• Annsiss

Hur natta med två barn?

Hallå tips någon. Dottern tre år nattas sedan något år tillbaka i sin säng i sitt rum genom att man sjunger en stund för henne. Innan dess gick det bra att bara säga god natt och stänga men dessvärre inte längre. Nu har lillebror 3 månader anlänt och såklart ställt till endel. Det är mycket svartsjuka. Vi brukar turas om att natta dottern varannan dag så det funkar ju bra att den andra är med lillebror då. Problemet är om man är ensam. Hitills har jag tagit hjälp av någon de  gånger maken varit borta vid nattning men jag kan ju inte alltid tvinga hit nån, det är ju löjligt. Samtidigt känns det inte så bra mot lillebror att låta honom ligga och skrika den kvarten eller vad det kan ta att natta. 

• Svar på tråden Hur natta med två barn?
  • Maroschka

Kan inte lillebror få sitta med vid sångstunden bara de gånger du är själv?

• Annsiss

Även om man bestämde så mot storasysters gillande för det skulle hon inte acceptera så är problemet att han oftast skriker så det Blir väldigt svårt att sova och hon blir ännu mer ilsk mot honom, fattar att Det hela är lite svårlöst så länge han inte kan nattas innan henne men det dröjer nog dessvärre.

• modsey

Jag skulle lägga mig tillsammans alla tre i er säng. När hon somnat skulle jag sen bära henne till sin säng alternativt låta henne sova kvar om plats finns i sängen när pappa ändå är borta.

• Annsiss

Jo det vore ju en idé fast hon har aldrig sovit i vår säng eller somnat där men visst om man var tydlig med att det är ett undantag så kanske det skulle gå förutsatt att lillebror håller sig lugn och hon accepterar att somna med lampan tänd då han garanterat skriker om det är mörkt. Isf måste hon bäras över sen dels för att hon avskyr att nån ligger
    Nära men också för att lillebror sover inne hos oss och vaknar och skriker.

• Lavendla

Jag har en 3åring men är barnvakt till en 3 månaders ibland och då har vi samma nattningar med vår och den lilla får hänga med i vårt barns säng på nattning så har vi en svag nattlampa så alla är nöjda.

• honeydew

Jag är ensam ett par ggr i veckan, har ett barn som är 3.5 år och ett som är 2 månader.

Enklast blir det då jag tajmat så att lillasyster sover i min famn, då läser vi saga i soffan allihopa och sen går till sovrummet och säger god natt, puss o kram osv. Jag bär på bebisen hela tiden (annars vaknar hon oftast). Om lillasyster är vaken så ser jag till att hon har ätit innan och så får hon också lyssna på saga, i min famn. Då håller hon sig glad och nöjd iaf.

Det viktigaste är att det får ta tid. Om jag försöker stressa på något av barnen så blir det oftast kaos. Storasyster får fördelar om hon kan vänta in lillasyster tills hon ätit/somnat, t.ex se på Bolibompa tio min extra eller läsa en till bok. Hon förstår att det är skillnad de kvällar pappa är hemma eller då vi är själva.

Om det inte funkar någon kväll (för jo det kan strula ändå) så är det tillåtet att köra en muta ibland. Om man somnar tyst och snällt så får man ett klistermärke/plåster/tatuering etc nästa morgon det är inte lätt att vara ensamförälder, ens för en kväll! (All cred till er som är det på heltid)

• umm abdilleh

Jag har tre småbarn en på fyra år en två och halvt och en tremånaders. Jag nattar bebis först . Under tiden kollar de andra på barnprogram eller sitter bredvid. Sen när lilla somnat lägger jag de andra två. Alla tre sover från åtta på kvällen till åtta på morgonen

• Alexi
    Annsiss skrev 2013-11-23 11:12:11 följande:
    Även om man bestämde så mot storasysters gillande för det skulle hon inte acceptera så är problemet att han oftast skriker så det Blir väldigt svårt att sova och hon blir ännu mer ilsk mot honom, fattar att Det hela är lite svårlöst så länge han inte kan nattas innan henne men det dröjer nog dessvärre.
    Men varför skriker han?
  • cosinus
    Alexi skrev 2013-11-23 13:13:16 följande:
    Men varför skriker han?
    Inte min bebis men en del barn skriker liksom hela kvällarna, har haft 3 såna (av 4). Ont i magen av olika anledningar.

Till TS, kan han hållas lugn genom att du försöker få till en matstund av lillebror medan du nattar lillasyster för det är ungefär då mina kvälls-gap-halsar kunnat vara tysta 5-10 min i taget, när de äter.

