• Anonym (T)

Ni som ätit kortison? Hjälp?

Kommer ev få höra doser kortison snart pga en inflammation i ett blodkärl.

Har alltid hört att kortison ger hemska biverkningar som svullnad/vattenansamling osv... Hur har ni reagerat på det, ni som tagit det?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som ätit kortison? Hjälp?
  • LaFontaine

Jag åt kortison bara under en kort period och hann aldrig samla vätska, men jag vill varna för tre saker som doktorn aldrig nämnde. 
    1. Hungern. Jag grät av hunger och ju mer jag åt desto hungrigare blev jag. Vidrigt.
    2. Sömnen. Jag var tvärpigg. Sov i princip ingenting på nätterna men var heller inte trött på dagarna.
    3. Humöret. Jag var ilsken och irriterad mest hela tiden. 

• Obliviate

Jag kunde äta hur mycket som helst när jag åt kortison. Åt en kväll 5 tacos o två timmar senare bic mac på mcdonalds o avrundade kvällen med en stor påse ostbågar. Det var inte direkt ovanligt för mig under den perioden. Gick upp ungefär tio kg i vikt men dom försvann när jag slutade med kortisonet..
    All tid jag inte åt sov jag på. Kunde lätt sova minst 12 timmar per dygn. I övrigt var jag som vanligt. 

• S11

Det är svårt att veta vad just du kommer att få för biverkningar då det är så individuellt. Jag får kortison pga en kronisk sjukdom och jag har märkt att biverkningarna inte alltid är dem samma vid varje behandling. Har behandlats 4 gånger nu de senaste 15 månaderna, allt från 40 mg till 30 mg. Hunger i början av behandlingen fick jag denna gång (30 mg), men det försvann snabbt. Jag har aldrig känt mig extremt pigg på kvällen eller natten men på dagarna har jag extra energi, vilket är positivt. Humöret är som vanligt så inga förändringar där. Mitt ansikte och resten av kroppen brukar svälla upp i slutet (runt 10-15 mg), eller det är iaf då det verkligen syns och känns. När kortisonbehandlingen är över drar jag ned på kolhydraterna i kosten om jag är väldigt svullen, eftersom jag då snabbare förlorar vattnet i kroppen. Svullnaden brukar annars försvinna på 2-3 veckor om jag äter som vanligt. Jag anser att fördelarna som kortison bidrar med väger över biverkningarna. Tycker att du ska fokusera på fördelarna och inte nackdelarna med kortison. Hoppas att det går bra för dig.

• lykantrophona

Biverkningar som svullnad, hunger och pigghet är vanliga... Tror att risken för sömnproblem minskar om man tar tabletterna på morgonen.

Senaste gången jag åt kortison så fick jag inga nämnvärda biverkningar.

• Anonym (T)

Tack hörrni för svaren... ja hungern har jag hört talas om.

Lite extra nervös då jag lider av en ätstörning. Börjar jag svälla upp kommer jag nog få smärre panik, som kommer leda till svält osv...sen är det igång typ.

Sen undrade jag ju överlag hur ni andra haft det. Verkar vara en röd tråd genom era biverkningar iallafall.

Svar på tråden Ni som ätit kortison? Hjälp?