• Mamma0211

Hur mycket saffran?

Hej! Tänkte om nån visste :) tänkte ta mitt vanliga bullrecept men ha i saffran i degen. Finns det nått mått hur mycket man ska ha i? Tänkte även fylla bullarna med vitchoklad. Ska jag blanda upp den med något eller ha i den hackad som den är? Snabbt svar tack :)

• Svar på tråden Hur mycket saffran?
  • blomman07

Ett tips är att riva chokladen på grova sidan av ett rivjärn, lättare att stö över och MYCKET lättare att rulla ihop ;) jag gjorde samma sak för någon vecka sedan, 1g saffran hade jag. Blandade även chokladen med lite mandelmassa som ändå fanns hemma. Godaste bullarna jag har ätit faktiskt. :)

• keron

Hur mycket är det i en påse? 0,5 g? Hur stor deg gör du?

Jag gör deg på ca 8 dl vätska (inget recept, höftar) och brukar ha i 4 påsar saffran i den. Så 2 g för min del då, eller?

Tycker inte om när degen är gul men inte smakar ordentligt av saffran :P

• Mamma0211

Keron vill ju gärna att de verkligen ska smaka saffran för det är ju så gott! Har inre receptet i huvudet men ska gå på dina mått! Tack för svar!

• Tygtiiger

Om jag gör lussekatter på 5 dl degvätska så har jag i två påsar saffran, det blir 1 g  

Glöm inte att mortla den lite och att det behövs mer socker i degen för att ta fram saffranssmaken (tycker jag iallafall) 

Krupke, we've got problems of our own!
  • keron
    Tygtiiger skrev 2013-11-24 10:09:52 följande:
    Om jag gör lussekatter på 5 dl degvätska så har jag i två påsar saffran, det blir 1 g  

Glöm inte att mortla den lite och att det behövs mer socker i degen för att ta fram saffranssmaken (tycker jag iallafall) 

• keron
    Mamma0211 skrev 2013-11-24 10:07:34 följande:
    Keron vill ju gärna att de verkligen ska smaka saffran för det är ju så gott! Har inre receptet i huvudet men ska gå på dina mått! Tack för svar!

Jag brukar faktiskt göra just lussebullsdeg på hälften mjölk och hälften vatten. Blir en smidigare deg av det upplever jag. Och 4 dl strösocker om jag gör utan fyllning! Och tror jag brukar ha ca 200-250 g smält smör i

Brukar bli väldigt saftiga och mjuka bullar som känns nybakta länge
  • Fjärilslarv

Jag bakade saffransbullar igår (nej inte lussekatter) och hade så 1,5 paket saffran som jag mortlat med socker innan i degen.

• Wilowa

Har för mig att man kan hetta upp saffranet med smöret för att få fram smaken ordentligt, men jag kan minnas fel. Tungan ute

Svar på tråden Hur mycket saffran?