som förutsattes då hyresavtalet ingicks,

4) hyresgästen för eller tillåter ett störande liv i lägenhet,

5) hyresgästen vanvårdar lägenheten, eller om

6) hyresgästen i lägenheten bryter mot vad som stadgas eller bestäms för bevarande av hälsa eller ordning.

• Kjell2
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 12:55:23 följande:

Grundreglen är att det inte kan sägas upp, besittningsskyddet. Det krävs att hyresgästen missköter sig t ex genom att störa, förstöra  eller inte betala hyran.
Svar på tråden På vilka grunder kan hyresvärden säga upp hyresavtalet?