Pappan vägrar lösa ut ett pass åt barnet - lämna barnet hemma från semestern då??
Jaha, jag fick barn/passbilagan samt resan godkänd av pappan- som sedan drog in passet så fort vi hade rest. Men vi var längre bort än Europa.
Jaha, jag fick barn/passbilagan samt resan godkänd av pappan- som sedan drog in passet så fort vi hade rest. Men vi var längre bort än Europa.
Såg att en ny proposition ligger inne från Regeringen: Straffansvaret vid egenmäktighet med barn Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2014.
www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/Straffansvaret-vid-egenmaktigh_H103120/
Problemet är att de just inte har löst frågan med hur du ska kunna visa att du fått medgivande om den andra sedan går och anmäler dig; då kommer ord stå mot ord- om du nu ens kommer tillbaka till Sverige.
Det kanske kan fungera att spela in löftet med vittnen runt omkring?
Ja, det kanske låter konstigt att jag faktiskt är mer arg på polisen idag, än på pappan- men jag har ju läst hans anmälan och även om den innehåller en hel del fel och rena lögner, så påstod han också att han inte hade sett oss på länge. Enligt vad han själv uppgav skulle han själv vara bortrest- istället stannade han i Sverige och anmälde mig. De hade väldigt enkelt kunnat kontrollera att allt var i sin ordning, men de brydde sig inte.
Jaja...som sagt var- jag blir själv upprörd och undrar hur många fler som kan ha råkat lika illa ut.
Känns som jag skrämde bort alla...var inte meningen att ta över tråden. Men jag tycker det är för j*vligt att svenska staten tydligen anser det vara korrekt att man ska vara livegen om den ena föräldern ställer till det- hur bra blir det för barnen?
Ja, det är väl smart att läsa på- t.ex. på polisens infosida:
polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/
Fast i vårt fall hjälpte det inte att jag hade läst på, ska jag väl säga...
Finns du kvar, ts? Kan du berätta vad som hänt? Du är inte den första som lider av utmattning på grund av saker som detta. Kunde ni göra er resa?