Oense om efternamn
Förstår de här tankarna med att det känns trist att hela namnet kommer låta "osvenskt", då det kan medföra en del problem i framtiden om en har otur (om det nu är därför, annars förstår jag inte) För mig var det dock ändå ett ganska lätt val. Har ingen lång historisk eller känslomässig förankring till mitt efternamn och kände väl inte att det var så viktigt. Slängde dock in det som mellannamn, och tanken var väl att sonen själv skall få välja vilket namn han vill ha som efternamn när han är gammal nog för det.
Jag kan dock förstå dig om du har ett superovanligt efternamn ni har. Men det är ju liksom inte kört bara för att barnet inte heter det från början. Min ingifta bror har bytt till mitt efternamn och min halvsyster benämner sig med både mammas och hennes pappas efternamn (min mammas efternamn är hon bara en av tio som har i hela världen).
... och det är klart ni måste kunna reda ut det hela tillsammans. Mötas halvvägs på något sätt. Någon av er måste ju kunna nöja sig med att stå som mellannamn tills barnet kan välja själv? Kanske kan ni få tillstånd ett dubbelt efternamn (med bindestreck). Det är ingen omöjlig lösning heller.