• cutepoison

Flytt till Göteborg

Vi funderar på att flytta till Göteborg och jag har nyligen börjat se mig om vad det finns för lägenheter och var man skulle kunna bo men det är ju SÅ stort! Hehe. Vi bor i en liten stad nu och det finns inte så mycket att välja på här och därför blir det så svårt för mig. Jag har försökt googla och höra mig för men tänkte be om era tips också. Vart tycker ni att man ska bo i Göteborg? Eller utanför Göteborg går såklart också bra. Var får man en lägenhet relativt fort? Vilka sidor ska jag titta på? Tittar nu bara på bopunkt, finns det fler? Snälla behöver era tips. Vi kommer att behöva flytta i januari eller februari pga jobb. Tack! 

• Svar på tråden Flytt till Göteborg
  • Anneli 87

Hej :)

Först undrar jag ju vad ni har för budget gällande bostad? Och hur stor bostad ni behöver?

Där jag bor (hisings-backa) får man en normalstor 3:a för ungefär 800.000.

Ca 15 min till centrum med buss och 10 min med bil :)

Hemnet.se är en väldigt bra bostadssida!

• Ezereht
    cutepoison skrev 2013-11-22 08:29:49 följande:
    Vi funderar på att flytta till Göteborg och jag har nyligen börjat se mig om vad det finns för lägenheter och var man skulle kunna bo men det är ju SÅ stort! Hehe. Vi bor i en liten stad nu och det finns inte så mycket att välja på här och därför blir det så svårt för mig. Jag har försökt googla och höra mig för men tänkte be om era tips också. Vart tycker ni att man ska bo i Göteborg? Eller utanför Göteborg går såklart också bra. Var får man en lägenhet relativt fort? Vilka sidor ska jag titta på? Tittar nu bara på bopunkt, finns det fler? Snälla behöver era tips. Vi kommer att behöva flytta i januari eller februari pga jobb. Tack! 

Ska ni bo i Göteborg så tycker jag partille (som ligger 15 min från stan med bil), Lerum Örgryte (dock dyrt med att köpa lägenhet där). Jag är inte förtjust i Hisingen och den sidan. Visst det är billigare med lägenhet och man kan få en rätt fort men samhället är inte den bästa.s en har dem som bor där en annan åsikt kan jag tro. Men nu säger jag bara min åsikt
  • cutepoison

Tack för tipsen, men rekommenderar ni att man köper lägenhet, jag menar är det helt utdömt att få hyreslägenhet? Om vi skulle köpa lgh har vi i nuläget ett lånelöfte på 800 000 som vi tog för vi tänkte köpa lgh här, det var innan Göteborgtänket kom in i bilden men det är ju inte jättemycket pengar där nere men å andra sidan kan vi ju kanske få mer i lånelöfte om vi får en bättre inkomst än vad vi har idag men det är ju svårt att säga nu. 

• Ezereht
    cutepoison skrev 2013-11-22 10:03:58 följande:
    Tack för tipsen, men rekommenderar ni att man köper lägenhet, jag menar är det helt utdömt att få hyreslägenhet? Om vi skulle köpa lgh har vi i nuläget ett lånelöfte på 800 000 som vi tog för vi tänkte köpa lgh här, det var innan Göteborgtänket kom in i bilden men det är ju inte jättemycket pengar där nere men å andra sidan kan vi ju kanske få mer i lånelöfte om vi får en bättre inkomst än vad vi har idag men det är ju svårt att säga nu. 

Det är svårt att få en hyreslägenhet om du inte har varit medlem på partillebo eller boplats en längre tid... Partillebo bygger nya lägenheter just nu och jag fick lägenhet snabbt då jag skickade in intresseanmälan snabbt. Dock är alla lägenheter uthyrda nu som är inflyttning sept nästa år.. Sen är det början av 2015. Men du kanju skicka intresseanmälan om du är intresserad.
  • ventilera mera

Hade ni tänkt er att flytta om ett par månader har ni egentligen bara tre alternativ: köp något, ha väldigt mycket tur och hitta en privat hyresvärd eller hyr i andra hand.
    Boplats funkar efter en ganska lång kötid, jag har själv precis flyttat in i en lägenhet som jag fick via dem, men då har jag varit registrerad sen juni ifjol och sökt flera tusen lägenheter under den tiden. Då är jag ensamstående med barn, vilket hjälper till. Min arbetskompis utan barn fick sitt första erbjudande (ingen garanti, 4-5 personer får erbjudande på samma lägenhet) efter över två års kötid, och då sökte han i de mindre populära förorterna.

800 000 kan ni absolut få något för. Visserligen i förorten, men absolut på de "bra" adresserna i förorterna.

• cutepoison

Okej, nu är det bestämt 100% att vi flyttar till Göteborg och nu blev jag super nervös! Min sambo kommer behöva flytta redan i slutet av januari då det är han som fått jobb där. Såg nu kön på boplats och hörde om hur länge folk stått i kö där!! Kan nog inte räkna med en hyres därifrån iaf. Hur gjorde ni andra som flyttade dit?? :D 

• Mangbg
    cutepoison skrev 2013-12-04 14:37:08 följande:
    Okej, nu är det bestämt 100% att vi flyttar till Göteborg och nu blev jag super nervös! Min sambo kommer behöva flytta redan i slutet av januari då det är han som fått jobb där. Såg nu kön på boplats och hörde om hur länge folk stått i kö där!! Kan nog inte räkna med en hyres därifrån iaf. Hur gjorde ni andra som flyttade dit?? :D 

Skall ni ha lägenhet så fort så är enda chansen att köpa....hyreslägenhet lär ni inte få inom 3-4 år
  • Mli 014
    Jag bodde i kollektiv, hyrde i andra hand och flyttade runt mycket under min studietid i göteborg, men med en familj behöver man vara mer stabil, och det tar lååång tid att få en hyreslägenhet (om man inte har kontakter dvs)

• Ezereht

Tror nog ni får ta en andrahands lägenhet till att börja med eftersom det är så snart han ska flytta.
  • cutepoison

Fick ännu mer panik nu ;) Men jag förstår att det är svårt. Vi får se hur vi gör. Problem med 2:a handslägenheter är ofta att man inte får ha djur, jag har hittills inte sett någon som tillåter det och vi har ju vår katt. Jag får söka som attan helt enkelt och ringa runt. Kanske hittar något tillfälligt så får det lösa sig där. 

Svar på tråden Flytt till Göteborg