• cutepoison

Flytt till Göteborg

Vi funderar på att flytta till Göteborg och jag har nyligen börjat se mig om vad det finns för lägenheter och var man skulle kunna bo men det är ju SÅ stort! Hehe. Vi bor i en liten stad nu och det finns inte så mycket att välja på här och därför blir det så svårt för mig. Jag har försökt googla och höra mig för men tänkte be om era tips också. Vart tycker ni att man ska bo i Göteborg? Eller utanför Göteborg går såklart också bra. Var får man en lägenhet relativt fort? Vilka sidor ska jag titta på? Tittar nu bara på bopunkt, finns det fler? Snälla behöver era tips. Vi kommer att behöva flytta i januari eller februari pga jobb. Tack! 

• Svar på tråden Flytt till Göteborg
  • EnAnonumius
    cutepoison skrev 2013-12-08 14:29:41 följande:
    En dum fråga nu då. Om man bor i Mölnlycke, säger man att man bor i Mölnlycke eller i Göteborg? Räknas Mölnlycke och Mölndal som egna städer? 
    Mölndal är en stad och har även en helt egen kommun. Så bor man i Mölndal så bor man även i Mölndals kommun.
    http://www.molndal.se/

Mönlycke är en tätort som tillhör Härryda Kommun fast det ligger c:a 1-2mil från Göteborg.
    Så Mönlycke ingår inte ens i Göteborgs kommun.

Så bor du i Mölnlycke så säger du att du bor i Mönlycke eller i Härryda kommun.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • cutepoison
    EnAnonumius skrev 2013-12-08 14:40:42 följande:
    Mölndal är en stad och har även en helt egen kommun. Så bor man i Mölndal så bor man även i Mölndals kommun.
    www.molndal.se/

Mönlycke är en tätort som tillhör Härryda Kommun fast det ligger c:a 1-2mil från Göteborg.
    Så Mönlycke ingår inte ens i Göteborgs kommun.

Så bor du i Mölnlycke så säger du att du bor i Mönlycke eller i Härryda kommun.

Tack för förklaringen. Börjar fatta lite nu alla statsdelar eller vad man nu kallar dem. Hade ju vart bra för mig att bo i Göteborg, närmre till alla jobb men min sambo vill bo i Mölnlycke för det blir nära till hans jobb :P 
  • EnAnonumius
    cutepoison skrev 2013-12-08 15:36:01 följande:
    Tack för förklaringen. Börjar fatta lite nu alla statsdelar eller vad man nu kallar dem. Hade ju vart bra för mig att bo i Göteborg, närmre till alla jobb men min sambo vill bo i Mölnlycke för det blir nära till hans jobb :P 
    Så lite så. 

Stadsdel har inget med detta att göra. Utan stadsdel är en liten del (hörns/bit) i en stad.  Flört

Så det är mer "småstad"/"samhälle" som blir de korrekta benämningen.

Att åka mellan Mölnlycke och Göteborg behöver inte ta så lång tid. Åker man med exempelvis Grönexpress Från Mölnlycke station så tar de 30 minuter in till Göteborg Centrum. Har väldigt täta avgångar med på vardagar.

Jag bor i en förort, till Göteborg stads nordöstra stadsdelar, och inom Göteborgs kommun således med och har 35 minuters resväg mellan mig och Göteborgs centrum.
    Så att bo i Mölnlycke och få jobb exempelvis i Majorna (stadsdel i Göteborg) behöver inte ta längre tid för Mölnlyckebon, än för mig som bor i en förort i samma kommun, och jobb i Majorna.
    Tro till och med att Mölnlyckebon kanske skulle få snäppet snabbare restid än mig vissa tider under dagen, fast h*n skulle bo i en annan kommun. 

Så ser det inte som en nackdel att få bostad exempelvis i Mölndal eller Mölnlycke och du skulle få jobb i Göteborg, det går relativt snabbt att ta sig in med komunaltrafiken. Trots olika kommuner.

• cutepoison

Har fortfarande inte hittat något. Jo jag fattar att Mölnlycke ligger i Härryda kommun men jag menade statsdelarna i Göteborg. Det är inte enkelt att hitta en lägenhet :(

• Lotten 66

Kan ni tänka er Biskopsgården till att börja med så tror jag man kan få ganska snabbt. 

• Superolga

Jag bor i Landvetter i Härryda kommun, går smidigt ta sig med buss och bil till Gbg( motorväg) Mölnlycke ligger ca 6 km närmare Gbg. Mölnlycke är även närmar Gbg city än T.ex Torslanda om man nu ska ha city som referens .

Beror ju lite på var Gbg man ska jobba, hur lång restid man kan tänka sig osv . Lycka till

• cutepoison

Tack för alla svar. Vi ska flytta till Mölnlycke men vi kan bara bo där till september så letandet efter lägenhet fortsätter ju :)

• Lindsey Egot the only one

Stadsdelar och ställen i Göteborg.

På fastlandet. Askim, Bergsjön, Centrum, Frölunda, Gunnared, Härlanda, Högsbo, Linne, Lärjedalen, Tynnered, Älvsborg och Örgryte.

