• cutepoison

Flytt till Göteborg

Vi funderar på att flytta till Göteborg och jag har nyligen börjat se mig om vad det finns för lägenheter och var man skulle kunna bo men det är ju SÅ stort! Hehe. Vi bor i en liten stad nu och det finns inte så mycket att välja på här och därför blir det så svårt för mig. Jag har försökt googla och höra mig för men tänkte be om era tips också. Vart tycker ni att man ska bo i Göteborg? Eller utanför Göteborg går såklart också bra. Var får man en lägenhet relativt fort? Vilka sidor ska jag titta på? Tittar nu bara på bopunkt, finns det fler? Snälla behöver era tips. Vi kommer att behöva flytta i januari eller februari pga jobb. Tack! 

• Svar på tråden Flytt till Göteborg
  • cutepoison
    Pippi Långstrump skrev 2013-12-04 19:08:57 följande:
    Hör av er till Stena fastigheter de prioriterar inflyttade till Göteborg med jobb. Lycka till!
    Tack för tipset! :)
  • cutepoison

Vad tror ni om Mölnlycke? För- och nackdelar då jag inte har en aning om något. Vi har blivit erbjudna en andrahandslägenhet där. 

• Ezereht
    cutepoison skrev 2013-12-07 15:33:02 följande:
    Vad tror ni om Mölnlycke? För- och nackdelar då jag inte har en aning om något. Vi har blivit erbjudna en andrahandslägenhet där. 

Mölnlycke är ett väldigt fint och lugnt ställe många kallar det rikemans stället haha. Min bror bor i ett hus lite utanför centrum där och utan tvekan hade jag själv velat bo där.
  • FruAnka

När jag sökte lägenhet i Gbg sökte jag otroligt intensivt i 1 år på boplats i alla ytterområden bara för att "få in en fot" jag fick en 1a i eriksbo som enligt mig var det bästa av de värsta områderna. Efter 2 år i den 1an fick jag en 1a i Majorna via omflyttnings platser inom det bolaget jag bodde med (familjehem). När man bott 1 år med familjehem får man söka bostäder som enbart läggs ut till sådanna som redan bor inom familjehem. Efter 2 år i Majorna bytte vi våran etta till en 3a i kyrbyn som ligger på Hisingen. Mitt råd är att va intensiv och tänk på Hisingen är stort, alla områden på Hisingen är inte dåliga och fått dåligt rykte av media som inte fattar att Hisingen är stort och består av fler områden. Under mina 5 år i Gbg fick jag titta på 5 lägenheter via bostadsbolag och ca 10 lägenheter som var potentiella byteslägenheter. Du kan även prova byta bort den lägenheten ni har nu via lägenhetsbyte.se eller blocket. Lycka till

• cutepoison
    FruAnka skrev 2013-12-07 20:53:47 följande:
    När jag sökte lägenhet i Gbg sökte jag otroligt intensivt i 1 år på boplats i alla ytterområden bara för att "få in en fot" jag fick en 1a i eriksbo som enligt mig var det bästa av de värsta områderna. Efter 2 år i den 1an fick jag en 1a i Majorna via omflyttnings platser inom det bolaget jag bodde med (familjehem). När man bott 1 år med familjehem får man söka bostäder som enbart läggs ut till sådanna som redan bor inom familjehem. Efter 2 år i Majorna bytte vi våran etta till en 3a i kyrbyn som ligger på Hisingen. Mitt råd är att va intensiv och tänk på Hisingen är stort, alla områden på Hisingen är inte dåliga och fått dåligt rykte av media som inte fattar att Hisingen är stort och består av fler områden. Under mina 5 år i Gbg fick jag titta på 5 lägenheter via bostadsbolag och ca 10 lägenheter som var potentiella byteslägenheter. Du kan även prova byta bort den lägenheten ni har nu via lägenhetsbyte.se eller blocket. Lycka till
    Tack för tipset! Vi har gett upp tanken om boplats nu eftersom vi bara stått i kö 1 månad. Men om vi får en andrahands och kan flytta dit så blir möjligheter större och enklare känns det som att försöka hitta något annat. Vi kommer också att kunna gå på visningar och eventuellt kunna köpa något. Vår hyresvärd har en egen bytabortsajt men det är bara inom staden, inte utanför. Ingen vill flytta hit ändå tror jag :P Jag har inget emot hisingen tror jag...har hört saker men de är väl samma med Bergsjön och Angered. 