Jag har alltid haft med småsyskonet när jag sagt godnatt åt de äldre men sen hade de fått somna själva, givetvis har jag gått in om de ropat men jag har inte kunnat ligga bredvid med en vrålande bebis och det har de också förstått.
  • Annsiss

Ja tyvärr är han en skrikis med ont i magen kvällstid så svårt att ha dem i samma rum plus att storasyster inte är så förtjust i att han ska vara med i hennes stund. Men funderar på att testa att förklara läget och se om det går att amma honom i smyg under nattningen, tyvärr tar han så lång tid på sig att komma till ro, flera timmar och syster är övertrött vid sju så att hålla henne vaken är ingen poäng. Ikväll kommer dock en kompis och hjälper till. Sen får vi väl se till att få tillbaka en bra nattning som inte kräver att nån sitter hos henne, funkade ju när hon var mindre. Tack ändå för tips!

• Alexi

Cosinus: jag vet absolut att en del skriker pga ont i magen eller så men det framgick ju inte vad som var orsaken i just det här fallet. Dessutom brukar väl sånt vara framför allt första 1-2 månaderna innan tarmarna har mognat om det inte är allergier?

• Annsiss

Det är inget fel på min son han skriker för att han har gaser är trött hungrig osv dottern var likadan bebisar är olika utan att det är något fel

• Youseph

Jag har en 3-åring och en 10-månaders. 3-åringen vill att man ligger bredvid och sjunger när hon ska sova, så när lilla var mindre ammade jag samtidigt som jag la stora. Nu lägger jag den lilla först eller så lägger sig barnen samtidigt runt 19. Vi sover allihop i samma rum så jag ligger på min säng med barnen i varsin säng och sjunger för båda.
    Om den stora sovit på dagen och ska nattas senare än lilla sätter jag på en film medan jag lägger den lilla, ofta kommer stora in till oss och "stör", men jag brukar säga att om hon ska vara därinne så får hon vara tyst och då brukar hon gå ut igen :P

Har ingen aning hur du ska få lilla nöjd under tiden du nattar stora, men försök se till att han är mätt och har ny blöja. Du kanske kan bära på lilla medan du sjunger för stora? Om hon blir förbannad får du förklara att om du ska sjunga för henne så måste lilla vara därinne och för att han inte ska skrika måste du bära runt.

• En blå giraff

Jag brukade sitta med bebisen och trösta honom med bröstet och nappen i min famn medan jag läste för stora pojken. Det större syskonet måste ju lära sig och acceptera också att bebisen finns och tar plats. Och är man ensam med nattningen så har man ofta inget annat val än att låta bebisen vara med då man nattar stora. Mina barn har också varit oroliga på kvällarna första halvåret. Om lilla bebisen är väldigt skrikig så får man ta till någon nödlösning som t.ex. att låta storbarnet somna i soffan vissa kvällar eller så. Man kanske inte är ensam alla kvällar. Man kanske kan förklara för 3-åringen att det är svårt för mamma att natta som vanligt de kvällar pappa inte är hemma, och att man kanske får avstå sagan då om det inte alls fungerar. Jag brukade kompensera storbarnet genom att läsa extra länge de andra kvällarna istället.

• Alexi
    Annsiss skrev 2013-11-24 09:41:50 följande:
    Det är inget fel på min son han skriker för att han har gaser är trött hungrig osv dottern var likadan bebisar är olika utan att det är något fel
    Men om du har honom i en bärsjal eller famnen och ammar honom medan du nattar dottern, är han inte tyst då och kanske somnar?
  • Lovisa09

Vår stora tjej är 31/2 och vill också att vi läser saga och ligger bredvid tills hon somnat. De gånger man är själv får hon sitta och kolla barnprogram medan jag nattar de små

( tvillingar). Sen när de är nattade lägger jag mig med stora tjejen. Funkar jättebra!

• Annsiss

Ja som sagt när lillebror går att natta enkelt vid sju så ska han såklart nattas först men nu tar det några timmar och ibland somnar han inte förrens vid elva även om man börjar vid åtta. Känns dessutom säkrast just nu att natta honom efteråt då storasyster har en tendens att gallskrika åt honom så fort han sover.

• Annsiss

Gjorde det igår! Första gången skälv, det gick super ! Lillebrorär nu fyra månader och har lugnat sig avsevärt. Vi har dessutom sett till att införa nya nattningsrutiner för storasyster. Nu sjunger vi bara en sång sen får hon ligga kvar i sin säng och lyssna på talbok med dörren öppen. Lillebror fick vara i selen och somnade han med!

Svar på tråden Hur natta med två barn?