• bullenochgrisen

Vad tycker ni om kamphundar?

Undrar var allmänheten tycker om kamphundar, muskelhundar, pitbull,amstaff, Staffe, bullterrier etc. Svara gärna varför och vad som gör att du tycker som du gör.

• Svar på tråden Vad tycker ni om kamphundar?
  • ubåt

Världens snällaste hund och vägde bara 66 kg.

Övre bilden är min förra som jag var tvungen att ta bort när han var endast 22 månader. Valpen i undre bilden är min nuvarande..

Jag tror att om man har träffat en stor och tung hund som visat hur snäll och lugn den är och kan vara, så kan man bli av med sin hundrädsla för evigt.

Stor, tung, vaktar utan att vara aggressiv. Utmärkt försäkring mot inbrott. Glad

• Zuzanne

Det finns inga "kamphundar". De raser du räknar upp är fina och trevliga samt verkar vara bra och barnvänliga djur. Har dock själv inte någon av nämnda raser.

• Snartfrueriksson

Rottweilern tillhör väl oxå dit, dom är ju princip samma mycket muskler osv. Har iallafall 2 rottweiler tikar som är världens snällaste :) dom är verkligen mina bebisar, riktigt gosiga o så :)

• Snartfrueriksson

Har även haft en amstaff hane. Han var oxå världens snällaste gjorde inte mycket. Han var sambons bebis. Men jag skulle aldrig välja bort mina tjejer som vi har nu för en amstaff igen. Inte för at. Jag blev emot amstaff men rottweiler är mer jag/vi

• bustjejen

Känner bara grannens amstaff-tik. Hon är otroligt snäll mot alla människor, barn som vuxna. Dock är hon väldigt arg mot andra hundar, speciellt tikar. Många har sagt till mig att det är ganska typiskt för den här sortens hundar, jag har ingen aning..

• Dexter dot com

Men det är väl sällan folk påstår att bull & terrierraserna skulle vara aggressivare mot människor än andra raser? Min uppfattning är att problemet ligger i att dom ofta har svårt för andra hundar och skadorna blir stora om dom hamnar i slagsmål.

• realisten
    Cornellia skrev 2013-11-23 10:50:43 följande:
    Tycker att kamphundar inte bör finnas i samhället. 

Jag tycker våldsamma ungar inte fungerar i vårt samhälle. Ska vi förbjuda dom också?

Finns inget som heter kampund Bara idioter till ägare.
  • Zalabau
    Dexter dot com skrev 2013-12-02 13:26:36 följande:
    Men det är väl sällan folk påstår att bull & terrierraserna skulle vara aggressivare mot människor än andra raser? Min uppfattning är att problemet ligger i att dom ofta har svårt för andra hundar och skadorna blir stora om dom hamnar i slagsmål.

Bra inlägg!

Om jag förstått det rätt ska bullhundarna vara avlade till kamp med andra djur, MEN människor skulle kunna gå in och bryta utan att skadas. Människoaggressiva hundar avlivades illa kvickt, kan man tänka...

Blir därför lite förvånad över alla som lägger upp bilder med småbarn och säger att deras hundar är snälla. Problemet brukar inte vara att de kampar och skadar människor utan andra hundar.

konstigt nog är det nästan bara människor med pitbull/amstaff/staffe/rottweiler som hela tiden "förnekar" vad hundarna avlats till. jag har två vinthundar. De är mäniskovänliga, lugna inomhus, funkar bra i flock men jag vet att de jagar. Vinthundar har aldrig avlats för jakt i Sverige, ändå är jakten jättestark hos många individer.

Terrier som grupp är ganska egensinniga, envisa och inte alltför lätta hundar.
Svar på tråden Vad tycker ni om kamphundar?