Vad säger ni om Torslanda? Hur är det där? 
  • Ezereht
    cutepoison skrev 2013-12-08 07:44:45 följande:
    Tack för tipset! Vi har gett upp tanken om boplats nu eftersom vi bara stått i kö 1 månad. Men om vi får en andrahands och kan flytta dit så blir möjligheter större och enklare känns det som att försöka hitta något annat. Vi kommer också att kunna gå på visningar och eventuellt kunna köpa något. Vår hyresvärd har en egen bytabortsajt men det är bara inom staden, inte utanför. Ingen vill flytta hit ändå tror jag :P Jag har inget emot hisingen tror jag...har hört saker men de är väl samma med Bergsjön och Angered.  Vad säger ni om Torslanda? Hur är det där? 

Torslanda ligger ju en bit bort stan enligt mig. Finns fina områden men enligt mig på fel sida stan hehe
  • EnAnonumius
    cutepoison skrev 2013-12-08 07:44:45 följande:
    Tack för tipset! Vi har gett upp tanken om boplats nu eftersom vi bara stått i kö 1 månad. Men om vi får en andrahands och kan flytta dit så blir möjligheter större och enklare känns det som att försöka hitta något annat. Vi kommer också att kunna gå på visningar och eventuellt kunna köpa något. Vår hyresvärd har en egen bytabortsajt men det är bara inom staden, inte utanför. Ingen vill flytta hit ändå tror jag :P Jag har inget emot hisingen tror jag...har hört saker men de är väl samma med Bergsjön och Angered. 

Vad säger ni om Torslanda? Hur är det där? 
    Bor i Göteborg själv, med ett litet stenkast från Hissingen. (Jag kan sitt och titta på Hisingen från en utsiktsplats, från "fastlandet").

Oftast med Förorter som Angered och Bergsjön så skall man inte sticka under stol med att det förekommer Kriminalitet där. Dock så har tidningar en tendens att bygga hönor av fjädrar.

Men skall man tala om problemområden i Hissingen så är det Biskopsgården.
    Torslanda är ett ganska lugnt område av vad dem jag snackat med som bor där. Visst det ligger lite avsides från centrala Göteborg, men det går fort om man har tillgång till bil och med bussar faktiskt. Det är sådant man kan kolla upp via Västtrafiks hemsida hur det blir när ni väl har flyttat med bil eller buss.
    Våra "berömda" spårvagnar går inte ut till Torslanda.

Sedan så kan jag också rekomendera att titta på Blocket. Min son fick lägenhet inom hyresrätt den vägen via Blocket då många privata bostadsägare även lägger upp där.

Men skall man ha tag på en lägenhet snabbt så är det tyvärr 2:a hand som gäller eller att köpa en lägenhet. För även i Göteborg så börjar det bli stora bostadsproblem även om vissa kan ha lite flax och hitta snabbt.  Även om Göteborg inte är riktigt på samma nivå som Stockholm ännu, så är vi också på väg att få en ren dystopi på bostadsmarknaden som gör att man får hyra svart.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • cutepoison
    Ezereht skrev 2013-12-08 12:58:49 följande:

Torslanda ligger ju en bit bort stan enligt mig. Finns fina områden men enligt mig på fel sida stan hehe
    Okej! Men Mölnlycke mäste ju ligga längre bort från Göteborg än Torslanda som ändå ligger i Göteborg vad jag förstått? 
  • cutepoison

En dum fråga nu då. Om man bor i Mölnlycke, säger man att man bor i Mölnlycke eller i Göteborg? Räknas Mölnlycke och Mölndal som egna städer? 

Svar på tråden Flytt till Göteborg