• Mamma0211

Hur mycket saffran?

Hej! Tänkte om nån visste :) tänkte ta mitt vanliga bullrecept men ha i saffran i degen. Finns det nått mått hur mycket man ska ha i? Tänkte även fylla bullarna med vitchoklad. Ska jag blanda upp den med något eller ha i den hackad som den är? Snabbt svar tack :)

• Svar på tråden Hur mycket saffran?
  • Fjärilslarv
    Wilowa skrev 2013-11-24 11:52:20 följande:
    Har för mig att man kan hetta upp saffranet med smöret för att få fram smaken ordentligt, men jag kan minnas fel. Tungan ute
    finns många knep. mortla med socker är ett, lägga i blöt i sprit är ett annat.
  • Wilowa
    Fjärilslarv skrev 2013-11-24 11:59:39 följande:
    finns många knep. mortla med socker är ett, lägga i blöt i sprit är ett annat.
    Fast att hälla det i smöret måste ju vara det enklaste i så fall, för det ska ju smältas oavsett.
  • Mamma0211

Ok vilka bra tips! Blev ingen bakning idag men snart hoppas jag... Detta är bullreceptet jag brukar använda mig av, de är kalljästa, tar lång tid att baka dom men de blir så otroligt saftiga och goda :) brukar fylka dem med mycket smör, kanel, mörk eller vit choklad. Bulldeg 25 g jäst 1,75 dl mjölk, rumsvarmt 1 stort ägg 1 dl strösocker 7,5 dl vetemjöl 0,5 tsk salt 100 g smör, rumstempererat

• Themis
    Mamma0211 skrev 2013-11-24 12:32:37 följande:
    Ok vilka bra tips! Blev ingen bakning idag men snart hoppas jag... Detta är bullreceptet jag brukar använda mig av, de är kalljästa, tar lång tid att baka dom men de blir så otroligt saftiga och goda :) brukar fylka dem med mycket smör, kanel, mörk eller vit choklad. Bulldeg 25 g jäst 1,75 dl mjölk, rumsvarmt 1 stort ägg 1 dl strösocker 7,5 dl vetemjöl 0,5 tsk salt 100 g smör, rumstempererat
    Är det bara 1/2 jäst så räcker det med 0.5 g (ett kuvert) saffran.

Visst är det gott med saffran men jag tycker nog det räcker med ett gram /pkt jäst. Saffran kommer från en liljeväxt och alla sådana är giftiga.

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
  • keron
    Mamma0211 skrev 2013-11-24 12:32:37 följande:
    Med tanke på att det är en så väldigt liten deg så räcker det med 0,5g, skulle jag säga.
  • Mamma0211

Tack! Bakar inte så ofta men dessa brukar bli så lyckade så det vore roligt om de även blev det denna gång :)

• Fjärilslarv
    keron skrev 2013-11-24 12:55:25 följande:
    Med tanke på att det är en så väldigt liten deg så räcker det med 0,5g, skulle jag säga.
    jag hade 1,5 paket till 8dl mjöl.
  • Surpuppan

2 paket saffran till 1/2 liter degspad. Och använd rumsvarmt smör och mjölk istället för att värma i kastrull.

• Angiehults
    Fjärilslarv skrev 2013-11-25 08:35:43 följande:
    jo men du har ju 1,5 liter mjöl.

jag har 1,5 paket till 8dl mjöl. 
    Ja, det spelar ju såklart roll hur stor degen är, tänkte inte på det!
Svar på tråden Hur mycket saffran?