cutepoison skrev 2013-12-08 15:36:01 följande:
Tack för förklaringen. Börjar fatta lite nu alla statsdelar eller vad man nu kallar dem. Hade ju vart bra för mig att bo i Göteborg, närmre till alla jobb men min sambo vill bo i Mölnlycke för det blir nära till hans jobb :P
Så lite så.
Stadsdel har inget med detta att göra. Utan stadsdel är en liten del (hörns/bit) i en stad.
Så det är mer "småstad"/"samhälle" som blir de korrekta benämningen.
Att åka mellan Mölnlycke och Göteborg behöver inte ta så lång tid. Åker man med exempelvis Grönexpress Från Mölnlycke station så tar de 30 minuter in till Göteborg Centrum. Har väldigt täta avgångar med på vardagar.
Jag bor i en förort, till Göteborg stads nordöstra stadsdelar, och inom Göteborgs kommun således med och har 35 minuters resväg mellan mig och Göteborgs centrum.
Så att bo i Mölnlycke och få jobb exempelvis i Majorna (stadsdel i Göteborg) behöver inte ta längre tid för Mölnlyckebon, än för mig som bor i en förort i samma kommun, och jobb i Majorna.
Tro till och med att Mölnlyckebon kanske skulle få snäppet snabbare restid än mig vissa tider under dagen, fast h*n skulle bo i en annan kommun.
Så ser det inte som en nackdel att få bostad exempelvis i Mölndal eller Mölnlycke och du skulle få jobb i Göteborg, det går relativt snabbt att ta sig in med komunaltrafiken. Trots olika kommuner.