Öarna inkl Hisingen

Biskopsgården, Kärra-Rödbo, Lundby, Styrsö, Torslanda, Tuve-Säve.

Detta är stadsdelarna i Göteborg

www.ilovegoteborg.se/goteborg_fakta_stadsdelar.asp

Runt om Göteborg har du Mölndal och Kungsbacka i söder, Mölnlycke, Landvetter i öster, Öckerö och Hönö i väster och Ale, Nol, Nödinge i nord öster och Kungälv i nord väster om Göteborg.

• cutepoison
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-29 07:25:30 följande:
    Stadsdelar och ställen i Göteborg.
    På fastlandet. Askim, Bergsjön, Centrum, Frölunda, Gunnared, Härlanda, Högsbo, Linne, Lärjedalen, Tynnered, Älvsborg och Örgryte.

Öarna inkl Hisingen
    Biskopsgården, Kärra-Rödbo, Lundby, Styrsö, Torslanda, Tuve-Säve.

Detta är stadsdelarna i Göteborg
    www.ilovegoteborg.se/goteborg_fakta_stadsdela...

Runt om Göteborg har du Mölndal och Kungsbacka i söder, Mölnlycke, Landvetter i öster, Öckerö och Hönö i väster och Ale, Nol, Nödinge i nord öster och Kungälv i nord väster om Göteborg.
    Tack :) 
  • Lindsey Egot the only one
    cutepoison skrev 2013-12-29 08:52:33 följande:
    Tack :) 
    Idag går tåget från Åsa i söder som ligger vid havet och tar ca 30 minuter in till Göteborg. Förr fick man första ta bussen till Kungsbacka 30 minuter och sedan tåget 20 minuter. Men tågstationen öppnade nu i december. Man kan även åka tåg från Mölnlycke och Ale/Nol hållet in till Göteborg.
  • mia1234

Ett tips kör ni bil å bor utanför vägtullarna blir de dyrt. Har ni jobbet utanför vägtullarna hade jag valt en bostad utanför med.

• cutepoison
    mia1234 skrev 2014-01-05 12:31:40 följande:
    Ett tips kör ni bil å bor utanför vägtullarna blir de dyrt. Har ni jobbet utanför vägtullarna hade jag valt en bostad utanför med.
    Jag kör inte bil och min sambo ska jobba i Mölndal så pendlingen med bil sker mellan Mölnlycke och Mölndal och där är det väl inga tullar?
  • EnAnonumius
    cutepoison skrev 2014-01-05 13:11:30 följande:
    Jag kör inte bil och min sambo ska jobba i Mölndal så pendlingen med bil sker mellan Mölnlycke och Mölndal och där är det väl inga tullar?
    Inte ännu.

Men fler och fler städer blir inspirerade till att använda denna idioti som vägtullar.
  • cutepoison
    EnAnonumius skrev 2014-01-05 13:21:48 följande:
    Inte ännu.

Men fler och fler städer blir inspirerade till att använda denna idioti som vägtullar.
    Ja det är sant men de får vi lösa då i så fall :) 
  • mia1234

Beror helt på vägtullarna slutar vid Mölndal finns vägar där mellan man kan ta så man slipper. Mölnlycke är väl helt oki å bo i. Personligen hade jag sagt nej om de e förbos lht. I övrigt är de en väldigt lungn å fin statsdel

• cutepoison
    mia1234 skrev 2014-01-05 16:15:35 följande:
    Beror helt på vägtullarna slutar vid Mölndal finns vägar där mellan man kan ta så man slipper. Mölnlycke är väl helt oki å bo i. Personligen hade jag sagt nej om de e förbos lht. I övrigt är de en väldigt lungn å fin statsdel
    Okej! Tack :) Vad är det för fel med förbo om jag får fråga? :P Vi ska bara bo där tillfälligt tills vi hittar något i Mölndal eller Göteborg för det är en andrahands. 
  • mia1234

Mycket speciellt folk om man säger så. Dem boende. Men dem försöker få bort stämpeln. Inte överallt de e så

• cutepoison

Ja, nu är lgh uppsagd och mest troligt blir det flytt 14 februari eller därikring beroende på när flyttfirman kan hämta grejerna. Pirrigt, men längtar som bara den! :) 

• fjonkelina
    mia1234 skrev 2014-01-05 19:09:54 följande:
    Mycket speciellt folk om man säger så. Dem boende. Men dem försöker få bort stämpeln. Inte överallt de e så
    Om du tänker på Säteriet så har det blivit mycket bättre nu än för 10 år sedan när jag bodde där. 

TS: Var har ni fått lägenhet?
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • cutepoison
    fjonkelina skrev 2014-01-10 17:42:29 följande:
    Om du tänker på Säteriet så har det blivit mycket bättre nu än för 10 år sedan när jag bodde där. 

TS: Var har ni fått lägenhet?
    I Mölnlycke men det är bara andrahand så vi måste fortsätta leta annat för de är bara till september :) 
Svar på tråden Flytt till Göteborg